ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

باقری: پرواز «بی ۵۲»‌های آمریکا ارزش عملیاتی ندارد

در آستانه انتقال قدرت در کاخ سفید، تنش‌های نظامی در خلیج فارس مجدداً بالا گرفته است.

در آستانه انتقال قدرت در کاخ سفید، تنش‌های نظامی در خلیج فارس مجدداً بالا گرفته است. دو بمب‌افکن استراتژیک «بی ۵۲» به گشت‌زنی در منطقه پرداختند. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی گفت این پرواز ارزش عملیاتی ندارد.

یک فروند بمب‌افکن‌ بی‌ـ۵۲ و پرچم ایالات متحده آمریکا ـ عکس از «زمانه» با تلفیقی از دو تصویر از Shutterstock

 سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی دوشنبه ۲۹ دی در حاشیه همایش یک برنامه تبلیغی که به دوران جنگ هشت ساله ربط داشت درباره تحرکات اخیر آمریکا در منطقه خاورمیانه در جمع خبرنگاران گفت:

«پرواز دو فروند هواپیما بی‌۵۲ از آمریکا به روی منطقه و بازگشت آنها ارزش عملیاتی قابل توجهی ندارد.»

صبح یکشنبه یک نشریه اسرائیلی ادعا کرده بود که دو بمب‌افکن استراتژیک «بی ۵۲» آمریکا با عبور از حریم هوایی اسرائیل، برای پنجمین بار در آستانه انتقال قدرت در کاخ سفید به گشت‌زنی در خلیج فارس پرداختند.  در همان روز سپاه پاسداران در رزمایشی با نام رمز «پیامبر اعظم» موشک‌های میان‌برد پرتاب کرد. چند روز قبل از آن در روز ۸ ژانویه/۱۹ دی وزارت دفاع عربستان ویدئویی از رزمایش مشترک ارتش این کشور با نیروی هوایی آمریکا منتشر کرد که در طی آن جنگنده‌های «اف ۱۵» عربستان در کنار بمب‌افکن‌های «بی ۵۲» و «اف ۱۶» ایالات متحده به پرواز درآمدند.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه سخنان روز دوشنبه خود در جمع خبرنگاران گفت:

«در یک ماه اخیر ناو هواپیمابر و ناو بالگردبر آمریکا و همچنین ناو زیرسطحی جورجیا از منطقه خلیج‌فارس خارج شده و در شعاع بیش از یک‌هزار کیلومتری از سواحل ایران قرار گرفته‌اند.»

در همین حال، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در واکنش به انتشار خبر ورود بمب‌افکن‌های استراتژیک آمریکا به خلیج فارس در پیامی در توییتر خطاب به دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات متحده نوشت:

«اگر هدف از گشت‌زنی جنگنده‌های "بی ۵۲" شما، هشدار یا ترساندن ایران باشد، بهتر بود این میلیارد‌ها دلار (هزینه تسلیحات نظامی) را برای سلامت مالیات‌دهندگان خود هزينه می‌کردید. اگرچه ایران بیش از ۲۰۰ سال است که آغازگر هیچ جنگی نبوده، اما از درهم شکستن متجاوزان ابایی ندارد.»

رزمایش‌های مکرر، مکمل‌های برجام

سیمای جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه گذشته گزارش داد كه نیروی دریایی ارتش در جریان رزمایشی با نام «اقتدار دریایی ۹۹» در دریای عمان چند نمونه موشک میان‌برد شلیک کرده است. دو ناو جنگی ساخت ایران نیز در جریان این رزمایش به سازمان رزم این نیرو پیوسته‌اند. یکی از این دو شناور ناو موشک‌انداز «زره» است که برای پرتاب موشک‌های میان‌برد کاربرد دارد و دیگری یک نفتکش غول‌پیکر تغییر کاربری پیدا کرده  به نام «مکران» است که از آن برای حمل بالگرد و پهپاد نیز استفاده می‌شود.

فاکس نیوز به نقل منابع مطلع شنبه ۲۷ دی نوشت که موشک‌های دوربرد سپاه پاسداران در ۱۰۰مایلی ناو هواپیمابر نیمیتز آمریکا و در نزدیکی یک کشتی تجاری در اقیانوس هند فرود آمدند.

 تحرکات نظامی پی‌درپی در آب‌های جنوبی ایران در حالی اتفاق می‌افتد که سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده که این کشور تولید اورانیوم فلزی را که کاربرد دوگانه‌ای دارد، آغاز کرده است. اورانیوم فلزی هم در راکتور هسته‌ای تهران به مصرف می‌رسد و هم برای ساخت بمب اتم ضروری است. سه کشور اروپایی به ایران هشدار داده‌اند که اگر به حفظ برجام علاقمند است می‌بایست از تولید اورانیوم فلزی صرف‌نظر کند. همزمان با این تحولات وزیر خارجه آمریکا سه‌شنبه گذشته ایران را متهم کرد که با شبکه القاعده پنهانی روابطی دارد. ایران این اتهام را قویاً رد کرده است.

