ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قمارخانه بورس: برد برای نظام، باخت برای مردم

بورس ایران در سیاه‌ترین روزهای مالی جمهوری اسلامی چراغ‌های خود را روشن کرد تا با پول مردم، خرج دولت‌داری نظام تأمین شود

سقوط بورس در ایران و تجمع سهامداران حقیقی در مقابل ساختمان مرکزی بورس ادامه دارد؛ صحنه‌ای آشنا برای رهگذران که یک بار دیگر در سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ هم مشابه آن را در مقابل بانک مرکزی دیده‌اند.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

مالباختگان ۹۶ کسانی بودند که با سودای سودهای کلان و غیرمتعارف زندگی و سرمایه خود را به دست مؤسسه‌های مالی و اعتباری داده بودند و معترضان ۹۹ باز هم فریب‌خوردگان همین سرابند که این بار سرمایه‌شان را به دست بورس سپرده‌اند.

بنا به گزارشی که فرهاد دژپسند در تابستان امسال و قبل از سقوط بورس به کمیسیون اقتصادی مجلس داده بود، تنها در چهار ماه نخست امسال ۹۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس وارد شده است. عمده این رقم را تازه‌وارد‌ها و مردم عادی به این بازار آوردند.

تخمین زده می‌شود در یک سال گذشته دست‌کم ۱۶۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس وارد شده باشد.

تشویق به قمار بورس؛ از خامنه‌ای تا روزنامه‌نگاران سابق

تشویق برای ورود به بورس همه جانبه‌ بود. گروه اول لشکری از مبلغان در فضای مجازی بودند. این‌ها عمدتاً روزنامه‌نگاران سابق و مدیران روابط‌عمومی‌های فعلی در سازمان‌های دولتی هستند که داستان‌هایی رویایی از پولدار شدن دوستان و آشنایانشان با ورود به بورس تعریف می‌کردند.

در دولت، رئیس‌جمهوری، وزیر اقتصاد، سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه از مردم دعوت می‌کردند تا به بورس بپیوندند.

در مجلس نیز اعضای کمیسیون اقتصادی و چهره‌های سیاسی از مردم دعوت می‌کردند تا شیوه رایج حفظ سرمایه‌شان را کنار بگذارند و بازار سرمایه را بیازمایند.

در اوج کسری بودجه دولت و زمانی که مشخص شده بود که از بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی سال ۱۳۹۹ منبعی برای تأمین حدود ۲۸۰ هزار میلیارد آن وجود ندارد، در روز ۹ اردیبهشت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، دستور داد تا خرید و فروش سهام عدالت آزاد شود.

این دستور رهبر جمهوری اسلامی هجوم به بازار بورس را تشدید کرد. در حقیقت طرح آزاد کردن سهام عدالت اجرا شد تا قشر وسیعی از مردم که البته اطلاعی هم از بورس و سازوکار آن نداشتند، یک‌شبه بورسی شوند.

علی آقا محمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر خامنه‌ای یک روز بعد از ابلاغ این دستور گفت که او امیدوار است ۵۰ میلیون نفری که سهام عدالت دارند وارد معامله مستقیم در بازار بورس شوند. او گفت بورس ایران حبابی نیست و «با بیانیه شب گذشته مقام معظم رهبری، در حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار سرمایه خواهد شد و چنین نقدینگی عظیمی تمام فرضیات برخی از فعالان اقتصادی مبنی بر حبابی بودن بازار سرمایه را از بین خواهد برد.»

این ۳۰۰ هزار میلیارد تومان، برآوردی غیرواقعی از ارزش سهام عدالت بود و دارندگان این سهام می‌توانستند با دریافت کد بورسی، از این سرمایه و البته سرمایه‌های دیگرشان برای ورود به بازی خرید و فروش سهام استفاده کنند.

