ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا در ایران: راهپیمایی ۲۲بهمن و عزاداری فاطمیه برگزار می‌شود

قرار است راهپیمایی ۲۲ بهمن و عزاداری فاطمیه با وجود شیوع کرونا در ایران برگزار شوند؛ یکی به صورت خودرویی و موتوری و دیگری با رعایت پروتکل‌ها.

شیوع ویروس کرونا در ایران پس از گذشت حدود یک‌سال همچنان کنترل نشده و حسن روحانی از برگزاری راهپیمایی مربوط به سالگرد انقلاب ۵۷ به‌شکل «نمادین» و به‌صورت «خودرویی یا موتوری» خبر داده است. او بر برگزاری مراسم فاطمیه با رعایت پروتکل‌ها هم تاکید کرد. این در حالی است که تنها در شبانه روز گذشته ۹۶ شهروند دیگر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

کرونا در ایران - عکس از عابد میرمعصومی، خبرگزاری ایرنا

بر پایه آمار ارائه شده توسط سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، در طی ۲۴ ساعت گذشته (از دیروز تا امروز ۲۷ دی‌ماه)، دست‌کم شش هزار و ۱۰۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده از این بین، ۵۰۸ نفر از در مراکز درمانی بستری شدند.

همچنین در فاصله زمانی یاد شده، تعداد ۹۶ نفر دیگر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته‌اند که بدین ترتیب مجموع جان باختگان بر اثر ابتلا به کووید ۱۹، به ۵۶ هزار و ۷۱۷ نفر رسیده است.

لاری همچنین در ادامه گفته: «۱۰ شهر در وضعیت قرمز، ۲۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۶۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۵۲ شهر در وضعیت آبی قرار دارند که شهرهای قرمز کشور در استان مازندران و شامل آمل، بابل، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، فریدونکنار، قائمشهر و نکا است.»

علی‌رغم قرار داشتن برخی از شهرهای ایران در وضعیت قرمز کرونایی، حسن روحانی روز شنبه، ۲۷ دی‌ماه از برگزاری مراسم عزاداری مربوط به همسر امام اول شیعیان موسوم به ایام فاطمیه خبر داد و بدون اشاره دقیق به نحوه برگزاری این مراسم‌ها، ابراز امیدواری کرد که افراد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

حسن روحانی همچنین گفت: «در موضوعات فرهنگی و مذهبی گاهی شاهد تعطیل نماز جمعه یا سینما و تئاتر بودیم و گاهی هم باز گذاشته‌ایم. این جایی است که ما روی لبه مرز قرار داریم و باید طوری عمل کنیم که اثرات منفی نداشته باشد. در تردد درون‌شهری و برون‌شهری و حضور در دورهمی‌های خانوادگی باید خیلی مراقبت کنیم که از این لبه مرز به پرتگاه نیفتیم.»

او با تکرار گفته‌های وزیر بهداشت مبنی بر احتمال شیوع موج چهارم کرونا در کشور، گفت: 

«این اظهار نگرانی به حق است و سه دلیل اصلی برای آن وجود دارد؛ یکی نگرانی این ویروس متاسیون‌یافته است که یا از خارج می‌آید یا در خود کشور این اتفاق می‌افتد و ما می‌بینیم که در اروپا چه خبر است و البته که برای آنان هم متأسفیم. پس ما یک نگرانی از ویروس متاسیون یافته داریم و اینکه ممکن است ما را هم به خود گرفتار کند.»

روحانی ادامه داد: «دلیل دوم سرمای هواست که منجر به فاصله‌گیری کمتر می‌شود و دلیل سوم اینکه هوا در زمستان راکد است و کمتر جابجا می‌شود که این موضوع هم نگران‌کننده است.»

بسیاری از کارشناسان، راهپیمایی هواداران حکومت جمهوری اسلامی در روز ۲۲ بهمن سال گذشته را یکی از عوامل شیوع گسترده ویروس کرونا در شهرهای مختلف ایران می‌دانند چرا که طبق اطلاعاتی که در ماه‌های گذشته از مجموعه مکاتبات و اسناد محرمانه از شورای عالی امنیت ملی و وزارت بهداشت به بیرون درز کرده، نهادهای دولتی ایران دست‌کم ۱۲ روز پیش از برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن‌ماه، از شیوع این ویروس در کلانشهرهای قم و تهران مطلع بوده‌اند اما همه‌گیری این ویروس در اوایل اسفندماه بله تأیید مقامات رسمی ایران رسید.

علی‌رغم کنترل نشدن شیوع این ویروس پس از حدود یک‌سال، حسن روحانی در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا از برگزاری «نمادین» راهپیمایی امسال در ماه آینده خبر داده و گفته این تجمع خیابانی هواداران حکومت این بار «به صورت خودرویی یا موتوری» برگزار می‌شود.

روحانی همچنین در ادامه جلسه امروز خود با اشاره به نحوه شروع واکسیناسیون در کشور گفت: «واکسیناسیون کرونا باید در چند مرحله و با اولویت‌بندی کادر درمان و اقشار آسیب‌پذیرتر انجام گیرد و تلاش داریم اولین مورد واکسیناسیون در زمستان امسال انجام شود و امیدواریم کادر درمان در همین سال ۹۹ از واکسن استفاده کنند.»

او گفت: «در سال ۱۴۰۰ نیز واکسن‌های دیگری که از کووکس خریداری کرده‌ایم که از اواخر امسال یا سال آینده به دست ما می‌رسد. البته واکسن‌های دیگری هم خریداری کردیم که آن‌ها هم به دست ما می‌رسد. همچنین با کمک یک کشور دیگر واکسن مشترکی به اسم «پاستور» داریم که در حال نهایی شدن است و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و در بهار سال آینده به دست ما خواهد رسید.»

به‌گفته حسن روحانی، چند واکسن داخلی هم در دست تهیه است که برای دومورد آن مجوز تست بالینی صادر شده که آنها هم عمدتاً در مراحل مختلف و در تابستان سال آینده در اختیار مردم قرار ‌می‌گیرد.

هم‌زمان با این گفته‌های رئیس جمهوری ایران، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، قرار گرفتن دست‌کم سه استان کشور در وضعیت بحرانی شیوع کرونا را تأیید کرد.

او گفت: «اما خوشبختانه فعلا وضعیت بیماری و روند ابتلا و مرگ در کشورها ما نزولی است اما مازندران همچنان در وضعیت خوبی نیست و ۱۰ شهر مازندران در وضعیت قرمز قرار گرفته است. استان گیلان و گلستان هم درگیر هستند.»

او همچنین درباره حضور دانش آموزان در کلاس درس گفت: 

«برای پایه‌های اول و دوم در مناطق آبی و زرد به صورت اختیاری خانواده‌ها می‌توانند دانش آموزان را به مدرسه بفرستند و به ویژه مدارسی که تعداد دانش آموزان کم است. کلاس کمتر از ۱۰ نفر و مدرسه با جمعیت کمتر از ۵۰ نفر هم جزو شاخص هایی بود که اعلام شد. برنامه ریزی خود آموزش و پروش حداکثر دو روز در هفته و یکی دو ساعت در هرروز است که آن هم اصلا اجباری نیست.»

به‌گفته رئیسی، حضور کادر مدرسه، مدیریت و کارکنان در مدرسه به عهده خود آموزش و پرورش است و خودشان تصمیم می‌گیرند که به چه صورت خواهد بود.

در همین زمینه: 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.