آمریکا، اتحادیه اروپا و شماری از کشورهای عرب منطقه خلیج فارس همچنان خواهان توقف این فعالیت‌ها و نظارت بین‌المللی بر برنامه موشکی سپاه پاسداران شده‌اند. اما رهبر جمهوری اسلامی با گفت‌وگو درباره برنامه موشکی مخالفت کرده و شرط بازگشت ایران به برجام را لغو همه تحریم‌های دولت ترامپ اعلام کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • غضنفر

    با کنار هم گذاردن اخبار مختلف، مسائلی روشن می‌شوند: 1. روسیه اعلام کرد که ج.ا و اسرائیل حق ندارند از خاک سوریه برای تخاصم علیه یکدیگر استفاده کنند. 2. خامنه‌ای در سوریه برای اسد جنگید. هزاران سرباز سپاه را از دست داد. و نهایتاً چون نتیجه‌ای نگرفت، قاسم سلیمانی را فدا کرد تا اصل موضوع گم شود. 3. دختر قاسم سلیمانی از ایران رفت و به پسر یکی از فرماندهان لبنان شوهر کرد. این خود پیامی داشت که قابل توجه است. 4. اسد از جنگ خامنه ای و اسرائیل در خاک کشورش ناراحت است. به روسیه فشار آورده تا تحرکات ج.ا در سوریه را مهار کند. 5. فرماندهان سپاه (مانند سردار لات همدانی) از همان ابتدا که داعشی در کار نبود، معترض به اعلام نشدن نام کشته شدگان مزدور و همکارش بود. و اسرار هویدا می‌کرد، بناچار سرش را در سوریه زیر آب کردند. 6. خامنه‌ای امروز همچون ترامپ یک بازنده است، اما حاضر نیست که قبول کند سیاستهای زیانبارش اشتباه بوده است. 7. اخیراً سرداران سپاه شروع به بازگو کردن اسرار مگو کرده‌اند! اینکه آنها برای حفظ بشار به سوریه رفته‌اند. و بهانه دفاع از حرم در نبود داعش و ماهها تظاهرات مسالمت آمیز مردم سوریه یک حرف مفت بیش نیست! و اینکه خامنه‌ای به قاسم سلیمانی دستور داده تا بشار اسد را حفظ کند. بهر قیمتی! شاید امروز سپاه به این نتیجه رسیده است که با طناب پوسیده سیاستهای حماقت آمیز خامنه‌ای دیگر نباید به درون چاه برود. شاید آنها به این نتیجه رسیده‌اند که نباید بلای روحانی و دیگران در قضیه برجام سر آنها بیاید. آنها شروع به افشاء‌گری کرده‌اند؛ که خامنه‌ای دستور دفاع از بشار را به آنها داده است. سپاه به این نتیجه رسیده که بار تبعات شکست در سوریه را تنها بدوش نکشد، بلکه بخشی یا کل آن را بعهده خامنه‌ای بیاندازد. ظاهراً مسائل پشت پرده در حال نمودار شدن هستند. هر چه می‌گذرد بیشتر مشخص می‌شود که دستهایی در داخل کشور از کشته شدن سلیمانی نفع برده‌اند. کشته شدن سلیمانی شکست خامنه‌ای را در هاله‌ای از غبار گم کرد. بحث انتفاضه و شعارهای پرطمطراق با کشته شدن سلیمانی دود شد و رفت هوا. دیگر کسی نیست که وظایف او را بتواند انجام دهد. پس همان بهتر که به پشت مرزها برگردند و لعنت برای قاتلش بفرستند و از این به بعد هم عزاداری عصر عاشورا برایش برپا کنند!!

  • پورشاسب

    این ایمیل ادرس منم بهش بدهید من اینجا تو خونه نشستم اعتصاب غذا از فردا اولین روزش شروع میشه دلیل بی کفایتی حکومت و بیکاری و بی پولی و حراج ثروت ایران در منطقه اینها نفری ۱۲۰۰ دلار به هر لبنانی پول دادن بعد به مردم ایران که رسیده بی پول شدن اگر در خبرها خواندید که یک نفر از گرسنگی در خانه مرد بدانید من بودم

  • پورشاسب

    به این باقری ناقص العقل بگید * تو که جز هدف گرفتن سر و سینه مردم عادی کاری بلد نیستی میخواهی بیاد بهت نشون بده چقدر ارزش دارد انگار سرنوشت حزب بعث و المان نازی یادت رفته