تقریباً به صورت روزانه ارزش سهام عدالت با ارقامی عجیب و غریب از سوی مقام‌های اقتصادی دولتی اعلام و از مردم خواسته می‌شد به جای نقد کردن و فروش این سهام، با این سرمایه وارد بازی خرید و فروش سهم در بورس شوند.

استفاده از این شیوه مشابهتی کامل با روشی دارد که قمارخانه‌ها برای جذب افراد از آن استفاده می‌کنند. دادن کوپن‌های اعتباری‌ و پیشنهاد‌های مجانی برای کشیدن خیل گسترده‌تری از افراد به قمارخانه. این شیوه همواره مؤثر است چون اغلب افراد تنها به استفاده از کوپن‌های مجانی اکتفا نمی‌کنند و چندین برابر بیشتر از در باغ سبزی که به آن‌ها نشان داده می‌شود به قمارخانه می‌بازند.

از قله ۲ میلیون واحدی به دره ۱ میلیونی

هجوم به بازار سرمایه سبب شد تا در روز ۱۲ مرداد ماه امسال بورس به قله ۲ میلیون واحدی برسد. از آن روز حدود پنج ماه می‌گذرد و اکنون بورس کانال ۱ میلیون و ۲۰۰ واحدی را هم از دست داده است.

تنها در چهار روز کاری گذشته حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان خروج سرمایه از بازار بورس رخ داده و بازاری که پتانسیل جذب آن در خردادماه به اوج رسیده بود اکنون با صف فروشی بلند مواجه است.

بسیاری از افرادی که با رؤیای رسیدن به سودهای هنگفت یا حفظ ارزش دارایی‌شان و به دعوت عالی‌ترین مقام‌های نظام جمهوری اسلامی وارد بورس شدند الان خود را بازنده‌های بزرگ این بازی نابرابر می‌دانند.

در سال ۱۳۹۶ که پنج مؤسسه «کاسپین»، «ایرانیان»، «افضل توس»، «آرمان» و «ثامن الحجج» با حدود دو میلیون سپرده‌گذار ورشکسته شدند و اصل سرمایه و سود تعهدی آن‌ها به یکباره در وضع تعلیق قرار گرفت، تجمع مالباختگان در مقابل بانک مرکزی آغاز شد. نهایتاً با تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی و مصوبه سران سه قوه قرار شد تا دولت جبران زیان این افراد را برعهده بگیرد.

بانک مرکزی از محل منابع عمومی، ۳۶ هزار میلیارد تومان برای جبران این زیان پرداخت. به عبارتی هر ایرانی ۱۲۰ هزارتومان از جیبش داد تا ۳۶ هزار میلیارد تومانی که عمدتاً خرج وام‌های بی‌بازگشت به اقربای قدرت و چهره‌های امنیتی و اقتصادی نظام شده بود تسویه شود.

هزینه قمار با جمهوری اسلامی

در این سو، هنوز رقم دقیق میزان زیان افراد حقیقی در بورس ایران اعلام نشده است. می‌توان تخمین زد که ترکیدن حباب بورس و بازگشت آن به کانال ۱ میلیون واحدی دست‌کم ۱۶۰ هزار میلیارد تومان ضرر به اشخاص حقیقی برساند.

برخلاف سناریوی مؤسسه‌های اعتباری این ۱۶۰ هزار میلیارد تومان خرج جلوگیری از ورشکستگی نظام اقتصادی و سرپا ماندن دولت در برابر بحران کسری بودجه شده است. به بیان دیگر اگر پول سپرده‌گذاران مؤسسه‌های اعتباری به جیب مفسدان اقتصادی نظام رفت این بار بازیگران متضرر حقیقی، پولشان را در جیب خود نظام گذاشته‌اند.

