ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هیأت طالبان وارد تهران شد

مقامات وزارت خارجه ایران به استقبال طالبان رفتند. هدف از این سفر دیدار و گفت‌وگو با مسئولان ایرانی درباره روند صلح در افغانستان است.

هیات سیاسی طالبان به ریاست ملا عبدالغنی برادر برای دیدار و گفت‌وگو با مسئولان ایرانی درباره روند صلح در افغانستان وارد تهران شد. دوردوم مذاکرات صلح دوحه عملاً متوقف شده است.

هیأت طالبان وارد تهران شد (عکس: تسنیم)

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر هیأت سیاسی طالبان به تهران به ریاست ملا عبدالغنی برادر خبر داد. به گزارش تسنیم خطیب‌زاده گفت:

«این هیأت بر اساس هماهنگی قبلی و به دعوت وزارت امور خارجه ایران بامداد امروز (سه‌شنبه) وارد تهران شد و مورد استقبال مقامات وزارت امور خارجه قرار گرفت.»

خطیب‌زاده در ادامه این سخنان گفت:

«هیأت سیاسی طالبان در طول مدت حضور در تهران، دیدارهایی را با مقامات مسئول  از جمله وزیر امور خارجه و نماینده ویژه ایران در امور افغانستان داشته و در خصوص روند صلح در افغانستان و مسائل و موضوعات مرتبط، تبادل نظر و رایزنی‌هایی خواهد کرد.»

سفر طالبان به تهران در شرایطی انجام می‌شود که در مذاکرات بین‌افغان در دوحه قطر وقفه افتاده است. برخی از رسانه‌ها از توقف مذاکرات خبر داده‌اند.

دور دوم مذاکرات صلح دولت افغانستان و طالبان قرار بود ۵ ژانویه / ۱۶ دی آغاز شود اما با برگزاری سه نشست فرعی عملاً به پیش نرفت. در صدر برنامه هیأت دولت افغانستان آتش‌بس قرار دارد و حفظ جمهوریت خط قرمز آن است در حالی‌که اولویت برنامه طالبان آزادی هفت‌هزار زندانی این گروه و ایجاد دولت جدید اسلامی است. آنتونی بلیکن، نامزد پیشنهادی بایدن برای تصدی وزارت خارجه آمریکا از بررسی توافق مجدد آمریکا با طالبان خبر داده است. به گفته بلینکن آمریکا قصد دارد بخشی از نیروهای خود را در افغانستان حفظ کند.

حدود یک ماه قبل محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه طلوع نیوز افغانستان در پاسخ به پرسشی درباره موضع تهران در قبال طالبان گفت:

«ببینید، طالب اقدامات تروریستی بسیار انجام داده ‌است. این‌ که طالب یک گروه تروریستی هست یا نه؟، در قوانین ما هنوز طالبان را از گروه تروریستی خارج نکردیم. در قوانین ما کما این که در قوانین ملل متحد بوده است. ما تابع ملل متحدیم.»

ظریف در این گفت‌وگو تجهیز تسلیحاتی طالبان از طرف ایران را رد کرد اما پذیرفت که تهران و طالبان با هم در ارتباط اند:

 «ما هیچ ‌گاه نگفتیم که ما با طالبان ارتباط نداریم. آقای ملا برادر هم آمد ایران و با وزیر خارجه ایران ملاقات کرد. به همان دلیل ایشان هم در ایران ملاقات‌هایی ممکن است با مسئولین ما داشته باشد. این را ما هیچ ‌وقت مخفی نکردیم، دولت افغانستان هم اطلاع دارد.»

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان با انتشار پیامی در توییتر اظهارات ظریف را  «ناآگاهانه»، «مداخله‌جویانه» و «دور از واقعیت» خوانده بود.

پیش از آن حمید دهقانی پوده، سفیر جدید ایران در دوحه پس از دیدار و گفت‌‌وگو با هیأت سیاسی طالبان، در پیامی  در توئیتر از طالبان به عنوان «جنبش طالبان» یاد کرده بود که واکنش‌های انتقادآمیز کاربران را در پی داشت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • گرشاسب

