ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

با دستور وزارت بهداشت ارائه وسایل پیشگیری از بارداری در مناطق عشایری ممنوع شد

وزارت بهداشت در بخشنامه‌ای که به مناطق عشایری فرستاده، ارائه هرگونه وسایل پیشگیری از بارداری را ممنوع کرده است. در گزارشی که حاصل چهار روز زندگی با زنان عشایر بختیاری در منطقه قشلاقی لالی خوزستان است، آمده که به دلیل فرزندآوری زیاد، دچار اختلالات روانی و مسائل زیادی‌ شده‌اند.

به گزارش ماهنامه «اندیشه پویا»، وزارت بهداشت در بخشنامه‌ای که به مناطق عشایری فرستاده، ارائه هرگونه وسایل پیشگیری از بارداری را ممنوع کرده است. در گزارشی که حاصل چهار روز زندگی با زنان عشایر بختیاری در منطقه قشلاقی لالی خوزستان است، آمده که به دلیل فرزندآوری زیاد، دچار اختلالات روانی و مسائل زیادی‌ شده‌اند.

عکس از سامان سلیمیان

بهورزان و مسئولان مناطق قشلاقی بختیاری‌ها می‌گویند زنان زیادی با مراجعه به خانه‌های بهداشت، درخواست دریافت وسایل پیشگیری دارند اما باوجود تعداد زیاد این وسایل، آن‌ها اجازه دادنشان را ندارند. این موضوع، موجب فشار روانی زیاد بر این زنان و ناامیدی‌شان شده است.

این زنان در سن پایین ازدواج می‌کنند و باوجود حجم زیاد کار، مجبور به فرزندآوری زیادند و این موضوع موجب بیشتر شدن خودکشی و خودسوزی بعضی از آنها شده است.

تعدادی از این زنان برای رهایی از کتک‌های شوهر و اجبار برای پسرآوری بیشتر، ناچار به بارداری‌اند و خیلی زود چهره و تنشان پیر می‌شود.

تعدادی از آنها به دلیل اینکه شوهرانشان اجازه رفتن به بیمارستان را نمی‌دهند، هنوز در چادر و در مناطق صعب‌العبور زایمان می‌کنند و از نظر بهداشتی شرایط بسیار سختی دارند.

در حال حاضر هیچ طرح بهداشتی و آموزشی خاصی در ییلاق و قشلاق ایل بختیاری اجرا نمی‌شود. این زنان بار اصلی زندگی و اقتصاد عشایر را به دوش می کشند اما استقلال مالی ندارند و نزدیک به ۹۰ درصدشان تا ششم دبستان درس می‌خوانند و بعد ترک تحصیل می‌کنند.

تعداد مدارس این مناطق به شدت کم است و دختران به دلایل فرهنگی و مسافت تا دبیرستان‌ها، در کودکی ازدواج می‌کنند.

رسم سیاه‌پوشی، یکی دیگر از مسائل این زنان است. زنان بختیاری دچار سوگ‌های بلندمدتی‌اند که بیشتر اوقات به‌دلیل درگیری‌های طایفه‌ای بین مردان اتفاق می‌افتد.

این زنان پس از ۴۰ سالگی باید سر تا پا سیاه بپوشند و تصویر زنان بختیاری با لباس‌های رنگی و شاد، در زندگی روزمره آنها گم شده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مراد

    این رسوم به جهت توسعه نیافتگی فرهنگی هنوز منسوخ نشده‌اند. در کشورهایی که دولتهای دمکرات دارند، یا دولتهایی دارند که تا حدودی به رفاه و فرهنگ مردم خود اهمیت می‌دهند سعی می‌کنند با آموزش و توسعه دانش و فرهنگ سطح زندگی مردم را بالا بکشند. متأسفانه در کشور ما هیچ یک از موارد فوق در بسیاری از مناطق حاشیه‌ای و دور دست وجود خارجی ندارند. دولت ج.ا در کشور ما بدنبال رواج خرافات و مصرف گل بنفشه و خاک تربت برای درمان کروناست. ج.ا نیاز به حججی ها دارد تا منافعش را پیش ببرد. نیاز به لشکر فاطمیون دارد. با چنین انسانهایی جمهوری اسلامی قادر خواهد بود دوام بیاورد و منابع و منافع کشور را به توبره بکشد. اما پویا بختیاری ها، نوید افکاریها، فرزاد کمانگرها، ستار بهشتی‌ها حاضر نیستند به آخوند دغل باز سواری دهند. جمهوری اسلامی نیاز دارد تا از میان مردمانی که دسترسی به آموزش و تعالیم درست ندارند سرباز گیری کند. پس ازدیاد نسل آنها را به غیر انسانی ترین روشها اجبار می‌کند. چون بخوبی می‌داند نسل شهری با دغلها و سیاستهای غیر بشری ج.ا آشناست و دیگر از میان آنها نخواهد توانست مزدور گیری کند.