ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس جدید سازمان بورس تعیین شد

محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس جدید سازمان بورس پیش از این پیشنهاد ورود املاک به بورس برای حل مشکل مسکن را ارائه داده بود. حاصل کارش افزایش بیشتر قیمت‌ مسکن و اجاره‌ بها بود.

شورای عالی بورس معاون وزیر اقتصاد را به‌عنوان رئیس سازمان بورس برگزید. محمدعلی دهقان دهنوی زمینه ورود مسکن و املاک به بورس را فراهم کرده بود.

محمدعلی دهقان دهنوی

بعد از ظهر سه‌شنبه ۷ بهمن در جلسه شورای عالی بورس محمدعلی دهقان دهنوی به‌عنوان رئیس‌ بورس و اوراق بهادار انتخاب شد.

دهنوی پیش از این عضو هیأت‌ مدیره بانک مسکن بود و در حال حاضر به‌عنوان معاون وزیر اقتصاد در وزارت امور اقتصادی و دارایی فعالیت می‌کند.

برخی کارشناس‌ها پیش‌بینی کرده بودند که با توجه به کاهش نرخ دلار و کاهش انتظارات تورمی و حواشی مرتبط با صحبت‌های حسن روحانی در مورد نرخ دلار ۱۵ هزار تومانی برای سال ۱۴۰۰ شاخص بورس نیز منفی خواهد بود. این رویداد در روزهای گذشته رخ داد. روز شنبه ۲۷ دی شاخص کل بورس کانال ۱,۲ میلیون واحدی را از دست داد تا سقوط شاخص کل در هفت ماه گذشته به ۹۰۰ هزار واحد نزدیک شود. دوشنبه ۲۹ دی نیز این شاخص ۳۶ هزار و ۹۹۰ واحد دیگر سقوط کرد و به رقم یک میلیون و ۱۴۹ هزار و ۷۲۱ واحد کاهش یافت و به نیمه اول کانال ۱,۱ میلیون واحدی رسید. براین اساس بیش از ۹۰ درصد نماد‌های بورسی نیز منفی شدند. در پی سقوط پی‌درپی شاخص بورس، برای چندمین بار سهامداران معترض دوشنبه ۲۹ دی در مقابل ساختمان بورس تجمع کردند و شعارهایی علیه مسئولان سر دادند. سپس خبر رسید که حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران در واکنش به این تحولات استعفا داده است. 

قالیباف اصل دلیل استعفای خود را «فراهم نشدن شرایط اعلامی» و «اقدامات سیاسی و ورود غیرحرفه‌ای بیش از حد مسئولان به مباحث بازار سرمایه» عنوان کرده بود.  وزارت اقتصاد تا ۱۵ روز فرصت داشت تا نفر جایگزین یا سرپرست جدید سازمان بورس و اوراق بهادار را معرفی کند.

در بیش از ۹ ماه ریاست قالیباف اصل بر سازمان بورس و اوراق بهادار ایران شاخص کل بورس تهران در آغاز با رشدی ۲۴۰ درصدی به بیش از دو میلیون واحد در جریان معاملات هفته سوم مرداد ماه رسید اما پس از آن دچار نوسان نزولی شد و سقوط کرد.

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز سه‌شنبه ۷ بهمن بازار سرمایه با سقوط سنگین ۲۰ هزار و ۹۰۰ واحدی در سطح یک میلیون و ۲۱۴ هزار واحد و در آستانه سقوط به کانال ۱,۱ میلیونی قرار گرفت.

شاخص کل هم‌وزن نیز سرخ‌پوش شد و با ریزش ۵۵۰۰ واحدی، رقم ۴۲۶ هزار و ۸۶۵ واحد را ثبت کرد.

شاخص فرابورس نیر به ۱۷ هزار و ۸۹۷ واحد رسید.

ارزش معاملات بورس ۱۰۷۰۰ میلیارد تومان و ارزش معاملات فرابورس ۴۶۰۰ میلیارد تومان بود.

 محمدعلی دهقان دهنوی، پیش از این پیشنهاد ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات را برای حل مشکل مسکن ارائه داده بود. در حالی که قیمت مسکن در ایران همچنان صعودی بود و اجاره بهاء نیز از آغاز سال جاری تا تابستان گذشته ۷۰ درصد گران شده بود دولت و شورای عالی بورس راهکار را در «بورسی کردن» مسکن دیدند و شورای عالی بورس ۴ مردادماه سال جاری راه‌اندازی بورس مسکن را تصویب کرد. «استفاده از ظرفیت‌های کشور در راستای توسعه و رونق بازار مسکن» و «ایجاد سهولت خرید مسکن برای عامه» از اهداف بورس مسکن اعلام شد.

آن‌چه تحت عنوان بورس مسکن مطرح شد در واقع همان صندوق‌های سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات پیشنهادی دهقان دهنوی است. یکی از دلایل مخالفت برخی کارشناسان با بورس مسکن، عدم تمیز بورس مسکن در حوزه خرید و فروش با بخش ساخت‌وساز بود.

محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ورود زمین و ملک در بورس را باعث افزایش قیمت مسکن دانسته و گفته بود عرضه مسکن در بورس کار اشتباهی است «چون در حال حاضر بورس وضعیت عادی ندارد و هر چیزی که وارد بورس می‌شود به دلیل نقدینگی بالا در کشور به قیمت غیرواقعی خرید و فروش می‌شود». حاصل ورود مسکن به بورس افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بهاست. همزمان با تداوم افت شاخص بورس، رسانه‌های داخل کشور از هجوم کسانی که «در ماه‌های گذشته در بورس سود کلان کسب کرده‌اند» به بازار مسکن خبر دادند.

بانک مرکزی روز گذشته، دوشنبه ۶ بهمن اعلام کرد که در دی‌ماه سال جارسی متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران به ۲۷ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل و ماه قبل به ترتیب ۹۸,۳ و ۱,۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    مردم ایران از ببیکاری به بورس آوردن .عدمعدالت در بانک ها وشخصی پنداشتن مسولین بانکی سرمایه مردم

  • حقیقگو

    اقشارمردمی بوده و هستند که باروئیت افرادی که چهره آنچنانی بدون ریش و سبیل دارند اعتماد می کنند که بله قیافه اش به نسل و نبریه آخوندها نمی زند و تحصیل کرده و محترم وبا شخصیت بنظرمیرسد ..بله آقازاده ای را برای گول زدن و رئیس قمارخانه بورس بازی حکومت حیون الله انتخاب کردند که بله بورس با چنین شخصیتی هرگز درصدد چپاول کردن اندوخته مردم نیست ...بله گربه حیوان خوش خط وخالی است که هرگز بفکر آزار جوجه ها نیست ...جوجه ها بیایند و دانه های بورس را برچینند ...اگرروزی وروزگاری زندگی نامه چنین فرد محترمی افشا شود مشخص خواهد شد که ایشان اززمرهه میلیاردرها و چپاولگران و تصاحب گران کلان بوده اند ...

  • پورشاسب

    داره میگه ملم واملاکتونم بدید دست غارتگران چموش بی دلیل نیست که نرخ خانه را تصنعی بالا برده ج.ا که هم سود ببره هم همه را بی خانمان کنه و هم اینجا الباقی مال ملتم بالا بکشه تا اینجا مشیری میگوید مزد ان گرفت جان برادر که کار کرد این چه مهملیست میگوید اینجا در ایران برعکسه مزد ان گرفت جان برادر که دزدی کر و مال مردم خوری و انحصار راه انداخت و جدیدن هم بورس بازی