    شاه سابق ایران یکی از خرافی ترین, عقب افتاده ترین و بزرگترین پرورش دهندهء آخوندها در ایران, از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۵, در ایران بود. شاه در سوئیس همراه با فردوست مدرسه رفت و در تاریخ ایران هیچکس به آخوندها به اندازهء شاه و فردوست در به قدرت رسیدن آخوندها مقصر نبودند. شاه به طور مستقیم در زنده زنده به آتش کشیدن کریمپور شیرازی در سلول زندانش, در اعدام شاعر بیگناه مرتضی کیوان و کشتن ده ها و صدها و هزاران ایرانی دیگر دست داشت. این افسانه های "لطافت" شاه فقط توسط سلطنت طلبان بافته میشود و فقط برای آنان خوب است. شاملو در مقابله با جنایتهای شاه سروده بود که: “باش تا نفرین دوزخ از تو چه سازد که مادران سیاه پوش داغ داران زیباترین فرزندان آفتاب و باد هنوز از سجاده ها سر بر نگرفته اند ” و نفرین دوزخ عاقبت سرنوشت شاه شد. همانگونه که نفرین دوزخ عاقبت سرنوشت آخوندها و ملایان ج.ا. خواهد شد. مجاهدین امروز هم هیچ دست کمی از آخوندها و سلطنت طلبان ندارند, شناگران ماهری هستند که فقط آب ندیده اند. تمامی پایگاه های خمینی در ایران از تاسیس "انجمن حجتیه" توسط ساواک, تا پر و بال دادن به حسنیه ارشاد, تا ایجاد "سپاه دین" برای ترویج و تبلیغ فرقهء شیعه در روستاها (به عنوان بخشی از ضد "انقلاب سفید") مستقیما حاصل سیاستهای ابلهانهء خود شاه بود. سلطنت طلبان آنچنان مستاصل, بی امید و بی آینده هستند که دست به دامن هر کس و هر چیزی می زنند. و دقیقا بدین خاطر است که "حیطهء نفوذ" آنان چیزی نیست جز کامنت نویسی در این سایت و سایت های دیگر (که هنوز اجازهء کامنت نویسی دارند) به هزار نام مستعار, اما همگی با پیامی گیج, نامنسجم و پرت.

  • ص

    جالب است که این هیأت طالبانی با نماینده هر کشوری که صحبت می‌کنند، گفته می‌شود که گفتگوها در مورد صلح افغانستان بوده، اما پس از گفتگوها، این متحجران بی پدر شروع به کشتن مردم بیگناه می‌کنند! برای مثال خطیب زاده گفته: «هیأت سیاسی طالبان در طول مدت حضور در تهران، دیدارهایی را با مقامات مسئول از جمله وزیر امور خارجه و نماینده ویژه ایران در امور افغانستان داشته و در خصوص روند صلح در افغانستان و مسائل و موضوعات مرتبط، تبادل نظر و رایزنی‌هایی خواهد کرد.» حال دو روز دیگر اگر اخبار را چک کنیم می بینیم که طی یک حمله تروریستی چندین روزنامه نگار و فعالین مدنی بدون سلاح کشته شده اند. این بدان معنی است که طالبان در این سلسله رایزنی‌ها جواز کشتار مردم بیگناه را از این مقامات مسئول فاشیستی می‌گیرد.

  • پورشاسب

    برخی میگن پشتتون به امریکا نباشه خوب دیشب نوشتم نیست ولی روی اسرائیل برای براندازی ج.ا حساب کنید

  • پورشاسب

    رفقای خامنه ای امدن و همجنسان خمینی و ملا حسن روحانی و ....باری در این انجمن بغلی مینویسد شاه سابق ایران مردی سوئیسی بود و چون اونجا بود نمیتوانست دست به کشتار بزند و...الباقی ماجرا خوب از این حرف یه چیز دیگه هم میشه داورد اپوزان خارج از مرز ایران چون در ایران نیست و نحوه مبارزه با فاشیم مذهبی را بلد نیست نمیتواند با ج.ا مبارزه کند به همین دلیل هست گه گاه رضا پهلوی در جلو دوربین حاضر و دم از مبارزات مدنی و فاقد خشونت میزند مبارزات مدنی متعلق به جوامع قانونمند هست تا اینجا این مجاهدین خلق یک حسن داشتن مبارزات مسلحانه یعنی میدانستند با ج.ا با زبان خودش باید حرف زد زبان ج.ا در برابر اعتراض ابان ۹۸ هست گلوله به سر و سینه با این باید با زبان خودش حرف زد تا اینجا ممکنه بگید خمینی هم در خارج بود بله اما پایگاهایی در ایران ایجاد کرده بود به اسم مساجد مسجد محل عبادت نبوده و نیست بیشتر یک مکان سیاسی هست و خمینی عقب افتاده مورد تایید خارجی ها هم بوده جوهر مطلب ما باید در ایران ج.ا را با زبان خودش براندازیم