ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش‌ها به دستگیری کاوه لطف‌الله افراسیابی در آمریکا

به‌ دنبال دستگیری «کاوه لطف‌الله افراسیابی» در آمریکا و هم‌زمان با واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به این موضوع، سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل این اقدام را ناشی از «تعصب و غرض‌ورزی دولت ضد ایرانی ترامپ» توصیف کرد.

به‌ دنبال دستگیری «کاوه لطف‌الله افراسیابی» توسط پلیس فدرال آمریکا (FBI) و هم‌زمان با واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به این موضوع، سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل این اقدام پلیس ایالات متحده را ناشی از «تعصب و غرض‌ورزی دولت ضد ایرانی ترامپ» توصیف کرد.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

وزارت دادگستری آمریکا روز سه‌شنبه ۱۹ ژانویه / ۳۰ دی‌ با صدور بیانیه‌ای ضمن تأیید خبر دستگیری کاوه لطف‌الله افراسیابی در شهر واترتون در ایالت ماساچوست، اعلام کرد که او روز چهارشنبه ۲۰ ژانویه در یک دادگاه فدرال در شهر بوستون حاضر خواهد شد.

افراسیابی متهم به «لابی‌گری مخفیانه برای جمهوری اسلامی ایران» است و طبق بیانیه منتشر شده از سوی وزارت دادگستری آمریکا، این شهروند دوتابعیتی بدون آن که مطابق قوانین آمریکا، فعالیت خود برای یک دولت خارجی را به دادگستری اعلام کند، با هدف ترویج مواضع و رویکرد سیاسی حکومت ایران، فعالیت کرده است.

جان سی. دیمرز، دستیار وزیر دادگستری آمریکا در همین زمینه گفته است: 

«افراسیابی بیش از یک دهه است که خودش را به عنوان کارشناس بی‌طرف و منصف درباره مسایل ایران به کنگره، روزنامه‌نگاران و مردم آمریکا معرفی کرده. با وجود این، او مأمور مخفی حکومت ایران و دفتر نمایندگی دائم این کشور در مقر سازمان ملل متحد بود و برای پیشبرد اهداف ایران در آمریکا از طریق پروپاگاندا، حقوق دریافت می‌کرد.»

دیمرز که هم‌زمان سمت دستیار دادستان امنیت ملی منطقه غرب نیویورک را بر عهده دارد، در ادامه گفته است:

«افراسیابی از روی عمد از ثبت‌نام خود در دادگستری مطابق قانون ثبت کارگزاران خارجی در دادگستری آمریکا، خودداری کرده است.»

به‌ گفته او، به‌ دلیل اینکه افراسیابی از تعهدش مبنی بر علنی کردن حامیان مالی خود امتناع کرده، مقامات قضایی آمریکا علیه او اعلام جرم کرده‌اند.

همچنین در گزارش منتشر شده از سوی وزارت دادگستری آمریکا آمده است که افراسیابی به طور مخفیانه به استخدام نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد درآمده و با فشار بر مقام‌های آمریکایی، کتاب‌ها و مقاله‌هایی را برای پیشبرد دیدگاه جمهوری اسلامی منتشر کرده است.

ساعاتی پس از انتشار خبر دستگیری کاوه افراسیابی در آمریکا، علیرضا میریوسفی، سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد اتهامات مطرح شده علیه این شهروند ایرانی را رد کرد و گفت: 

«افراسیابی به عنوان مأمور نمایندگی فعالیت نداشته است و تنها به‌ عنوان استاد دانشگاه و کارشناس روابط بین‌الملل فعالیت داشته و در مورد مسائل بین‌المللی، مشورت‌هایی را به نمایندگی ایران ارائه داده و از همان ابتدا رابطه کاری او با ما کاملاً شفاف و باز بوده است.»

افراسیابی پیش از این در گفت‌و‌گو با رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران به عنوان مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای معرفی شده بود.

میریوسفی اما اقدام دولت آمریکا در بازداشت کاوه لطف‌الله افراسیابی را «تأسف آور» خواند: 

«تأسف‌آور است که شنیده می‌شود دولت متعصب و مغرض ضد ایرانی ترامپ در ساعات پایانی خود به دستگیری دکتر افراسیابی به اتهام‌های جعلی مبادرت کرده است.»

هم‌زمان با این واکنش رسمی جمهوری اسلامی به خبر دستگیری افراسیابی در آمریکا، برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی، این اقدام نهادهای قضایی و امنیتی در آمریکا را تحسین کردند.

کاوه موسوی، حقوقدان ایرانی ساکن بریتانیا با بازنشر فیلمی از یکی از مصاحبه‌های تلویزیونی افراسیابی، او را «مزدور پررویی» توصیف کرد که تحمل شنیدن صدای مخالف مواضع حکومت ایران را نداشت:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

اما کاربر دیگری به نام توحید عزیزی، با نگاهی نزدیک به مواضع جمهوری اسلامی ضمن بازنشر یک ویدئو دیگر از گفت‌وگوهای تلویزیونی افراسیابی، او را «سرباز رسانه‌ای ایران» قلمداد کرد و نوشت که اف‌بی‌آی به همین دلیل این شهروند ایرانی را بازداشت کرده است:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

کاوه افراسیابی اما سال ۹۱ در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، نزدیک به نهادهای امنیتی گفته بود جرمش در آمریکا «دفاع از حقوق ایرانیان و فلسطینیان» است.

او در پاسخ به این سوال فارس که چرا با «برخورد بی‌رحمانه پلیس آمریکا» مواجه شده‌ و آیا تبلیغات جدیدی علیه او وجود دارد، گفته بود:

«جای تأسف است که در طی این سالیان من به خاطر دفاع اصولی از حقوق فلسطینیان با موانع جدی مواجه شده‌ام. من با توجه به حوادث گذشته، در مقاله‌ام با عنوان "بهای سنگین حمایت از حقوق فلسطینی‌ها و ایرانی‌ها در آمریکا"، این موضوعات را بررسی کرده‌ام. اگر بخواهم به طور خلاصه بگویم، من دو بار ـ یک بار در دانشگاه بوستون و یک بار در دانشگاه ایالتی نیویورک ـ شغلم را به خاطر صحبت کردن در دفاع از فلسطینیان و انتقاد از اسرائیل در روزنامه نیویورک‌تایمز از دست دادم.»

افراسیابی در این گفت‌وگو از نقش «یک خبرچین اسرائیلی و همدست مؤنثش» در ایجاد زمینه برای اعمال فشار پلیس بر او گفته بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.