ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکسیناسیون در مصر آغاز شد

ابتدا کادر درمان در خطوط مقدم بهداشتی واکسن ساخت چین را در دو مرحله و طی ۲۱ روز دریافت می‌کنند. پزشکان مصری استقبال کردند.

مصر از روز یکشنبه ۲۴ ژانویه/۵ بهمن با واکسن چینی سینوفارم واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ را آغاز کرد. ابتدا و جلوتر از همه کادر درمان در خطوط مقدم بهداشتی می‌بایست واکسن ضد کرونای چینی را که از ویروس کرونای تخفیف‌یافته ساخته شده دریافت کنند. پزشکان مصری استقبال کردند.

واکسیناسیون در مصر آغاز شد (عکس: خبرگزاری فرانسه)

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، حلال زائد، وزیر بهداشت مصر شامگاه یکشنبه در سخنانی در تلویزیون دولتی کشور اعلام کرد که در ۴۰ بیمارستان که بیماران به موارد حاد ابتلا به کووید-۱۹ در آنجا بستری شده‌اند، واکسیناسیون کادر درمان آغاز شده است.

بر همین اساس در مرحله دوم سالمندان و اشخاص مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای واکسینه می‌شوند. زاید جدول زمانی واکسیناسیون را اعلام نکرد. وزیر بهداشت مصر گفت به دلیل کمبود واکسن در جهان، کشورهایی هم که مطابق یک جدول زمانی عمل کرده‌اند، نتوانستند در این زمینه موفقیتی به دست بیاورند.

به گفته وزیر بهداشت مصر قرار است در طی ۲۱ روز تزریق روز واکسن چینی در دو مرحله انجام شود.

واکسن سینوفارم محصول چین بر اساس تکنولوژی قدیمی تولید واکسن تهیه شده است و از این نظر به واکسن فلج اطفال و به واکسنی که تهران قصد دارد با همکاری کوبا تولید کند شباهت دارد.

سینوفارم اثربخشی این واکسن را ۷۹ درصد اعلام کرده است.  

یکی از مزیت‌های واکسن سینوفارم این است که می‌توان آن را در دمای عادی یخچال نگهداری کرد. واکسن آکسفورد هم از این قابلیت برخوردار است. مصر هم واکسن آکسفورد و هم واکسن فایزر را نیز سفارش داده است.

مصر از آغاز همه‌گیری جهانی کرونا تاکنون ۱۶۱ هزار ۱۴۱ مورد ابتلا به کووید-۱۹ شناسایی کرده که از آن میان هشت هزار و ۹۰۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در مصر به دلیل ضعف زیرساخت‌های درمانی تست کرونا در سطح وسیع انجام نشده و لذا این احتمال وجود دارد که تعداد مبتلایان و جان‌باختگان بسیار بیشتر از آمار رسمی باشد.

وزارت بهداشت مصر اعلام کرده بود که ۴۰ میلیون دوز واکسن کرونا سفارش داده که فقط ۲۰ درصد از جمعیت صد میلیون نفری این کشور را پوشش می‌دهد.

یکشنبه گذشته وزیر بهداشت مصر اعلام کرد که ۲۰ میلیون دوز دیگر واکس کرونا از شرکت دیگری خریداری شده. نام این شرکت اعلام نشد.

عبدالمعین سلیم، پزشک مصری که در بخش آی سی یو یکی از بیمارستان‌های مصر کار می‌کند یکی از نخستین افرادی بود که واکسن را دریافت کرد. سلیم به خبرگزاری رویترز گفته است:

«گمانم ابتلا به کووید-۱۹ در محل کارم بسیار خطرناک‌تر است از هرگونه واکسنی، اعم از روسی یا چینی.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ورود واکسن بریتانیایی و آمریکایی به ایران را ممنوع اعلام کرده‌ است. خامنه‌ای در بخشی از سخنانش در روز جمعه ۱۹ دی ۹۹ در مخالفت با ورود واکسن آمریکایی و بریتانیایی گفت:

«به این‌‌ها [آمریکایی‌ها] اعتماد و اطمینان هم نیست. گاهی این‌ها می‌خواهند روی ملت‌های دیگر امتحان کنند. البته من به فرانسه هم خوش‌بین نیستم چون سابقه ورود خون‌های آلوده را داریم.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پورشاسب

    اینکه در مصر و کشورهایی در این رده به چه گروهی و چند نفر موفق به دریافت واکسن بشن مهمه الان در کشورهای پیشرفته واکسیناسیون همگانی آغاز کردن و این همگانی مطمئن باشید در ایران اجرا نخواهد شد پول میگیرند اما کلن بیماری طبقاتی هست انگار ممکنه بعد از واکسیناسیون حتی دول پیشرفته مرزهاشونا روی دول مثل ایران و مصر و... ببندند که ما نه تنها به اینها اعتماد نداریم بلکه واکسینه همگانی هم ندارند تا الان که اگر خطای امار هم حساب کنیم نزدیک به ۱ درصد دنیا مبتلا دارد جمعیت دنیا ۷ میلیارد هست پر از دیکتاتوری و اختلاف طبقاتی و این مبارزه با ویروس را مشکل تر میکند