ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مصر و قطر روابط خود را از سر می‌گیرند

در میان چهار کشور عربی که اخیراً برای پایان دادن به اختلافات خود با قطر به توافق رسیدند، مصر نخستین کشوری است که به‌طور رسمی روابط دیپلماتیک خود با قطر را از سر می‌گیرد.

وزارت امور خارجه مصر اعلام کرد که این کشور و قطر توافق کرده‌اند روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند. در میان چهار کشور عربی که به‌تازگی برای پایان دادن به اختلاف طولانی‌مدت خود با قطر به توافق رسیدند، مصر اولین کشوری است که به‌طور رسمی دست به چنین اقدامی می‌زند.

پرچم‌های قطر و مصر - عکس از Shutterstock

به‌گزارش رویترز، در بیانیه وزارت امور خارجه مصر آمده است:

«جمهوری عربی مصر و دولت قطر ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ (یکم بهمن ۱۳۹۹) دو تفاهم‌نامه رسمی مبادله کردند که به موجب آن‌ها دو کشور توافق کردند روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند.»

مقامات قطر در این‌باره اظهارنظری نکردند.

قطر به‌تازگی اختلافات با همسایگان عرب خود در خلیج فارس را که بیش از سه سال درگیر آن بود، برطرف کرد. چهار کشور عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر از ۵ ژوئن سال ۲۰۱۷ روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند و ضمن محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور، ۱۳ شرط از جمله کاهش روابط با تهران، تعطیلی شبکه الجزیره و قطع حمایت از اخوان‌المسلمین و حماس را برای از سرگیری این روابط تعیین کرده بودند. آن‌ها قطر را به حمایت از تروریسم متهم کردند اما دوحه این اتهام را رد می‌کند.

سران کشورهای عضو سازمان شورای همکاری خلیج‌ فارس (GCC) در چهل‌ویکمین دوره اجلاس خود بیانیه «العُلا» را برای پایان دادن به بحران قطر امضاء کردند.

شنبه گذشته، فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت این کشور انتظار دارد ظرف چند روز سفارت خود را در قطر بازگشایی کند و روابط کامل دیپلماتیک بین دو کشور از سر گرفته شود.

امارات متحده عربی که در بازگشایی مرزهای خود با قطر از ریاض پیروی کرد، گفته است برقراری روابط دیپلماتیک زمان‌بر است. بحرین نیز مانند مصر فضای هوایی خود را به روی قطر گشوده است.

توافق نامه مورد حمایت ایالات متحده آمریکا برای پایان دادن به این اختلافات یکی از مجموعه توافق‌های خاورمیانه است که توسط دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا به پیش برده شد. هدف از این توافق‌ها ایجاد جبهه‌ای متحد علیه ایران بود.

دو منبع اطلاعاتی مصر به رویترز گفتند که یک مقام وزارت خارجه قطر روز شنبه گذشته در جلسه‌ای با مقام‌های امنیتی مصر و امارات متحده عربی متعهد شد که قطر در امور داخلی مصر دخالت نخواهد کرد.

این منابع گفتند که این مقام قطری همچنین متعهد شده است که کانال تلویزیونی الجزیره قطر، که از طریق بودجه دولتی تأمین می‌شود، تغییر جهت دهد.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر پس از اعلام توافق با چهار کشور عربی در اظهارات تلویزیونی گفته بود که الجزیره یک نهاد رسانه‌ای مستقل است.

منابع اطلاعاتی مصر همچنین گفتند که دو طرف در مورد همکاری‌های اقتصادی و برگزاری نشست‌هایی درباره موضوعاتی مانند لیبی و اخوان‌المسلمین توافق کردند.

سیاست مصر و امارات متحده عربی در درگیری‌های داخلی لیبی با ترکیه و قطر در تضاد است و این کشورها از جناح‌های مخالف حمایت کرده‌اند.

همچنین بیشتر اعضای ارشد اخوان‌المسلمین در مصر زندانی شده‌اند اما اعضای دیگر آن در خارج از کشور در قطر یا متحد منطقه‌ای آن ترکیه پناهنده شده‌اند.

به‌گفته یکی از منابع آگاه، مقام‌های دو کشور موافقت کرده‌اند که روابط دیپلماتیک بین مصر و قطر را «مورد آزمایش» قرار دهند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.