ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قطر: توافق با عربستان بر رابطه با ایران و ترکیه تأثیری نمی‌گذارد

کاهش روابط با تهران و توقف همکاری‌های نظامی با ترکیه و بستن الجزیره از شروط عربستان و سه کشور دیگر برای پایان بحران بود. وزیر خارجه قطر می‌گوید این اتفاق‌ها نخواهد افتاد.

وزیر خارجه قطر می‌گوید توافق با عربستان بر رابطه کشورش با ایران و ترکیه تأثیری نمی‌گذارد. قطر و عربستان سعودی به تازگی به توافقی برای تنش‌زدایی از روابط‌شان دست یافتند.

روزنامه‌نگاران در حال تماشای استقبال محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از تمیم بن حامد آل ثانی امیر قطر، العلا، پنجم ژانویه ــ عکس: Photo by FAYEZ NURELDINE / AFP

محمد بن عبدالرحمن ال ثانی، وزیر خارجه قطر جمعه ۸ ژانویه / ۱۹ دی در گفت‌و‌گو با «فایننشال تایمز» اعلام کرد که امضای توافق آشتی‌‌جویانه برای پایان دادن به اختلاف‌ها با عربستان، امارات متحده عربی، بحرین و مصر تأثیری بر روابط کشورش با تهران و آنکارا نخواهد داشت و همچنین شبکه خبری «الجزیره» را نیز تحت تأثیر قرار نخواهد داد.

چهار کشور عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر از ۵ ژوئن سال ۲۰۱۷ روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند و ضمن محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور، سیزده شرط از جمله کاهش روابط با تهران، توقف همکاری‌های نظامی با ترکیه، تعطیلی شبکه الجزیره و قطع حمایت از اخوان‌المسلمین و حماس را برای از سرگیری این روابط تعیین کرده بودند. قطر ظاهرا هیچیک از این شروط را نپذیرفت.

ابتدای سال جدید میلادی اما قطر و عربستان از امضای توافق کاهش تنش با میانجیگری جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ و مشاور ارشد او خبر دادند.

در چهل و یکمین اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ۵ ژانویه / ۱۶ دی نیز سران کشورهای عضو این  بیانیه «العُلا» را برای پایان دادن به بحران قطر پس از سه سال امضاء کردند.

از مفاد «العلا» خبر دقیقی در دست نیست اما وزیر خارجه قطر به فایننشال تایمز گفت که دوحه با ریاض و سه دولت عربی دیگر برای همکاری در مبارزه علیه تروریسم و «امنیت مرزها» به توافق رسیده است. عبدالرحمن آل ثانی گفت:

«روابط دو جانبه بر اساس تصمیم حاکمیتی و منافع ملی مدیریت می‌شوند. و این هیچ تأثیری بر روابط ما با هیچ کشور دیگری ندارد.»

به‌رغم اقدام ریاض برای شکستن محاصره قطر، سه کشور دیگر هنوز تصمیم خود را درباره این مسئله اعلام نکرده‌اند. اختلاف عمیق قطر با این کشورها، به‌ویژه با امارات متحده عربی که به‌تازگی روابط خود را با اسرائیل از سرگرفته‌است، هنوز به قوت خود باقی‌ست.

وزیر خارجه قطر نیز در گفت‌و‌گوی خود تأیید کرد که برای دستیابی به «آشتی کامل»‌ هنوز زمان لازم است و ابراز امیدواری کرد که دیگر کشورهای درگیر در بحران محاصره قطر «از اراده سیاسی یکسانی همچون سعودی‌ها» برخوردار باشند:

«آنها خواهند دید که قطر آماده همکاری است. کشورهای دیگر باید برای بازسازی روابط دست به اقدام بزنند. تفاوت‌ها و مسائل مهمی وجود خواهد داشت که باید به صورت دوجانبه بین کشورها حل شود. هر کشوری مجموعه‌اختلاف‌های متفاوتی با قطر دارد.»

گمانه‌زنی‌های تحلیلگران دلایل متفاوتی را برای نزدیکی عربستان و قطر به یکدیگر پیش می‌کشد: شماری معتقدند مسأله اصلی مقابله با نفوذ ایران و اتحاد در برابر این کشور است و شماری دیگر می‌گویند آمدن جو بایدن به کاخ سفید در ۲۰ ژانویه عربستان را وادار به اتخاذ موضعی سازش‌کارانه‌تر کرده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.