ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران صدرنشین در اعدام؛ اعدامی دیگر در زابل

چهار روز پیش از اجرای حکم این زندانی، یک زندانی بلوچ دیگر در زندان زاهدان اعدام شد.

طبق آخرین گزارش‌ها یک شهروند زندانی بلوچ با هویت «جما داور زهی» در زندان زابل به چوبه‌ دار سپرده شد. شتاب‌ گرفتن روند اجرای احکام اعدام در ایران در حالی‌ست که بر اساس آخرین گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر، در حال حاضر «ایران یکی از صدرنشینان آمار مجازات اعدام در جهان» است.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

بنا بر اعلام خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکم اعدام جما داور زهی، زندانی بلوچ ساکن منطقه قرقری از توابع شهرستان هیرمند که به اتهام «قتل عمد» به اعدام محکوم شده بود، در زندان زابل به ‌اجرا درآمده است.

یک منبع مطلع درباره پرونده این زندانی گفته است: 

«حدود سه سال پیش جما داور زهی در محور شهرهای دوست محمد و نصرآباد (زابل) به شغل مسافرکشی مشغول بود که در پی درگیری وی با یک راننده دیگر، طرف مقابل به ضرب چاقو به قتل می‌رسد.»

چهار روز پیش از اجرای حکم این زندانی، یک زندانی بلوچ دیگر در زندان زاهدان اعدام شد.

به‌ گزارش سازمان حقوق بشر ایران، این شهروند ۳۷ ساله با هویت «مجید ریگی» که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بود، روز ۲۰ دی‌ ماه در زندان مرکزی زاهدان به دار آویخته شد.

به‌ گزارش این منبع، این زندانی ۱۰ سال گذشته را در زندان به ‌سر برده بود.

از سوی دیگر برخی منابع حقوق بشری در سیستان و بلوچستان، از جمله «کمپین فعالین بلوچ» اعلام کرده‌اند در طی دو هفته گذشته دست‌کم ۱۰ شهروند بلوچ در زندان مرکزی زاهدان اعدام شده‌اند.

همچنین دادگستری استان سیستان و بلوچستان روز ۱۴ دی ‌ماه با صدور اطلاعیه‌ای از اجرای احکام اعدام حسن دهواری، الیاس قلندرزهی و امید محمود زهی، سه شهروند بلوچ در زندان‌های خاش و سراوان خبر داد.

این مرجع قضایی اتهامات این زندانیان را «همکاری با گروه تروریستی جیش العدل» و «مشارکت در کشتن نیروهای امنیتی و انتظامی» عنوان کرد.

قوه قضاییه ایران در سال‌های گذشته بی‌اعتنا به تمامی دادخواهی‌ها، احکام اعدام بسیاری از شهروندان محبوس از جمله زندانیان سیاسی را به اجرا درآورده و به‌ نظر می‌رسد روند اعدام‌ها در هفته‌های اخیر شتاب بیشتری به ‌خود گرفته است

منابع حقوق بشری از تبریز گزارش کرده‌اند حکم اعدام یک زندانی در زندان مرکزی این شهر در روزهای گذشته به اجرا درآمده است.

به‌ گزارش سازمان حقوق بشر ایران، حکم یک زندانی با هویت «صابر خوشکار» که به اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود، روز چهارشنبه ۲۴ دی‌ ماه در زندان مرکزی تبریز اجرا شده است.

یک منبع مطلع درباره این زندانی گفته که او در یک درگیری و به‌ صورت غیر عمد باعث مرگ برادر دوست دخترش شده اما دادگاه حکم «قصاص نفس» را برای او صادر و اجرا کرده است.

هم‌زمان با اجرای حکم اعدام این زندانی در تبریز، حکم دو برادر به‌نام‌های محرم فیضی و مهدی فیضی که در یک پرونده به اتهام «قتل عمد» در یک نزاع جمعی به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بودند، در زندان مرکزی اردبیل به اجرا درآمده است.

این دو برادر که به‌ علت شرکت در یک نزاع دسته جمعی بازداشت شده بودند، در طول پنج سال گذشته در زندان به ‌سر برده‌ بودند.

شدت گرفتن اجرای احکام اعدام در مراجع قضایی سراسر ایران در حالی‌ست که دیده‌بان حقوق بشر در «گزارش جهان ۲۰۲۱» خود، ایران را یکی از «صدرنشینان آمار مجازات اعدام در طول یک‌سال گذشته» توصیف و اعلام کرده بسیاری از اعدام‌شدگان در روندهای دادرسی ناعادلانه به این مجازات محکوم شده‌اند.

در این گزارش آمده است:

«از ابتدای سال ۲۰۲۰ تا ۱۹ نوامبر همان سال، تعداد ۲۳۳ نفر در ایران اعدام شده‌اند و این اعدام‌ها افرادی را که در دوران کودکی هم مرتکب جرم شده بودند، شامل شده است.»

این سازمان حقوق بشری در خلال گزارش خود به اجرای حکم اعدام نوید افکاری هم اشاره کرده و نوشته که او «زیر شکنجه» مجبور به اعتراف علیه خود شده است.

در گزارش سالانه دیده‌بان حقوق بشر به‌ موارد دیگری نظیر «خودداری مقامات قضایی ایران از اعزام به مرخصی زندانیان سیاسی در دوران کرونا»، «تشدید فشارها بر فعالان مدنی و روزنامه‌نگاران» و «تأثیر تحریم‌های آمریکا بر وضعیت سلامت و معیشت شهروندان ایرانی» پرداخته شده است.

مایکل پیج، معاون مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر درباره موارد یاد شده در این گزارش سالانه گفته است:

«با وجود بحران‌های متعدد ژئوپلتیکی، سلامتی و اقتصادی که این کشور با آنها روبه‌روست، مقامات ایران با جامعه مدنی خود به عنوان تهدید شماره یک خود برخورد می‌کنند و مسئولیت آزارها را نمی‌پذیرند.»

به گفته پیج، مقامات ایران با سرکوب مدافعان حقوق بشر و دیگر فعالان صرفا به مخالفت‌ها و ناامیدی‌ها دامن می‌زنند.

  • در همین زمینه: 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.