ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران علت توقیف نفتکش خود در اندونزی را «فنی» خواند

اندونزی می‌گوید توقیف نفتکش ایرانی به‌دلیل انتقال غیرقانونی سوخت و آلودگی محیط زیست انجام شده است. سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید موضوع فنی است و از این‌گونه اتفاقات قبلاً نیز رخ داده است.

گارد ساحلی اندونزی دو نفتکش‌ با پرچم‌های ایران و پاناما را به اتهام انتقال غیرقانونی سوخت در آب‌های این کشور و آلودگی محیط زیست توقیف کرده است. سخنگوی وزارت خارجه ایران اما می‌گوید موضوع فقط فنی است و پیش از این نیز از این‌گونه اتفاقات افتاده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران دوشنبه ۶ بهمن، یک روز پس از توقیف نفتکش ایرانی در آب‌های اندونزی گفت:

«تاکنون برخی اطلاعات ضد و نقیضی در این ارتباط دریافت کرده‌ایم. منتظر گزارش بیشتری از سوی دولت اندونزی هستیم. البته موضوع رخ‌داده فنی است و در بحث کشتی‌رانی این‌گونه اتفاقات قبلاً نیز رخ داده است.»

خطیب‌زاده افزود:

«منتظر این هستیم که گزارش‌های بیشتری از سوی دولت اندونزی در این ارتباط دریافت کنیم. سازمان بنادر و کشتیرانی و شرکت صاحب کشتی پیگیر موضوع هستند. همچنین وزارت خارجه و سفارت ایران در اندونزی نیز پیگیر این مسئله هستند.»

اندونزی روز یکشنبه ۲۴ ژانویه / ۵ بهمن اعلام کرد که گارد ساحلی این کشور نفتکش‌های MT Horse با پرچم ایران و MT Frea با پرچم پاناما را به اتهام انتقال غیرقانونی سوخت در آب‌های این کشور توقیف کرده است. هنوز مشخص نیست که آیا محموله نفتکش با پرچم پاناما نیز به ایران تعلق دارد یا خیر.

در بیانیه ویسنو پراماندیتا سخنگوی گارد ساحلی آمده بود:

«نفتکش‌های توقیف‌شده در آب‌های نزدیک استان کالیمانتان غربی در ساحل شهر «پونتیانک» توقیف شدند و برای تحقیقات بیشتر به جزیره باتام در استان رائو آیلندز اسکورت شدند.»

به‌گفته سخنگوی گارد ساحلی، این دو نفتکش اولین بار در ساعت ۵ و ۳۰ صبح یکشنبه به‌وقت محلی شناسایی شدند و با به‌اهتزاز در نیاوردن پرچم‌های خود، خاموش کردن سامانه‌های شناسایی، هویت خود را پنهان کردند و به تماس‌ها رادیویی پاسخ ندادند. آن‌ها همچنین به‌شکل غیرقانونی لنگر انداختند و سوخت حمل می‌کردند و نفت به دریا می‌ریختند.

در بیانیه گفته شده است که «در اطراف نفتکش MT Frea نفت نشت کرده است».

سازمان بین‌المللی دریانوردی کشتی‌ها را ملزم به استفاده از فرستنده برای ایمنی و شفافیت می‌کند. در صورت وجود خطر دزدی دریایی یا خطرات مشابه، خدمه می‌توانند دستگاه‌ها را خاموش کنند. اما سامانه‌های شناسایی معمولاً در هنگام فعالیت‌های غیرقانونی نیز خاموش می‌شوند تا موقعیت کشتی را پنهان کنند.

ارزیابی میزان صادرات نفت خام ایران برای مقابله با تحریم‌های آمریکا دشوار می‌کند.

در سال ۲۰۱۸، دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا واشنگتن را از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران با شش قدرت بزرگ خارج کرد و تحریم‌ها را با هدف به صفر رساندن صادرات نفت ایران اعمال کرد.

ایران سال گذشته کشتی MT Horse را برای تحویل ۲,۱ میلیون بشکه میعانات گازی ایران به ونزوئلا فرستاده بود.

دو هفته پیش سفارت اندونزی در تهران یادداشتی اعتراضی به وزارت خارجه ایران ارسال کرد و نسبت به بازداشت شهروندان شاغل خود در نفتکش توقیف شده کره جنوبی ابراز ناخرسندی کرد. در این یادداشت اعتراض‌آمیز از ایران خواسته شده تا در رابطه با سرنوشت دو ملوان اندونزیایی شاغل در نفتکش توقیف شده کره جنوبی، به کنسولگری اندونزی اجازه دریافت اطلاعات، دسترسی و ارتباط با این دونفر داده شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.