ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اروپا و آمریکا یک صدا بازداشت ناوالنی را محکوم کردند

خبرنگاران در فرودگاه برلین از منتقد پوتین پرسیده بودند در مسکو چه چیزی در انتظار اوست؟ در پاسخ به کنایه گفته بود: هوای سرد.

الکسی ناوالنی، منتقد سیاست‌های پوتین که هدف سوءقصد قرار گرفته و مدتی در برلین بستری بود، به مسکو بازگشت. در بدو ورود او را بازداشت کردند. لیتوانی، لتونی که هر دو عضو کشورهای اتحادیه اروپا هستند، فرانسه و ایتالیا و همچنین شورای اروپا هم‌صدا با جیک سالیوان، عضو شورای امنیت ملی دولت بایدن و مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت ترامپ بازداشت ناوالنی را محکوم کردند.

الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان پوتین در روسیه ـ عکس از شاتر استاک

ناوالنی ۳۰ مرداد / ۲۰ اوت در پرواز از مسکو به تامسک سیبری بدون هیچ‌گونه پیش‌زمینه‌ای بیمار شد، به بیمارستانی در اومسک انتقال یافت و به اغما فرورفت. در بیمارستان روسیه مقامات بهداشتی اعلام کردند که آزمایش‌های لازم را انجام داده‌اند و هیچ نشانه‌ای از مسمومیت در بدن او نیافته‌اند  این سیاستمدار ۴۴ ساله و رهبر مخالفان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، سپس به آلمان منتقل شد و یکم شهریور / ۲۲ اوت در بیمارستان شاریته برلین تحت درمان قرار گرفت. دولت فدرال آلمان بر اساس یافته‌‌های ارتش این کشور اعلام کرد که «شواهد غیرقابل تردید» نشان می‌دهند ناوالنی با سم اعصاب از نوع نوویچوک مسموم شده است. این سم تنها در آزمایشگاه‌های دولتی قابل تولید است. آلمان، سوئد و فرانسه تأیید کردند که ناوالنی با سم نوویچوک مسموم شده و خواهان توضیح روسیه در این‌باره شدند. روسیه اما اتهامات مربوط به دست داشتن در این اقدام را رد می‌کند.

بازداشت در بدو ورود به مسکو

آلکسی ناوالنی بعد از آنکه سلامت خود را بازیافت، جمعه گذشته اعلام کرد به مسکو بازمی‌گردد.  هواپیمای حامل او ابتدا قرار بود در فرودگاه ونوکووا مسکو فرود بیاید، اما در آخرین لحظات تغییر مسیر داد و حوالی ساعت ۶ عصر در فرودگاه بین‌المللی «شرمتیوو» مسکو به زمین نشست. در فرودگاه ونوکووا حدود ۲۰۰ نفر از دوستان او همراه با نیروهای پلیس ضد شورش در انتظارش بودند. در فرودگاه «شرمتیوو»  هم عده‌ای از هوادارانشان اجتماع کرده بودند که آن‌ها هم بازداشت شدند. همراهان ناوالنی تغییر مسیر هواپیما و بازداشت طرفداران این مخالف سرسخت پوتین را به عنوان وحشت دولت روسیه از ناوالنی تعبیر کردند.  

دسامبر گذشته مقامات قضایی روسیه ناوالنی را متهم کردند  ۳۵۶ میلیون روبل (حدود سه میلیون و ۹۰۰ هزار یورو) از بودجه تشکیلات مبارزه با فسادی که خودش ایجاد کرده، را برای خودش برداشته است. او به این اتهام اکنون در بازداشت است.

واکنش گسترده اروپا و آمریکا

لیتوانی، لتونی و استونی، سه کشور حوزه دریای بالتیک که هر سه جزو اتحاد جماهیر شوروی بودند، با انتشار بیانیه مشترکی خواستار اقدامات بازدارنده علیه مسکو شدند. وزیر خارجه لیتوانی در پیامی در توییتر نوشت:

«کاملاً غیر قابل قبول است که مقامات روسیه آلکسی ناوالنی را بازداشت کرده‌اند. ما خواهان آزادی ائ هستیم.»

فرانسه نیز «نگرانی عمق» خود از بازداشت ناوالنی را ابراز کرد. یک سخنگوی وزارت خارجه فرانسه خاطرنشان کرد که این کشور وضعیت را با «هوشیاری هر چه تمام‌تر» زیر نظر دارد.

لوئیجی دی مایو، وزیر خارجه ایتالیا از بازداشت ناوالنی به عنوان یک «اتفاق جدی» یاد کرد و در پیامی در توییتر خواهان آزادی هرچه سریعتر او شد.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا نیز بازداشت ناوالنی را «غیرقابل قبول» دانست.

جیک سالیوان با انتشار پیامی در توییتر نوشت:

«بازداشت آقای ناوالنی نه تنها به معنای نقض حقوق بشر است، بلکه اقدامی هم علیه مردم روسیه به شمار می‌رود که می‌خواهند صدای او را بشنوند.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا هم با انتشار بیانیه‌ای بازداشت ناوالنی را محکوم کرد.

در سال ۲۰۱۸ مقامات روسیه با ارجاع به پرونده‌های قضایی ناوالنی مانع از شرکت او در انتخابات ریاست جمهوری شدند. زندانی کردن ناوالنی ممکن است به مشکلات پوتین در داخل و خارج کشورش دامن بزند. خبرنگاران در فرودگاه برلین از ناوالنی پرسیده بودند در مسکو چه چیزی در انتظار  اوست؟

او در پاسخ به کنایه گفته بود: هوای سرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.