ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تداوم بازداشت‌ها در کردستان: مصطفی ایلخانی‌زاده، نویسنده و محقق بازداشت شد

در ادامه تشدید فضای امنیتی و بازداشت گسترده فعالان مدنی و محیط‌زیستی کُرد در سراسر ایران، روز گذشته #مصطفی_ایلخانی‌زاده، نویسنده و محقق سرشناس کُرد توسط نیروهای امنیتی در شهر بوکان بازداشت شد.

در ادامه تشدید فضای امنیتی و بازداشت گسترده فعالان مدنی و محیط‌زیستی کُرد در سراسر ایران، روز گذشته مصطفی ایلخانی‌زاده، نویسنده و محقق سرشناس کُرد توسط نیروهای امنیتی در شهر بوکان بازداشت شد.

مصطفی ایلخانی‌زاده، نویسنده و محقق کُرد

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، سه‌شنبه هفتم بهمن مصطفی ایلخانی‌زاده، نویسنده، محقق و مسئول مؤسسه فرهنگی و آموزشی «ادب» در شهر بوکان، بدون ارائه حکم قضایی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گفته نزدیکان مصطفی ایلخانی‌زاده، مؤسسه ادب و منزل خانوادگی این نویسنده کُرد همزمان توسط نیروهای امنیتی مورد بازرسی قرار گرفت و شماری از وسایل شخصی او شامل موبایل، کامپیوتر و... توقیف شده است.

تاکنون اطلاعی از محل نگهداری و نهادی که مصطفی ایلخانی‌زاده را بازداشت کرده اطلاعی در دست نیست.

از مصطفی ایلخانی‌زاده تاکنون آثار متعددی چون «آموزش خواندن و نوشتن کُردی به صورت علمی»، «انشا و نامه‌نگاری یاران»، «نسیم باران»، «سیر تطور زبان کُردی و مجموعه زبان‌های ایرانی»، «نیرومندترین موجود»، «بزک عاقل»، «شاعران عارف کرد» و نیز چند مجموعه در زمینه زمینه کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

در هفته‌های گذشته و از تاریخ شنبه ۲۰ دی موج تازه‌ای از بازداشت دانشجویان، فعالان مدنی و محیط‌زیستی در شهرهای مختلف ایران، به ویژه شهرهای کُردنشین آغاز شده است و تاکنون بیش از ۷۶ شهروند کُرد بازداشت شدند.

بازداشت‌ها اغلب توسط مأموران لباس شخصی، بدون ارائه حکم قضایی و در مواردی با ضرب و شتم و توهین کلامی همراه بوده است و از محل نگهداری اکثر بازداشت‌شدگان اطلاعی در دست نیست. فعالان حقوق بشر و سازمان‌های حقوق بشری فعال در کردستان این بازداشت‌ها را مصداق «ناپدیدشدگی قهری» دانسته و خواستار مشخص شدن محل نگهداری بازداشت‌شدگان و تماس آنها با خانواده‌هایش هستند.

سه‌شنبه کاربران در توییتر با استفاده از هشتگ #FreeKurdishActivists (فعالان کُرد را آزاد کنید) نسبت به موج تازه ارعاب، سرکوب و بازداشت‌های فله‌ای در کردستان اعتراض کردند. این هشتگ بیش از ۶۰ هزار بار مورد استفاده قرار گرفت و به ترند اول در توییتر ایران تبدیل شد.

سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ، در گزارشی به تاریخ هفتم بهمن‌ماه نسبت به تشدید سرکوب، بازداشت‌های خودسرانه و افزایش اعدام‌ها در کردستان و بلوچستان هشدار می‌دهد و خواستار واکنش جدی‌تر نهادهای حقوق بشری و جامعه جهانی است.

  • در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.