ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خطر بازگردانده شدن محمد مساعد به ایران به دنبال دستگیری او در ترکیه

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران خبر داده که محمد مساعد، برنده جایزه جایزه بین‌المللی آزادی مطبوعات، به دنبال خروج از ایران، در شهر وان ترکیه بازداشت شده است.

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران(CPJ) خبر داده که محمد مساعد، روزنامه‌نگار ایرانی که از ایران خارج شده بود، در شهر وان ترکیه به دست پلیس این کشور بازداشت شده است. محمد مساعد در ماه نوامبر جایزه بین‌المللی آزادی مطبوعات سال ۲۰۲۰ کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران را دریافت کرده است.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

روز گذشته، یک‌شنبه ۱۷ ژانویه، محمد مساعد از طریق یک برنامه پیام‌رسان با کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران تماس گرفته و خبر داده است که پس از عبور از ایران در شهر مرزی وان توسط پلیس مرزی ترکیه بازداشت شده است.

محمد مساعد، که به دلیل اطلاع‌رسانی در مورد قطع اینترنت در جریان اعتراض‌های سراسری آبان ۹۸ بازداشت شده بود، در ماه اوت به اتهام «تبانی علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» به چهار سال و ۹ ماه زندان محكوم شد. دادگاه بر اساس این حکم فعالیت‌های رسانه‌ای محمد مساعد را «سیاه‌نمایی»، «بحران‌نمایی»، «تحریک مخاطب خالی‌الذهن» و «شالوده‌شکنی» خوانده است. او پس از احضار از سوی مقامات برای اجرای حکم، از ایران خارج شد.

مساعد به کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران گفته است پلیس ترکیه او را برای مداوا به بیمارستان اوزلپ منتقل کرده و به او گفته که به زودی او را به پلیس مرزی ایران تحویل می‌دهد.

شریف منصور، هماهنگ‌کننده کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران در خاورمیانه و آفریقای شمالی گفته است:

«ما معتقدیم محمد مساعد در صورت بازگشت به ایران در خطر آزار و اذیت قرار دارد. ما از مقامات ترکیه می خواهیم به تعهدات خود طبق قوانین بین‌المللی احترام بگذارند و از اخراج مساعد خودداری کنند و به هر گونه درخواست پناهندگی سیاسی او رسیدگی کنند. همچنین اطمینان حاصل شود که حقوق مساعد در طی مراحل قانونی رعایت می‌شود.»

به پیام‌های تلفنی این کمیته به دفتر فرمانداری وان پاسخی داده نشده است.

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ) در تاریخ ۲۳ تیر ۱۳۹۹محمد مساعد را به ‌عنوان یکی از برندگان امسال جایزه کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران انتخاب کرد. بر اساس گزارش کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ) محمد مساعد به عنوان یک روزنامه‌نگار مستقل به‌ دلیل اطلاع‌رسانی درباره قطع اینترنت در جریان اعتراض‌های آبان ۱۳۹۸ بازداشت و یک بار هم در بهمن ماه و در پی انتقاداتش نسبت به عملکرد دولت ایران در مقابله با کرونا به سازمان اطلاعات سپاه ایران احضار شده و از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی منع شده است.

مساعد همچنین نقش ویژه‌ای در پوشش اعتراضات کارگری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در سال‌های ۹۷ و ۹۸ داشت. او با گزارش‌های تحقیقی درباره پرونده‌های مفاسد اقتصادی در ایران به روزنامه‌نگاری شناخته شده تبدیل شد و به ‌دلیل انتشار این گزارش‌ها در سال ۱۳۹۷، برنده جایزه امین‌الضرب، معتبرترین جایزه خبرنگاران اقتصادی در ایران شده ‌است.

محمد مساعد روزنامه‌نگار حوزه اقتصاد است که سابقه همکاری با روزنامه‌هایی چون همشهری و شرق را در کارنامه خود دارد.

خبر تازه‌تر:

  • در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.