ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قطر خواهان گفت‌وگوی کشورهای خلیج فارس با ایران شد

وزیر خارجه قطر اعلام کرد که این کشور می‌تواند نقش میانجی میان ایران و کشورهای عربی منطقه خلیج فارس ایفا کند. او از مذاکره ایران و آمریکا نیز استقبال کرد.

وزیر امور خارجه قطر اعلام کرد که دوحه می‌خواهد کشورهای عربی خلیج فارس با ایران گفت‌وگو کنند و حاضر است نقش میانجی را در این زمینه ایفا کند. او همچنین از مذاکره ایران و آمریکا نیز استقبال کرد.

شیخ محمد بن عبدالرحمان الثانی، وزیر خارجه قطر ـ عکس از آرشیو

شبکه بلومبرگ بامداد سه‌شنبه ۱۹ ژانویه / ۳۰ دی گزارش داد محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر از کشورهای عربی منطقه خلیج‌ فارس خواست با ایران گفت‌وگو کنند.

او گفت:

«[دولت قطر] امیدوار است که این اتفاق بیفتد و ما همچنان معتقدیم که این اتفاق باید بیفتد. این آرزوی سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس هم هست.»

این اظهارات یک روز قبل از ورود جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا به کاخ سفید بیان می‌شود. بایدن با وعده احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت‌های جهانی و لغو کارزار «فشار حداکثر فشار» که مورد حمایت عربستان سعودی و امارات متحده عربی است قدرت را در دست می‌گیرد. او گروهی از دیپلمات‌ها را در دولت خود برگزیده است که در دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران کمک کرده‌اند.

قطر به‌تازگی اختلافات با همسایگان عرب خود در خلیج فارس را که بیش از سه سال درگیر آن بود، برطرف کرد. چهار کشور عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر از ۵ ژوئن سال ۲۰۱۷ روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند و ضمن محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور، ۱۳ شرط از جمله کاهش روابط با تهران، تعطیلی شبکه الجزیره و قطع حمایت از اخوان‌المسلمین و حماس را برای از سرگیری این روابط تعیین کرده بودند.

سران کشورهای عضو سازمان شورای همکاری خلیج‌فارس (GCC) در چهل‌ویکمین دوره اجلاس خود بیانیه «العُلا» را برای پایان دادن به بحران قطر امضاء کردند.

قطر، متحد اصلی آمریکا در بزرگترین منطقه صادرکننده نفت جهان، حمایت از تروریسم را انکار می‌کند و روابط صمیمانه خود را با جمهوری اسلامی حفظ کرده است، زیرا با این کشور میدان گازی بزرگی در خلیج فارس دارد.

این موقعیت موجب شده است که یکی از بزرگترین صادرکنندگان گاز در جهان بتواند نقش میانجی‌ ایفا کند زیرا تغییر در کاخ سفید تحولات گسترده‌تری در منطقه ایجاد می‌کند.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی گفت دولت قطر پیشنهاد چنین کاری را داده و در حال حاضر از بحث و گفت‌وگوهای بین ایران و کره جنوبی برای آزادسازی نفتکش توقیف‌شده کره توسط سپاه پاسداران پشتیبانی می‌کند و کره جنوبی به دنبال کمک قطر در این راه است.

از ۴ ژانویه / ۱۵ دی تاکنون سپاه پاسداران یک فروند نفتکش کره جنوبی را توقیف کرده است. چهارشنبه گذشته دو هیأت دیپلماتیک کره جنوبی که برای آزادسازی نفتکش توقیف شده و خدمه آن و همچنین برای گفت‌‌وگو درباره منابع ارزی مسدود شده ایران در بانک‌های کره جنوبی به تهران سفر کرده بودند، بدون حصول نتیجه تهران را به مقصد سئول ترک کردند.

وزیر امور خارجه قطر گفت:

«قطر در صورت درخواست طرفین مذاکرات را تسهیل می‌کند و از هر کسی که برای این اقدام انتخاب شود پشتیبانی خواهد کرد.»

او درباره گفت‌وگوهای بالقوه بین آمریکا و ایران گفت:

«ما خواهان موفقیت در این راه هستیم و خواهان آن هستیم که توافق صورت گیرد. هر کجا که باشد، هر کسی که این مذاکره را انجام دهد، ما از آن حمایت خواهیم کرد.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    بله جناب وزیرخارجه قطر که هم ازتبره غربی ها می خورد و هم ازآخور حکومت حیون الله درایران وطالیبان و القاعده جنایتگرمی خورد وبه دلیل پایگاه نظامی امریکا درقطر ازهرگونه مجازات و تحریم ها درامان مانده است لازم نیست که حکومت حیون الله را کعبه صلح و آزادی اعلام کند و کشورهای عربی باید به چنین حکومتی درمورد صلح گفتگو کنند ...واقعا" شرم آور است که قطر سالهای سال به اطراقگاه طالیبان و القاعده تبدیل شده است و با حمایت مالی و صدورجنگ افزارها برای طالیبان به جنایت علیه بشریت افغانستان محکوم است ..