اگر سناریوی مؤسسات مالی ورشکسته این بار نیز تکرار شود و دولت بخواهد جبران این زیان را بر عهده بگیرد، هر ایرانی باید ۲ میلیون تومان به صورت مستقیم برای آن هزینه کند. اما کار به این جا ختم نمی‌شود. افزایش پایه پولی و نقدینگی اثر تبعی قمار بورس در ایران است که هزینه آن برای هر فرد ایرانی را چند برابر می‌کند.

بورس ایران در سیاه‌ترین روزهای مالی جمهوری اسلامی چراغ‌های خود را روشن کرد تا در فقدان منابع حاصل از فروش نفت، با پول مردم، خرج دولت‌داری نظام تأمین شود.

به این اعتبار، پر بیراه نیست که بورس را قمارخانه رسمی جمهوری اسلامی خواند؛ قمارخانه‌ای که همه بردهای آن برای نظام است و همه باخت‌های آن برای مردم.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    تعجب و حیرت آوراست که تاچه حد و اندازه مردم درس عبرتی از گفته ها و وعده های خمینی ملعون عبابردوش ضدایرانی نگرفته اند که فقط برای تصاحب قدرت و کشور وعده های قاقالی های آنچنانی به مردم میداد که تمامی وهده هایش فقط شعارهای خالی بودند کدام آب وبرق و گازو درمان وتحصیل مجانی و کدام مسکن مجانی و کدام تقسیم پولهای فروش نفت بین مردم !!! بنگاه های سرمایه گذاری اقشارآخوندها وسپاه و آقازاده ها که وعده های سودهای کلان به مردم میدانند وتمامی اندوخته های سرمایه گذاری کرده مردم را چپاول کردند و ورشکست شده اعلام کردند و بجای پرداخت سود به ضرب و شتم و زندانی کردن مالبختاگان اقدام کردند...چرا این مردم محترم درس عبرتی دراین چهل ساله ازماهیت وذات اقشار دزد و چپاولگر اقشارآخوند و آخوند صفتان نگرفته اند یا نمی فهمند و یا نمی خواهند بفمند که این اقشار برای چپاول وتصاحب برکشورحاکم شده اند و نه برای سود دادن به مردم ایرانی ...واقعا" چه تصوردارید که خامنه ای حیون صفت آخوند که جانب تلف شدن مردم و تحریم واکسن های حقیقی ضد کرونا خارجی شده است درصدد سود دادن به مردم است و یا گول زدن ؟ بجای تحریم کردن بورس چنین حکومت ضدایرانی بازهم اقشاری انکارکه درروز بازگشائی بازاربورس آخوندها متولد شده اند اقدام به سرمایه گذاری با هرآنچه آندوخته مالی داشته اند کرده اند؟ بله با اخوندها و رهبرشان وسپاه قمارکردید و باختید ...حالا وظیفه دیگرهموطنانی که به درون چنین دامی نیافته اند چیست ؟ برای مال باختگیان سینه چاگ تظارهرات کنند؟ اشک بریزند؟ بجای تحریم چنین بساط قماربازی وبه رسمیت شناختن چنین بساطی درحقیقت برایشان هم تبلیغات هم کردند !!! بله سود میدهند بشتابید ...

  • omid

    سلام من هم جزو اونسهامداان بدبختی هستم که ارزش سهامم 31میلیون بود وآزادش کرده بودم ولی 30درصد قابل فروش نبود هی ارزش سهام رو اوردن پایین باز 30درصد دیگه رو ازاد کردن الان که ارزشش به صفر رسیده کلش رو ازادکردن بی شرفا این مملکت ما دزد وجز دزدی وکلاه سر ملت گذاشتن کاری دیگه بلد نیستن مگه باید همه بورس بلد باشن تا وارد بازار سرمایه بشن من ازاد کرده بودم تا بفروشم وبه یه زخمی از زندیگیم بزنم اون 120نومنی هم که میگن به یه سری ادمایی میدن که اصلا نیازی به این چیزا ندارن چرا باید باسم عدالت این همه قشر کارگر رو اذیت کنن