ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مذاکرات قانون اساسی سوریه از سر گرفته می‌شود

انتخابات ریاست جمهوری سوریه می‌بایست در فاصله ۱۶ آوریل تا ۱۶ مه سال جاری، ۹۰ روز قبل از پایان یافتن دوره هفت ساله ریاست جمهوری اسد برگزار شود.

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه اعلام کرد دور بعدی مذاکرات درباره قانون اساسی تازه برای سوریه دوشنبه ۲۵ ژانویه/ ۶ بهمن در ژنو آغاز می‌شود. گیر پدرسون از همه طرف‌‌های سوری خواست در این دور از مذاکرات پیش‌نویس اصلی قانون اساسی سوریه را تهیه کنند.

عکس: خانه‌ای در مناطق جنگ زده سوریه. شاتر استاک

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، گیر پدرسون، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه به شورای امنیت توضیح داد که طرف‌های سوری در مدت بیش از یک سال درباره موضوعات مختلف بحث و گفت‌وگو کرده‌اند و همه طرفین، اعم از نمایندگان دولت بشار اسد، نمایندگان جامعه مدنی و همچنین نمایندگان اپوزیسیون سوریه به توافق بر سر پیش‌نویس نهایی قانون اساسی سوریه نزدیک شده‌اند. پدرسون گفت:

«کمیته می‌تواند جنبه‌های حقوق پیش‌نویس قانون اساسی سوریه را به بحث بگذارد و بر سر برخی از باقیمانده موضوعات به توافق برسد و این امر می‌بایست هر چه سریع‌تر انجام شود.»

پدرسون در ادامه سخنانش در شورای امنیت سازمان ملل گفت:

«می‌توانم به شما اطمینان دهم که این اهداف مهم‌اند اما نمی‌توانم اطمینان بدهم که در دور تازه مذاکرات همه آن‌ها تحقق پیدا کنند.»

ایالات متحده آمریکا و متحدانش، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را به کارشکنی در مذاکرات قانون اساسی سوریه برای به تعویق انداختن تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری متهم می‌کنند.

انتخابات ریاست جمهوری سوریه می‌بایست در فاصله ۱۶ آوریل تا ۱۶ مه سال جاری، ۹۰ روز قبل از پایان یافتن دوره هفت ساله ریاست جمهوری اسد برگزار شود.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۵ به اتفاق آرا به قطعنامه‌ای رای دادند که می‌بایست راه برقراری صلح در سوریه را هموار کند. هدف از صدور این قطعنامه این بود که با ترسیم نقشه راه و آوردن تمامی جناح‌های بحران سوریه بر سر میز مذاکره، به جنگ داخلی سوریه پایان داده شود. اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب، ترکیه و همچنین اعضای دائمی شورای امنیت از این قطعنامه حمایت کرده بودند.

کمیته قانون اساسی سوریه با مشارکت ۱۵۰ عضو از ژانویه ۲۰۱۸ تا سپتامبر ۲۰۱۹ بر سر مفاد قانون اساسی مذاکره کردند. اکنون کمیته‌ای با ۴۵ عضو در طی پنج جلسه می‌بایست بر سر این مفاد به توافق نهایی برسد. نخستین جلسه این کمیته دوشنبه ۲۵ ژانویه/ ۶ بهمن در ژنو آغاز می‌شود. گیر پدرسون، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در ادامه سخنانش در شورای امنیت گفت:

«بر اساس قطعنامه سازمان ملل پروسه سیاسی در سوریه به سوری‌ها سپرده شده است. اما در جنگ سوریه کشورهای خارجی هم مداخله دارند. نمی‌توان وانمود کرد که راه‌حل پایان دادن به درگیری‌ها فقط در اختیار خود سوری‌هاست.»

در همان حال، مارک لوکوک، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور انسانی نیز به شورای امنیت یادآوری کرد که ارزش پول ملی سوریه کاهش یافته، قیمت اقلام غذایی هر دم گران‌تر می‌شود، سوخت در سوریه کمیاب است و همینطور یارانه‌هایی که دولت برای تهیه نان و سایر اقلام اساسی تعیین کرده در سال ۲۰۲۱ باز هم بیشتر کاهش یافته است. همه‌گیری ویروس کرونا نیز به بحران معیشتی در سوریه دامن زده است:

«نگران‌کننده‌ترین تحول تازه به‌کارگیری کودکان برای تأمین معاش خانواده است. از هر ۱۰ خانواده سوری، یک خانواده ناگزیر است که کودکان را برای تأمین معاش به کار بگیرد.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    تا زمانی که خودمدیریتی دموکراتیک شمال و شرق سوریه (روژاوا) به رسمیت شناخته نشود و کوردها و آشور یها و دیگر گروه های موجود در سوریه حقوق خود را به دست نیاورند، نگارش هیچ قانونی پایدار نخواهد بود. در حال حاضر کوردها به کلی نادیده گرفته شده اند و سیستم سیاسی «خودمدیریتی دموکراتیک شمال و شرق سوریه» (روژاوا) نیز انکار می شود. اپوزیسیون اسد را عمدتاً گروه های ناسیونالیست افراطی عرب و نیز اسلامگرایان جهادی و اخوانی تشکیل می دهند که حتی قائل به حذف عنوان نژادپرستانه و قومگرایانۀ «جمهوری عرب سوریه» هم نیستند. چنین روندی نه تنها به ثبات و صلح منجر نخواهد شد، بلکه سبب دخالت هرچه بیشتر نیروهای خارجی تورکی، آمریکایی، روسی، ایرانی، عربستانی و ... در سوریه هم خواهد شد و قطعاً به سود مردم سوریه نخواهد بود.