ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اختلاف در کابینه امنیتی اسرائیل بر سر نحوه مقابله با ایران

نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل می‌خواهد کنترل کامل سیاست‌گذاری در مورد ایران را خودش شخصاً به عهده بگیرد. این امر سبب بالا گرفتن اختلاف گانتز با نتانیاهو شده است.

سایت "اکسیوس" به نقل از یک منبع که نام او افشا نشده گزارش می‌دهد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل می‌خواهد کنترل کامل سیاست‌گذاری در مورد ایران را خودش شخصاً به عهده بگیرد. دو هفته قبل از انتقال قدرت در کاخ سفید، این امر سبب بالا گرفتن اختلاف‌ها در کابینه امنیتی اسرائیل شده است.

بنیامین نتایاهو و بنی گانتس در کنتست، پارلمان اسرائیل ـ اکتبر ۲۰۱۹ - عکس از Shutterstock

جرح بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا اعلام کرده که چنانچه ایران به تعهداتش در برنامه هسته‌ای عمل کند، ایالات متحده آمریکا هم به برجام بازمی‌‌گردد. اما دو هفته قبل از استقرار دولت بایدن در کاخ سفید، ایران بر اساس مصوبه اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی، غنی‌سازی اورانیوم به میزان ۲۰ درصد را در تأسیسات هسته‌ای فردو از سر گرفت. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، روز گذشته اعلام کرد که ایران حتی آمادگی غنی‌سازی اورانیوم به میزان ۹۰ درصد را هم دارد. این امر در مصوبه مجلس که چهارشنبه ۱۲ آذر در واکنش به ترور محسن فخری‌زاده جنبه قانونی پیدا کرد پیش‌بینی شده است.

همزمان لحن مسئولان وزارت امور خارجه ایران هم تا حدی تغییر کرده است. عباس عراقچی، معاون سیاسی ظریف سه روز قبل گفته بود برای بازگشت آمریکا به برجام «آغوش باز نمی‌کنیم». جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی در دولت آتی آمریکا روز یکشنبه در گفت‌وگو با «فرید زکریا» خبرنگار سی ان ان گفت که در صورت انجام هرگونه مذاکره در مورد بازگشت احتمالی آمریکا به «برنامه جامع اقدام مشترک»، برنامه موشک بالستیک ایران «باید روی میز باشد».

اختلاف در کابینه امنیتی اسرائیل

به گزارش "اکسیوس" در کابینه امنیتی اسرائیل اختلاف بر سر نحوه مقابله با برنامه هسته‌ای ایران بالا گرفته. بنیامین نتانیاهو خواهان آن است که کنترل سیاستگذاری‌ها در مورد ایران را شخصاً خودش به عهده بگیرد. بنی گانتز، وزیر جنگ و گبی  اشکنازی، وزیر امور خارجه اسرائیل اما مخالف‌اند.  

اکسیوس می‌نویسد ۲۹ دسامبر ۲۰۲۰ نتانیاهو به مئیر بن شابات، مشاور امنیت ملی دستور داد در نامه‌ای به گانتز اطلاع دهد که «دفتر نخست‌وزیر بر اساس تحلیل شورای امنیت ملی رئوس سیاست‌های مقابله با برنامه هسته‌ای ایران را تعیین می‌کند.»

نسخه‌ای از این نامه برای وزیر امور خارجه، رئیس موساد، رئیس ستاد مشترک ارتش و سفیر اسرائیل در آمریکا ارسال شده است.

بر اساس گزارش اکسیوس گانتز دو روز بعد در نامه‌ای به نتانیاهو با صراحت اعلام کرد:

«موضوعات کلان امنیتی از جمله پرونده ایران را نمی‌توان به یک موضوع شخصی تبدیل کرد. »

اختلاف  بر سر روش‌ها

وزیر جنگ اسرائیل در این نامه یادآوری کرد که سیاست اسرائیل در قبال برنامه هسته‌ای ایران می‌بایست بر اساس یک تحلیل چندجانبه و با مشارکت شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه اسرائیل تعیین شود و سپس می‌بایست در کابینه امنیتی به بحث گذاشته شود و به تصویب اعضای کابینه برسد.

نتانیاهو و گانتز هر دو معتقدند که می‌بایست دولت بایدن را قانع کرد که به توافق هسته‌ای برنگردد آن‌ها اما صرفاً بر سر روش‌ها با هم مخالف‌اند.

اکسیوس می‌نویسد در جریان سفر مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا به اسرائیل بنی گانتز، وزیر جنگ همراه با گروهی از ژنرال‌های بلندپایه ارتش اسرائیل موضع متفاوتی از نتانیاهو در برابر برنامه هسته‌ای ایران اتحاذ کرده بودند. این امر سبب ناخشنودی نتانیاهو شده بود.

گزارش اکسیوس را تا کنون منبع مستقل دیگری تأیید نکرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.