ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فعالیت نیروگاه‌های تعطیل شده برق از سر گرفته شد

رئیس ستاد مدیریت سوخت نیروگاه‌ها الگوی مصرف را عامل اصلی قطعی برق دانست. او خاطرنشان کرد که به اندازه برق مورد نیاز، نیروگاه در مدار وجود دارد.

رئیس ستاد مدیریت سوخت نیروگاه‌ها گفت: در روز‌های گذشته، به دلیل رشد مصرف گاز، محدودیتی در تأمین گاز نیروگاه‌ها پیش آمد، اما اکنون نیروگاه‌هایی که از مدار خارج شده بودند دوباره وارد مدار شدند.

نیروگاه برق در ایران ـ عکس از ایرنا

طی روزهای گذشته با بیشتر شدن مدت‌زمان و تکرار قطع برق در شهرها و روستاهای سراسر کشور و افزایش انتقادها در رسانه‌های اجتماعی،‌ گزارش‌هایی مبنی بر مصرف بالای برق توسط چینی‌ها در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان در کرمان منتشر شده بود. این مشکل از سوی دیگر با سوزاندن مازوت در نیروگاه‌های تولید برق منجر به آلودگی شدید هوا در تهران و برخی شهرهای بزرگ شده است.

همایون حائری، رئیس ستاد مدیریت سوخت نیروگاه‌ها جمعه ۲۶ دی در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم الگوی مصرف را عامل اصلی قطعی برق دانست:

«مصرف گاز خانگی و تجاری در زمستان سه برابر تابستان است و مصرف گاز خانگی و تجاری بیش از هشت برابر گازی است که به نیروگاه‌ها اختصاص می‌دهند. رشد مصرف گاز خانگی و تجاری، نسبت به سال گذشته افزایش داشته و بیش از ۲۵۰ میلیون مترمکعب بوده است.»

حائری در ادامه این مصاحبه اعلام کرد که مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری از ۴۹۰ میلیون متر مکعب در سال گذشته به ۶۴۰ میلیون متر مکعب در سال جاری رسیده است.

رئیس ستاد مدیریت سوخت نیروگاه‌ها گفت:

«اکنون به اندازه نیاز مصرف، نیروگاه در مدار است و نیروگاه‌هایی که در مدار قرار دارند با تأمین گاز، برق مصرفی را تولید می‌کنند. تاکنون نیاز مصرف برق ۳۸ هزار و ۸۰۰ مگاوات بود که به همین اندازه، نیروگاه در مدار وجود دارد ضمن این‌که ظرفیت نیروگاه‌های ما کامل است و به اندازه نیاز مصرف، برق تولید می‌شود.»

این مقام مسئول درباره تأثیر رمز ارز‌ها در رابطه با خاموشی‌های اخیر گفت: 

«در استخراج رمز ارز‌های مجاز، حدود ۱۸۰ مگاوات برق مصرف می‌شود که بسیار ناچیز است که البته برای کمک به مدیریت مصرف، از مدار خارج شدند.»

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، با رد انتقاد‌ها درباره ارتباط دادن قطعی برق به فعالیت شرکت‌های چینی در ایران برای استخراج بیت‌کوین گفت:

«مخالفان افزایش روابط تجاری دو کشور از هر اتفاق و چالشی استفاده می‌کنند تا مشکلات ایران را به گردن چینی‌ها بیندازند.»

حسین توکلی کجانی، فرماندار ویژه شهرستان ری روز جمعه از شناسایی و کشف ۵۰۰ دستگاه استخراج ارز دیجیتال غیرمجاز (بیت کوین) در این شهرستان خبر داد.

به‌گفته فرماندار شهرستان ری روز گذشته ۱۵۰ دستگاه استخراج ارز دیجیتال غیرمجاز در کارگاهی در فشافویه شناسایی شد. این کارگاه مجوز مرغداری داشت اما هیچ‌گونه فعالیت تولیدی در این زمینه نداشت.

توکلی گفت:

«عمده فعالیت غیرمجاز استخراج بیت کوین در مراکزی است که تعرفه برق کشاورزی و صنعتی دارند و دلیل آن نیز قیمت پایین برق در این مراکز و واحدها است.»

استخراج ارز دیجیتال در ایران به منبع درآمدزایی تبدیل شده که به نظر می‌رسد بخش خصوصی، دولتی و شبه‌دولتی نیز به آن پیوسته‌اند. روزنامه ایران ۱۳ تیرماه سال جاری قیمت هر بیت کوین را حدود ۱۱ هزار دلار عنوان کرد و نوشت:

«در ایران روزانه ۱۶ میلیون دلار بیت کوین توسط کاربران ایرانی خرید و فروش می‌شود و از این نظر ایران در رتبه ۲۹ جهانی قرار دارد.»

تحریم‌های آمریکا سبب شد که در سال‌های گذشته استخراج ارزهای دیجیتال در جمهوری اسلامی تشدید شود که یکی از ارزان‌ترین برق‌ها در جهان را ارائه می‌کند. مدیرعامل شرکت توانیر می‌گوید استخراج‌کنندگان ارز دیجیتال برق را به قیمت صادراتی دریافت می‌کنند.

افزون بر این، بسیاری از استخراج‌کنندگان ارز دیجیتال، به‌شکل غیرمجاز و با استفاده از تعرفه‌های برق کشاورزی، صنعتی یا خدماتی ارز دیجیتالی استخراج می‌کنند. گفته می‌شود که شیراز و زنجان در صدر جدول استفاده‌کنندگان غیرمجاز برق برای استخراج بیت کوین قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.