ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیدار هیأت کره‌ای با ظریف

موضوع نشست چویی جونگ کان، قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران منابع مسدود شده ایران در بانک‌های کره جنوبی است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد چویی جونگ کان، قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی در دومین روز سفر خود به دیدار محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران می‌رود. موضوع این نشست منابع مسدود شده ایران در بانک‌های کره جنوبی است.

نفتکش کره جنوبی با نام تجاری هانکوک چیمی

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دوشنبه ۲۲ دی در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت:  

«سفر هیات کره‌ای از قبل تعیین شده بود، در مورد مسائل مختلف از جمله بلوکه شدن پول‌های ایران، پول‌ها باید به سرعت در اختیار ما قرار بگیرد، صحبت‌هایی شده، اینها در تاریخ روابط دو کشور باقی ‌می‌ماند، طرف کره‌ای منتظر ۲۰ ژانویه ننشیند، چون اقدامات کشورها جور دیگری خواهد شد.»

خطیب‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت:

«سیاسی کردن موضوع نفت کش توقیف شده کره‌ای از سوی دولت این کشور و سایر کشورها به حل این موضوع کمکی نمی‌کند.»

قرار بود دوشنبه ۱۵دی قائم‌مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی برای گفت‌وگو و رایزنی درباره منابع مالی مسدود شده ایران در بانک‌های آن کشور به تهران سفر کند. این سفر انجام نشد. در همان روز سپاه پاسداران با صدور اطلاعیه‌ای از توقیف یک فروند نفت‌کش کره جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» خبر داد. این شناور از مبدا بندرالجبیل عربستان سعودی عازم بمبئی هند بود که ظاهراً به دلیل «نقض پیاپی قوانین زیست محیطی دریایی» در خلیج فارس توقیف شد. خدمه‌های آن که در بازداشت سپاه پاسداران‌اند از ملیت‌های کره، اندونزی، ویتنام و میانمار هستند. کشتی «هانکوک چیمی» در بندرعباس پهلو گرفته است.

 قائم مقام وزارت امور خارجه کره جنوبی روز گذشته در دیدار و گفت‌وگو با سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه تاکید کرد که سفر او به تهران نشان‌دهنده اهمیتی است که آن کشور برای توسعه مناسبات با ایران قائل است. چوی جون کانگ خاطرنشان کرد که کره جنوبی درصدد است در سال جدید میلادی با حل مشکلات در روابط دو کشور، اعتماد را به روابط بازگرداند.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران نیز با اشاره به مسدود شدن منابع مالی ایران در کره گفت:

«حدود دو سال و نیم است که بانک‌های کره‌ای به طور غیر قانونی منابع ارزی ایران را به دلیل آنچه ترس از تحریم‌های آمریکا ذکر می‌شود، مسدود کرده‌اند. این اقدام قابل قبول نمی‌باشد و طبعا توسعه روابط نیز تنها زمانی معنادار خواهد بود که این مشکل حل شود. از نظر ما مسدود ماندن منابع ارزی ایران در کره بیش از آن که به‌ دلیل تحریم‌های آمریکا باشد ناشی از فقدان اراده سیاسی نزد دولت کره جنوبی است.»

عراقچی در پاسخ به درخواست قائم مقام وزیر خارجه کره مبنی بر کمک به حل موضوع و توقیف نفتکش کره‌ای، ادعا کرد که توقیف نفتکش صرفاً یک موضوع فنی است.

عراقچی به طرف کره‌ای توصیه کرد از سیاسی کردن موضوع خودداری کند.

یک منبع دیپلماتیک در کره جنوبی گفته بود تهران از سئول خواسته تا با استفاده از پول‌های بلوکه‌شده در بانک‌های کره جنوبی، یک میلیارد دلار تجهیزات پزشکی و درمانی از این کشور خریداری کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.