ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درخواست ایران از کره‌ جنوبی برای پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل

۱۶ میلیون و ۲۵۰ هزار دلار بدهی، حق رای ایران در مجمع عمومی سازمان ملل را تعلیق کرد. ایران از کره جنوبی خواست بخشی از این بدهی را از مبلغ پول‌های مسدودشده ایران بپردازد.

به‌دنبال اعلام رقم بدهی ۱۶ میلیون دلاری ایران به سازمان ملل متحد و تعلیق حق رأی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل، ایران از کره جنوبی خواست این بدهی را از مبلغ پول‌های مسدود‌شده ایران بپردازد.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نامه‌ای به رئیس مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که مطابق با منشور سازمان ملل، ایران و ۹ کشور آفریقایی تا پرداخت بدهی‌ خود از حق رأی در این مجمع محروم خواهند شد. براساس این نامه که دوشنبه ۱۹ ژانویه / ۳۰ دی منتشر شد، ایران با رقم ۱۶ میلیون و ۲۵۱ هزار و ۲۹۸ دلار بیشترین بدهی را به سازمان ملل دارد. پس از ایران، سومالی با یک میلیون و ۴۴۳ هزار و ۶۴۰ دلار بدهی، بدهکارترین کشور آفریقا به این نهاد جهانی‌ است.

طبق منشور سازمان ملل ۱۹۳ کشور عضو مجمع عمومی می‌توانند تصمیم بگیرند اگر عدم پرداخت بدهی به این سازمان از عهده کشور بدهکار خارج بوده، این کشور می‌تواند حق رأی خود را حفظ کند. برهمین اساس سه کشور از ۹ کشور اروپایی همچنان حق رأی خواهند داشت اما ایران به‌رغم این‌که اعلام کرده به خاطر تحریم‌های ایالات متحده و بیم از بلوکه‌شدن پول‌ خود، قادر به پرداخت حق عضویت خود نبوده، همچنان تا پرداخت بدهی، با تعلیق حق رأی خود مواجه است.

در همین رابطه سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران یکشنبه گفت:

«جمهوری اسلامی ایران اصرار دارد که به خاطر تعدیات قبلی آمریکا به دارائی‌های بین‌المللی ایران، سازمان ملل برای انتقال حق عضویت کشورمان از طریق «بانک واسطه» آمریکایی استفاده نکرده و یا این سازمان امنیت مسیر انتقال را تضمین نماید. در سال‌جاری نیز با توجه به مسدود شدن کانال‌های انتقال منابع مالی توسط آمریکا، از مدت‌ها پیش با خزانه‌داری سازمان ملل در مورد معرفی یک کانال امن توسط سازمان مذکور در حال مذاکره بوده است.»

سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد ایران به کره‌ جنوبی پیشنهاد کرده با پول‌های مسدود شده ایران، بخشی از بدهی تهران به سازمان ملل را پرداخت کند. خطیب‌زاده گفت:

«آخرین پیشنهاد کشورمان در این خصوص تأدیه این بدهی از طریق استفاده از منابع مسدودشده در کره جنوبی توسط سازمان ملل با مجوز بانک مرکزی بوده است که توسط دبیرخانه سازمان ملل در حال مذاکره و هماهنگی‌های لازم می‌باشد.»

پایگاه خبری KBS هم دوشنبه از بررسی پیشنهاد ایران در سئول خبر داد. به تأیید یک مقام ارشد وزارت خارجه کره جنوبی، این کشور درخواست ایران برای پرداخت حق عضویت خود از محل ۷ میلیون دلاری که به‌واسطه تحریم‌های ایالات متحده در دو بانک کره مسدود شده‌اند را دریافت کرده است.

این مقام ارشد ضمن اعلام این خبر گفت وزارت خارجه کره جنوبی به اتفاق دیگر وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط در حال تبادل‌ نظر درباره این درخواست است و همچنین با سازمان ملل عملی بودن پیشنهاد ایران را بررسی می‌کند.  

بخشی از دارایی‌های ایران به سبب تحریم بانکی ایران در کره جنوبی مسدود شده است. همزمان که ایران برای آزادشدن این دارایی‌ها تلاش می‌کند، سپاه پاسداران ۱۵ دی با صدور اطلاعیه‌ای از توقیف یک فروند نفت‌کش کره جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» و به دلیل «نقض پیاپی قوانین زیست محیطی دریایی» در خلیج فارس خبر داد که از مبداء بندرالجبیل عربستان سعودی عازم بمبئی هند بود.

پس از آن دو هیأت دیپلماتیک کره جنوبی برای آزادسازی نفتکش توقیف شده و خدمه آن و همچنین برای گفت‌‌وگو درباره منابع ارزی مسدود شده ایران در بانک‌های کره جنوبی به تهران سفر کردند اما بدون حصول نتیجه تهران را به مقصد سئول ترک کردند. 

ایالات متحده آمریکا، ایران را متهم کرده که برای آزادسازی دارایی‌های مسدودشده نفتکش کره‌ جنوبی را توقیف کرده است. ایران اما این اتهام را قویاً رد کرده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.