ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خبرهای ضدونقیض از استعفای رئیس سازمان بورس

اختلاف مسئولان حکومتی بر سر بورس بالا گرفته. ابتدا نامه استعفای رئیس سازمان بورس منتشر شد بعد به‌نقل از او نوشتند استعفا نکرده و سپس مدیر روابط عمومی بورس بار دیگر استعفای او را تأیید کرد.

در پی دور جدید ریزش شاخص بورس در ایران، رسانه‌های ایران اعلام کردند رئیس سازمان بورس استعفا کرد و دلیل آن را «فراهم نشدن شرایط اعلامی» و «اقدامات سیاسی و ورود غیرحرفه‌ای بیش از حد مسئولان به مباحث بازار سرمایه» عنوان کرده است. به فاصله کوتاهی حسن قالیباف اصل گفت این استعفا صحت ندارد و شاید می‌خواهند برکنارش کنند.

حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران ـ عکس از آرشیو

به‌دنبال ریزش شدید بورس در روزهای اخیر و اعتراض سهامداران در مقابل ساختمان بورس، رسانه‌های ایران گزارش دادند که حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران نامه استعفای خود را سه‌شنبه ۳۰ دی تقدیم وزیر اقتصاد کرد.

در این نامه که تصویر آن نیز منتشر شده بود، آمده بود:

«به دلیل فراهم نشدن شرایط اعلامی جهت حمایت از صنایع، بازار سرمایه و سرمایه‌گذاران بدین‌وسیله استعفای خود را از عضویت در هیأت مدیره و ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار، مجدداً اعلام می‌نمایم.»

در این نامه رئیس سازمان بورس ضمن اشاره به پذیرش این مسئولیت در «دشوارترین شرایط» افزوده بود:

«در کمترین زمان بزرگترین کارها در بازار سرمایه انجام شد ولی متأسفانه به‌واسطه اقدامات سیاسی و ورود غیرحرفه‌ای بیش از حد اشخاص و مسئولین به مباحث بازار سرمایه و بروز افت و خیز شدید شاخص کل بورس تهران، هیچ وقت دیده نشد.»

ساعاتی پس از انتشار این خبر، خبرگزاری صداوسیما گزارش داد که رئیس سازمان بورس اوراق بهادار گفته است: «استعفا نداده‌ام و نمی‌دانم خبر استعفای مرا چه کسی منتشر کرده است».

بنا به این گزارش، حسن قالیباف اصل در حاشیه جلسه با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ضمن تکذیب خبر استعفای خود گفته است: «شاید مرا برکنار کنند، اما استعفا نداده‌ام».

پس از انتشار این خبر سیاوش وکیلی، مدیر روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت خبر استعفای حسن قالیباف اصل از پست ریاست سازمان بورس درست است و در تارنمای رسمی سازمان بورس منتشر شده و «خبرهایی که استعفای ایشان را تکذیب کرده دروغ است».

روز گذشته، دوشنبه ۲۹ دی، برای چندین بار سهامداران معترض بورس در مقابل ساختمان بورس تجمع کردند و شعارهایی علیه مسئولان سر دادند. آن‌ها فریاد می‌زدند «مرگ بر این دولت مردم فریب»، «روحانی دروغگو کجایی؟ کجایی؟» و «مرگ بر مفسد اقتصادی».

در روزهای اخیر شاخص کل بورس مدام در حال ریزش بوده است. در پایان معاملات روز دوشنبه نیز این شاخص ۳۶ هزار و ۹۹۰ واحد دیگر سقوط کرد و به رقم یک میلیون و ۱۴۹ هزار و ۷۲۱ واحد کاهش یافت و به نیمه اول کانال ۱,۱ میلیون واحدی رسید. براین اساس بیش از ۹۰ درصد نماد‌های بورسی نیز منفی شدند.

روز شنبه ۲۷ دی نیز شاخص کل بورس کانال ۱,۲ میلیون واحدی را از دست داد تا سقوط شاخص کل در هفت ماه گذشته به ۹۰۰ هزار واحد نزدیک شود.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، امروز (سه‌شنبه) در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گفت:

«شورای عالی بورس باید برای حفظ تعادل در بازار سرمایه و شفافیت و صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران تصمیمات لازم را اتخاذ و اجرایی کند.»

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این باره گفت:

«برخی دخالت‌ها مانند قیمت گذاری‌های دستوری و همین طور بالا رفتن نرخ بهره بین بانکی به‌طور مستقیم بر بازار سرمایه تاثیر منفی می‌گذارد. (...) در ماه‌هایی که فزونی تقاضا داشتیم شرکت‌های حقوقی باید [سهام] عرضه می‌کردند تا مانع افزایش مصنوعی قیمت‌ها بشود و مصوبه افزایش شناوری سهام نیز به همین دلیل بود. در زمان ریزش بورس هم باید تقاضا شکل بگیرد که به همین منظور حقوقی‌ها ورود کردند و اقدام به خرید سهام می‌کنند.»

در همین حال محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز روز سه‌شنبه دولت و اعضای اقتصادی دولت را در برابر بورس مسئول دانست و گفت:

«از اواخر مرداد شاهد افت یک میلیون واحدی شاخص بورس هستیم و این نوسان بالا نشانه ضعف در مدیریت این بازار است.»

حسینعلی حاجی ‌دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی روز گذشته اعلام کرد که «در روزهای اخیر بیش از ۵۰۰ پیامک از مردم رسیده که همگی از ریزش روزهای اخیر در ارزش سهام بورس گله‌مند و خواستار رسیدگی به این وضعیت بودند.»

او با بیان این‌که «خط نفوذی در بورس شکل گرفته و به دنبال ایجاد نارضایتی میان مردم است»، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی را تهدید کرد و افزود:

«چنان‌چه وزیر اقتصاد ظرف یک هفته آینده نسبت به شفاف‌سازی و تعیین تکلیف بورس اقدام نکند، از ابزارهای نظارتی همچون شکایت در قالب ماده ۲۳۴ و تحقیق و تفحص موضوع را مورد پیگیری قرار می‌دهیم.»

روز گذشته همچنین نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند، وزیر امور اقتصاد را به عنوان رئیس شورای عالی بورس و حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس و رئیس هیأت مدیره سازمان بورس اوراق بهادار به کمیسیون اقتصادی مجلس فرا بخوانند و از آن‌ها در مورد عملکرد شرکت‌های حقوقی توضیح بخواهند.

امیرحسین قاضی‌زاده نماینده مجلس نیز اعلام کرد که گزارش تخلفات در بازار سرمایه برای ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه ارسال شده است.

حسن قالیباف اصل، پس از نزدیک به چهار سال از ریاست شاپور محمدی بر ریاست سازمان بورس و ایجاد تحولات اساسی در بورس، فروردین ماه امسال ریاست بورس را برعهده گرفت. پیش از آن، شاپور محمدی نیز از اسفندماه سال گذشته به دلیل اختلاف نظر با مسئولان در مورد مقررات جدید هیأت مدیره سازمان بورس چندین بار استعفا کرده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.