ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش فشارها بر حبیب أسیود، زندانی سیاسی عرب

در روزهای گذشته دست‌کم ۲۲ نفر از نزدیکان و بستگان حبیب اسیود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان‌های نامعلومی منتقل شده‌اند. او تحت فشارهای دیگری هم در زندان قرار گرفته. سایر زندانیان سیاسی عرب نیز وضعیت مشابهی دارند.

به گزارش سازمان اطلس زندان‌های ایران، طی روزهای گذشته دست‌کم ۲۲ نفر از بستگان حبیب فرج‌الله چعب معروف به «حبیب اسیود»، رهبر پیشین «جنبش مبارزه عربی آزادی‌بخش الأحواز» در شهر شوشتر بازداشت شده‌اند.

اطلس زندان‌های ایران هویت دو تن از بازداشت شدگان را خالد کعب و حسین فرج‌الله چعب اهل شوشتر عنوان کرده و ۲۰ فرد دیگری که بازداشت شده‌اند از اهالی روستای العیله، زادگاه حبیب اسیود هستند. همه این افراد توسط اداره اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

کریم دحیمی، فعال حقوق بشر عرب اهوازی، در گفت‌وگو با اطلس زندان‌های ایران گفته افراد بازداشت شده نزدیکان و بستگان حبیب اسیود هستند:

«روستاى العیله بخش شعیبیه شوشتر زادگاه حبیب فرج‌الله چعب است. اما هنوز روشن نیست که آیا این بازداشت‌ها با موضوع ربودن حبیب فرج‌الله چعب ارتباط دارد یا خیر؟»

کریم دحیمی در مورد پیگیری‌های قضایی انجام شده در خصوص وضعیت افراد بازداشت شده گفت:

«خانواده‌ بازداشت شدگان در روزهای اخیر با مراجعه مکرر به اداره اطلاعات و دادگاه انقلاب اهواز خواستار روشن شدن وضعیت عزیزان خود بوده‌اند، اما تا کنون از اتهام و محل نگهدارى بازداشت شدگان اطلاعى دریافت نکرده‌اند.»

حبیب فرج‌الله چعب معروف به «حبیب أسیود»، که از او به عنوان رهبر پیشین «جنبش مبارزه عربی آزادی‌بخش الأحواز» و نیز معاون رهبر کنونی آن نام برده می‌شود، ماه اکتبر ۲۰۲۰ / آبان ۹۹ در ترکیه ناپدید و به ایران انتقال داده شده است. 

واشنگتن‌پست در گزارشی به تاریخ ۱۴ دسامبر ۲۰۲۰ / ۲۴ آذر ۹۹ به نقل از یک مقام امنیتی ترکیه منتشر کرد خبر ربایش مخالفان سیاسی جمهوری اسلامی توسط مأموران امنیتی در خاک ترکیه داد. این مقام امنیتی ترک از جمله گفته بود که نهادهای امنیتی‌ جمهوری اسلامی حبیب فرج‌الله چعب، رهبر گروه الحوازیه را از خاک ترکیه ربوده‌اند.

فردی که در ترکیه بازوی عملیاتی امنیتی ایران در ربایش حبیب کعبی بوده به گفته این مقام امنیتی مردی است به نام ناجی شریفی زین‌دشتی.

رویارویی حضوری حبیب اسیود و علی مجدم در بازداشتگاه اطلاعات اهواز

اطلس زندان‌های ایران در گزارش دیگری به تاریخ ۲۳ بهمن از مواجهه حضوری حبیب اسیود و علی مجدم، زندانی سیاسی محکوم به اعدام در بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز خبر داده است.

بر اساس این گزارش حبیب اسیود حداقل یک ماه پیش از تهران به بازداشتگاه اطلاعات اهواز منتقل شده است. یک منبع آگاه در مورد انتقال جبیب اسیود به اهواز و مواجهه حضوری با علی مجدم به اطلس زندان‌های ایران گفته است:

«آقای اسیود حداقل از یک ماه پیش در بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز زندانی است. مدتی پیش در این بازداشتگاه بین علی مجدم، زندانی محکوم به اعدام زندان شیبان، با آقای اسیود مواجهه حضوری برگزار شده است.»

علی مجدم و حبیب اسیود

از محتوا و دلیل رویارویی حضوری این دو زندانی سیاسی عرب اطلاع چندانی در دست نیست. با توجه به سابقه چنین رویارویی‌های میان زندانیان سیاسی، این نوع جلسات یکی از شگردهای دستگاه امنیتی ایران برای وادار کردن زندانیان به پذیرش خواسته‌های دستگاه امنیتی است.

علی مجدم ۳۹ ساله و از ساکنان «کوت سید صالح» اهواز است که ۲۳ بهمن ماه ۹۵ به همراه شهروندان عرب دیگری از جمله دو زن، توسط اداره اطلاعات بازداشت شد. او به اتهام «انجام عملیات مسلحانه علیه نیروهای امنیتی ایران»، «اقدام علیه امنیت کشور» و «ارتباط با جامعه جهانی و تشکیل یک گروه مخالف علیه ایران» در دادگاه انقلاب محکوم شده است، اما از روند رسیدگی به پرونده و احکام صادر شده برای علی مجدم اطلاعی در دست نیست.

تاکنون هیچ رابطه‌ یا اتهامی در زمینه همکاری با حبیب اسیود و جنبش مبارزه عربی آزادی‌بخش الأحواز از زمان بازداشت و در طول مراحل بازجویی و دادرسی متوجه علی مجدم نشده است. از این‌رو دیدار حبیب اسیود و علی مجدم نگرانی‌ها در مورد پرونده‌سازی نیروهای امنیتی علیه این دو زندانی سیاسی عرب را افزایش داده است.

علی مجدم به همراه سه زندانی سیاسی عرب دیگر به نام‌های حسین سیلاوی، علی خسرجی و جاسم حیدری که همگی حکم اعدام برایشان صادر شده، از اوایل بهمن ماه سال جاری در اعتراض به این حکم اعدام و همچنین به ‌دلیل شرایط نامطلوب زندان شیبان اهواز، با دوختن لب‌هایشان دست به اعتصاب غذا زدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.