ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فلسطین-اسرائیل: بایدن از راه حل دو کشور حمایت می‌کند

معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد که دولت جو بایدن در مورد مسائل خاورمیانه چندین تصمیم دولت ترامپ را لغو و از عادی‌سازی روابط با اسرائیل حمایت می‌کند.

معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد به شورای امنیت اطمینان داد که دولت جو بایدن از راه حل دو کشور بین اسرائیل و فلسطین پشتیبانی  و چندین تصمیم دولت ترامپ در مورد فلسطین را لغو می‌کند. با این حال حمایت از عادی‌سازی روابط کشورها با اسرائیل ادامه خواهد داشت.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا - عکس از Shutterstock

ریچارد میلز، معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل، شامگاه سه‌شنبه ۲۶ ژانویه / ۷ بهمن تصریح کرد که سیاست جو بایدن، رئیس جمهوری جدید آمریکا بر حمایت از راه حل مورد توافق اسرائیل و فلسطین برای تشکیل دو کشور مستقل استوار است، به‌شکلی که اسرائیل در صلح و امنیت کامل در کنار کشور مستقل و پایدار فلسطینی بماند.

فلسطینی‌ها خواهان کشوری مستقل در کرانه باختری و نوار غزه با پایتختی بیت‌المقدس (اورشلیم) شرقی هستند، تمامی این سرزمین‌ها در سال ۱۹۶۷ به تصرف اسرائیل در آمد. پس از پیشنهاد ناموفق صلح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، واشنگتن شهرک‌سازی‌های اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی را به‌رسمیت می‌شناخت.

ریچارد میلز افزود، واشنگتن از اسرائیل و فلسطین خواهد خواست «از اقدامات یک‌جانبه که راه حل دو کشور مستقل را دشوارتر می‌کند، مانند الحاق سرزمین‌های جدید، شهرک‌سازی‌ها، تخریب، تحریک به خشونت و تعیین غرامت برای زندانیانی که به دلیل اقدامات تروریستی زندانی هستند، جلوگیری کنند».

میلز به شورای امنیت گفت:

«ما امیدواریم که با آرامی فضایی ایجاد کرد که بتوان بار دیگر به پیشبرد این راه حل کمک کرد.»

او همچنین گفت دولت بایدن قصد دارد کمک‌های آمریکا به فلسطینی‌ها را بازگرداند و برای گشودن نمایندگی دیپلماتیک فلسطین در واشنگتن گام‌هایی بردارد.

در دوران ریاست جمهوری ترامپ، واشنگتن حدود ۳۶۰ میلیون دلار از کمک سالانه به آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (UNRWA) در سازمان ملل را کاهش داد.

میلز گفت:

«ما این مراحل را به نفع رهبری فلسطین انجام نمی‌دهیم. (...) ایالات متحده این کمک را به میلیون‌ها نفر فلسطینی عادی انجام می‌دهد و از این طریق به حفظ فضایی پایدار و سودمند، هم برای فلسطینی‌ها و هم اسرائیلی‌ها، کمک کند.»

او در همین حال افزود واشنگتن قاطعانه از متحد خود اسرائیل حمایت می‌کند و به مقاومت در برابر هرگونه فشار نسبت به این کشور در سازمان ملل یا سایر نهادهای بین‌المللی ادامه خواهد داد.

میلز گفت، دولت بایدن همچنان از کشورهای دیگر می‌خواهد که روابط خود را با اسرائیل عادی کنند، در عین حال فکر می‌کند که این مسئله «جایگزینی برای صلح بین اسرائیل و فلسطین نیست».

در آمریکا عادی‌سازی روابط کشورها با اسرائیل از معدود موفقیت‌های سیاست خارجی ترامپ شمرده می‌شود. واشنگتن در اواخر سال گذشته در عادی‌سازی روابط چهار کشور عربی امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش با اسرائیل تلاش کرد.

با این حال از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷، حقوق فلسطینی‌ها تا حد زیادی نادیده گرفته شده است.

ترامپ سفارت آمریکا را به بیت‌المقدس (اورشلیم) منتقل کرد، رهبران فلسطینی که خواستار پایتخت کردن بخش شرقی این شهر هستند این اقدام را محکوم کردند.

در سال ۲۰۱۹ ترامپ برخلاف توافق‌های بین‌المللی، ادعای اسرائیل در «پایتخت ابدی و غیرقابل تقسیم» خواندن بیت‌المقدس (اورشلیم) و اشغال چندین دهه بلندی‌های جولان در سوریه را به‌رسمیت شناخت. دولت او همچنین از شهرک‌سازی‌های اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین که طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی شناخته شده‌ است، حمایت کرد.

در سال ۲۰۲۰، دولت ترامپ طرح خود برای خاورمیانه را با عنوان «معامله قرن» که مدت‌ها بود وعده داده شده بود منتشر کرد، که به گفته منتقدان، «آپارتاید» علیه مردم فلسطین است.

با روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا انتظار می‌رود که رئیس جمهوری جدید همچنان یک حامی سرسخت اسرائیل باقی بماند، اما متحدی با مصلحت‌های سیاسی کمتر برای بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرانیل.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه کنونی آمریکا، هفته گذشته اعلام کرد که واشنگتن سفارت خود را در بیت‌المقدس (اورشلیم) حفظ خواهد کرد.

بلینکن همچنین تأکید کرد که از راه حل دو کشور پشتیبانی می‌کند، اما افزود:

«واقع‌بینانه بنگریم، چشم‌اندازهای کوتاه‌مدت برای پیشبرد آن دشوار است. آن‌چه مهم خواهد بود این است که اطمینان حاصل شود که هیچ یک از دو طرف گام‌هایی برنمی‌دارد که روند دشوار را بیش از پیش دشوارتر سازد.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.