ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قوه قضائیه بازداشت مجدد یک شهروند دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی را تایید کرد

اشاره او به عماد ادوارد شرقی، زندانی امنیتی دوتابعیتی ا‌ست که ۱۰ آذر ماه در دادگاهی به ریاست ابوالقاسم صلواتی به اتهام «جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات نظامی» به ۱۰ سال حبس محکوم و سپس با تودیع قرار وثیقه موقتا از زندان آزاد شده بود.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۷ بهمن/۲۶ ژانویه بازداشت یک شهروند ایرانی-آمریکایی را که به جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات برای کشورهای بیگانه متهم شده بود، تایید کرد.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

اسماعیلی در نشست خبری خود گفت:

«اخیرا فردی از اتباع ایرانی به لحاظ اتهاماتی که در حوزه جاسوسی و جمع آوری اطلاعات برای دیگر کشورها داشت همچنین پرونده جریانی از قبل هم داشت و با وثیقه آزاد بود، قبل از خروج از کشور مجددا دستگیر و بازداشت شد.»

سخنگوی دستگاه قضایی ایران در پاسخ به سوالی درباره بازداشت این متهم دوتابعیتی گفت: «قوانین جمهوری اسلامی ایران تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی‌شناسد» و مدعی شد: «دستگیری افراد ارتباطی به تابعیت آنها ندارد و براساس اعمال مجرمانه و اتهاماتی است که متوجه افراد است».

غلامحسین اسماعیلی از ذکر جزئیات بیشتر از جمله نام این فرد خودداری کرد.

با این وجود با توجه به گزارش‌های پیشین، به‌نظر می‌رسد اشاره سخنگوی قوه قضائیه به عماد ادوارد شرقی، معاون سابق هولدینگ تجاری سرآوا است.  

این زندانی ایرانی-آمریکایی فروردین ماه ۹۷ توسط مأموران اطلاعات سپاه با اتهامات امنیتی بازداشت و گذرنامه‌های او و همسرش، بهاره عمیدی توقیف شده بود. بنا بر اعلام‌ نزدیکان عماد شرقی، او روز ۱۰ آذر ماه در دادگاهی به ریاست ابوالقاسم صلواتی به اتهام «جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات نظامی» به ۱۰ سال حبس محکوم و سپس با تودیع قرار وثیقه موقتا از زندان آزاد شد.

خانواده عماد شرقی اعلام کرده بودند که او دوباره دستگیر شده و از سرنوشتش اطلاعی ندارند.

قوه قضائيه تاکنون درباره بازداشت مجدد عماد شرقی سکوت کرده بود، اما باشگاه خبرنگاران جوان (وابسته به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی) پنج‌شنبه ۲۵ دی اعلام کرده عماد ادوارد شرقی پیش از برگزاری دادگاه تجدید نظر در استان آذربایجان غربی و درحال خروج از کشور دستگیر شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان در گزارش خود اشاره کرده که عماد ادوارد شرقی «بعد از فرار سعید رحمانی، مدیرعامل سابق سرآوا از کشور» از افراد کلیدی این گروه سرمایه‌گذاری، که برندهای بزرگی از جمله دیجی‌کالا، کافه بازار، علی بابا و الوپیک را در زیر مجموعه خود دارد، محسوب می‌شود.

از سوی دیگر اما هلدینگ سرآوا بلافاصله پس خبر بازداشت ادوارد شرقی، با انتشار بیانیه‌ای ارتباط میان بازداشت او با این مجموعه را تکذیب کرد.

عماد ادوارد شرقی در ۲۰ سال گذشته به‌ عنوان یک بازرگان سرشناس در صنعت پتروشیمی در خاورمیانه و آمریکا شناخته شده است.

جاوید رحمان، گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران اوت سال ۲۱۰۹ میلادی، در گزارشی نگرانی عمیق خود را در مورد بازداشت‌های خودسرانه دوتابعیتی‌ها و شهروندان غیرایرانی، زندانی کردن، بدرفتاری و خودداری از رساندن کمک‌های درمانی به آن‌ها ابراز کرد.

براساس برآوردها ایران دست کم در ۳۰ مورد شهروندان دوتابعیتی را به صورت خودسرانه و با اتهامات واهی حبس کرده و از رسیدگی به آن‌ها خودداری می‌کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.