ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بلاتکلیفی پناهجویان در هلند و اعتراض پناهجویان ایرانی

پناهجویان ایرانی ساکن هلند برای سومین بار در چهار ماه گذشته در اعتراض به بلاتکلیفی و طولانی شدن روند رسیدگی به درخواست پناهندگیشان، مقابل پارلمان تجمع اعتراضی برگزار کردند.

پنج‌شنبه ۲۱ ژانویه/ دوم بهمن، پناهجویان ایرانی ساکن هلند قرار است برای سومین بار در چهار ماه گذشته، مقابل پارلمان این کشور جمع شوند و به بلاتکلیفی و تأخیرهای طولانی مدت در بررسی روند درخواست‌های پناهجویی از سوی سازمان مهاجرت هلند (IND) اعتراض کنند. علاوه بر تجمع‌های اعتراضی گسترده مقابل پارلمان هلند که همراهی برخی چهره‌ها از احزاب سیاسی هلند مانند حزب D66 و حزب SP را به همراه داشته، در کمپ‌های مختلف نیز دست‌کم ۳۰ تجمع اعتراضی توسط پناهجویان ایران و افغانستانی در اعتراض به بی‌توجهی نسبت به روند پناهجویی آنها شکل گرفته است.

کمپ‌های زوتفن، تراپل، اسنیک، لوتل‌خیست، بودل، اِخت، سوایک‌هاوزن، بالک، اپلدورن و آسن از جمله‌ کمپ‌هایی هستند که در ماه‌های گذشته شاهد اعتراضات چندین باره پناهجویان عمدتا ایرانی بوده‌اند.

بلاتکلیفی و انتظارهای طولانی مدت که گاه سال‌ها پناهجویان را پشت درهای کمپ‌های پناهجویی در هلند نگه می‌دارد، معضلی اساسی در این کشور است. البته این مسأله محدود به پناهجویان ایرانی نیست اما با توجه به دسته‌بندی‌های سازمان مهاجرت هلند که اولویت رسیدگی به پرونده‌های پناهجویی را به پناهجویانی داده که از کشورهای جنگ‌زده هستند، طولانی شدن بیش از حد روند رسیدگی را برای پناهجویان ایرانی و افغانستانی بیشتر از سایرین کرده است.

زمانه در رابطه با مشکلات پناهجویان در هلند و علت اعتراض چند باره به شرایط بلاتکلیفی، با علیرضا، پناهجوی ایرانی ساکن هلند و از سازمان‌دهندگان تجمع اعتراضی پناهجویان گفت‌وگو کرده است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

علیرضا به زمانه می‌گوید که او و بسیاری دیگر از پناهجویان، بیشتر از دو سال است در انتظار مصاحبه اولیه برای بررسی درخواست پناهندگیشان هستند در حالی که بر اساس قانون مهاجرت هلند، هر پناهجو از روزی که وارد خاک این کشور می‌شود طی شش ماه باید به درخواست پناهندگی او رسیدگی و جواب اولیه را از سازمان مهاجرت دریافت کند.

با شیوع ویروس کرونااما این مشکل شدت بیشتری هم پیدا کرد و نه تنها رسیدگی به پرونده‌های پناهجویی در سراسر هلند چند ماه تعلیق شد، بلکه بعد از آغاز به کار مجدد سازمان مهاجرت از ماه ژوئیه ۲۰۲۰ به این‌سو، روند از قبل نیز کندتر شد. از جمله اصلی‌ترین دلایل این امر فقدان نیرو و بودجه لازم برای سازمان مهاجرت هلند اعلام شده و همچنین محدودیت‌هایی که برای مقابله با ویروس کرونا اعمال شده است.

سازمان مهاجرت هلند (IND) بر اساس قانونی که سال ۲۰۱۹ در پارلمان به تصویب رسید، ملکف شد به ازای هر روز تأخیر در روند درخواست پناهندگی پناهجویان به آنها غرامت پرداخت کند اما این سازمان سال گذشته اعلام کرد پناهجویانی که در شرایط حال حاضر و به دلیل شیوع ویروس کرونا بررسی درخواست پناهندگیشان با تأخیر مواجه شده یا خواهد شد، شامل پرداخت غرامت نمی‌شوند و پناهجویان را به کسب سود مالی به جای دغدغه رسیدگی به پرونده‌شان متهم کرد.

[sliderpro id="1146"]

به گفته علیرضا بیش از ۱۵هزار و ۳۵۰ پناهجو در نوبت بررسی درخواست پناهندگی به سر می‌برند که از این تعداد سه هزار پناهجو ایرانی هستند. این پناهجویان در کنار انتظار طولانی مدت، در کمپ‌هایی با شرایط و امکانات نامناسب نگهداری می‌شوند.

علیرضا به زمانه می‌گوید پناهجویانی که در بلاتکلیفی محض به سر می‌برند از ابتدایی‌ترین حقوق محروم هستند؛ از گرفتن شماره شهروندی (BNS) گرفته تا امکان کار و تحصیل.

پناهجویان ایرانی که امروز (پنج‌شنبه ۲۱ ژانویه) برای سومین بار مقابل پارلمان هلند تجمع اعتراضی برگزار می‌کنند، دادخواستی تهیه کرده‌اند تا آن را به نمایندگان پارلمان تقدیم کنند. آنها در این دادخواست ضمن اشاره به مشکلات خود و بی‌توجهی سازمان مهاجرت، از پارلمان هلند تقاضا کرده‌اند که روند رسیدگی به پرونده‌هایی پناهجویی را تسهیل کند.

برای مطالعه متن کامل دادخواست پناهجویان ایرانی (به زبان انگلیسی) خطاب به پارلمان هلند، اینجا را کلیک کنید.

  • در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.