ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جنرال موتورز از ۲۰۳۵ خودروهای متکی به سوخت فسیلی نخواهد فروخت

غول خودروسازی آمریکا می‌خواهد تا ۲۰۴۰ انتشار گاز کربنی در کل فعالیت‌هایش را به صفر برساند.

ورود جو بایدن به کاخ سفید باعث شده که گذار به اقتصادی سبزتر و مقابله با تغییرات اقلیمی یکی از برنامه‌های دولت باشد و مقررات سرسختانه‌تری در قبال آلایندگی خودروها برقرار شود. اکنون نخستین نشانه‌ها از همراهی بخش خصوصی با دولت آمریکا آشکار می‌شوند و جنرال موتورز، غول خودروسازی آمریکایی گفته تا ۲۰ سال دیگر انتشار گاز کربنی بر اثر تولید و محصولات این شرکت به صفر خواهد رسید.

ساختمان مرکزی جنرال موتورز در دیترویت ایالات متحده ــ عکس: Shutterstock

شرکت خودروسازی آمریکایی جنرال موتورز پنج‌شنبه ۲۸ ژانویه / ۹ بهمن اعلام کرد که خودروهای بزرگ و کوچک متکی به سوخت فسیلی (بنزین، گازوئیل، گاز) را تا ۲۰۳۵ از رده خارج خواهد کرد و پس از آن تنها خودروهایی خواهد فروخت که میزان انتشار گاز کربن در آنها صفر باشد.

این شرکت اعلام کرده که می‌خواهد تا ۲۰۴۰ انتشار گاز کربنی در کل فعالیت‌هایش را به صفر برساند.

خیز جنرال موتورز به سمت بازار خودروهای برقی پاک با فروش سالانه دست‌کم ۱۰ میلیون خودرو در سرتاسر جهان، گام بزرگی برای صنعت خودروسازی در راستای مقابله با تغییرات اقلیمی ناشی از گرمایش زمین است و احتمالاً دیگر خودروسازان بزرگ را نیز به این مسیر هدایت کرد.

صنعت تولید خودروی برقی اکنون سریع‌ترین رشد را در میان تمام بخش‌های صنعت خودروسازی در جهان دارد اما هنوز تنها سه درصد کل فروش خودروها در جهان به خودروهای برقی اختصاص دارد.

جنرال موتورز ۲۰ سال پیش نخستین خودروی برقی‌اش را با نام EVI طراحی کرد و به صورت محدود فروخت اما سود اندک حاصل از تولید این خودرو باعث توقف طرح شد و حتی شرکت خودروهای فروخته‌شده را از مشتریان بازپس گرفت و نابودشان کرد.

حالا با هرچه‌ جدی‌ترشدن بحران اقلیمی و ضرورت کاستن از انتشار گازهای گلخانه‌ای، و نیز بر سر کار آمدن جو بایدن در کاخ سفید که این مسأله را یکی از اولویت‌های خود قرار داده است، جنرال موتورز اعلام کرد ظرف پنج سال آینده ۲۷ میلیارد دلار برای معرفی ۳۰ خودروی برقی جدید به بازار سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

جنرال موتورز هدف زیست‌محیطی خود را یک هفته پس از آن اعلام کرد که جو بایدن دستور بازگرداندن مقررات سخت‌گیرانه دوران اوباما بر سر آلایندگی خودروها و سوخت آنها را صادر کرد، به دولت فدرال دستور داد خودروهای تمام برقی بخرد، از برنامه‌ای برای نصب ۵۰۰ هزار ایستگاه شارژ برق خودرو رونمایی کرد و وعده داد که نظامی از مشوق‌های مالی برای خرید خودروهای برقی برقرار کند.

تا کنون برخی دیگر از کشورها (۱۴ کشور در مجموع) نیز اعلام کرده اند که تردد خودروهای دیزلی و گازی را تا حداکثر سه دهه دیگر ممنوع می کنند. دولت بریتانیا تردد خودروهای بنزینی و دیزل را در این کشور تا ۲۰۴۰ ممنوع خواهد کرد. فرانسه نیز چنین طرحی را تصویب کرده‌است. نروژ طرح جاه طلبانه‌ای برای ممنوعیت تردد این خودروها تا ۲۰۲۵ دارد و ایسلند و اسرائیل تا ۲۰۳۰. در آلمان نیز چنین خواسته ای وجود دارد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.