ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قاتل نامرئی: سوخت‌های فسیلی عامل مرگ نزدیک به ۹ میلیون نفر در سال ۲۰۱۸

در سال ۲۰۱۸ تعداد قربانیان سوخت‌‌های فسیلی از مجموع سالانه تلفات جهانی استعمال تنباکو و بیماری مالاریا بیشتر بود.

آلودگی هوا که منشا آن سوخت‌های فسیلی نظیر نفت و زغال سنگ هستند عامل مرگ ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در سراسر جهان در سال ۲۰۱۸ بود. یافته‌‌های مطالعه‌ای که اخیرا صورت گرفته نشان می‌دهد که از هر ۵ مورد مرگ یک مورد آن در رابطه با آلودگی هوا بوده است.

کشورهایی که بیشترین میزان استفاده از سوخت‌های فسیلی را در کارخانه‌ها، منازل و وسایل نقلیه داشتند بیشترین میزان مرگ را نیز شاهد بودند. بر اساس این مطالعه از هر ۱۰ مورد مرگ در اروپا و آمریکا بیش از یک مورد بر اثر آلودگی ناشی از سوخت فسیلی بود و در کشورهای شرق آسیا از جمله چین یک سوم مرگ و میر به سوخت‌های فسیلی مربوط می‌شد.

در آمریکای جنوبی و آفریقا مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در سال ۲۰۱۸  به طور مشخص پایین‌تر از سایر نقاط جهان بوده است.

مطالعات پیشین آمار مرگ و میر کمتری را بر اثر سوخت‌های فسیلی نشان می‌داد. نتایج این مطالعه حتی پژوهشگرانی را که در تهیه آن دست داشتند شگفت‌زده کرده است.

در این مطالعه پژوهشگرانی از دانشگاه‌های هاروارد، بیرمنگام، لیسستر و کالج لندن مشارکت داشته‌اند.

آلودگی هوا - عکس از بهروز خلیلی/پانا

تعداد قربانیان سوخت‌‌های فسیلی در این مطالعه از مجموع سالانه تلفات جهانی استعمال تنباکو و بیماری مالاریا نیز بیشتر بود.

دانشمندان رابطه‌ای میان آلودگی هوا ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی و موارد ابتلا به بیماری های قلبی، امراض تنفسی و حتی کاهش بینایی یافتند.

اگر میزان انتشار آلودگی ناشی از گازهای فسیلی به صفر برسد، متوسط میزان امید به زندگی در میان مردم جهان بیش از یک سال افزایش خواهد یافت و همزمان هزینه‌های اقتصادی و خدمات درمانی در سطح جهان نزدیک به ۳ تریلیون دلار کاهش خواهد یافت.

پژوهش جدید تحلیل دقیق‌تری از اثر ذرات ریز آلوده‌کننده هوا که بر اثر استفاده از سوخت فسیلی در کارخانه‌‌های تولید برق، اتومبیل‌ها، کامیون‌ها و دیگر خودروها در هوا پراکنده می‌شوند را با جزئیات ارائه داده است. این ذرات ریز از راه تنفس وارد ریه‌ها شده و آنجا باقی می ماند و در نهایت مسبب انواع مشکلات و بیماری‌ها می‌شوند.

این پژوهش نتیجه گیری‌های متعددی را ارائه داده، از جمله این که کیفیت هوای چین رو به بهبود است اما تجمع ذرات ریز آلاینده همچنان بالا است، در آمریکا وضعیت در حال بهتر شدن است اما هنوز مناطقی نظیر شمال شرقی آمریکا با مشکل روبرو هستند. در مورد اروپا وضعیت مخلوطی حکمفرما است و در رابطه با هند هنوز وضعیت آلودگی هوا یک معضل جدی به حساب می‌‌آید.

پژوهشگران می‌گویند سوخت‌های فسیلی اثر عمده‌ای بر روی سلامت ، تغییرات اقلیمی و محیط زیست دارند و لازم است هر چه سریع‌تر در این رابطه اقدامی صورت گیرد.

ایران از جمله کشورهایی است که آمار مرگ‌های مرتبط با آلودگی هوا در آن  بالا است. به گفته کاظم ندافی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران سالانه ۷۵ هزار مرگ بر اثر آلودگی هوا در کشور رخ می‌دهد. 

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.