ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هرات در خاموشی پس از انفجار تانکرهای سوخت در مرز ایران و افغانستان

هفت نفر در بیمارستان‌های افغانستان بستری شده‌اند اما تلفات و خسارت‌های جانی این آتش‌سوزی هنوز مشخص نیست.

انفجار رخ‌داده در مرز افغانستان و ایران گسترش یافته و آتش‌سوزی به دست‌کم ۵۰۰ تانکر سوخت سرایت کرده. دست‌کم هفت نفر به خاطر آسیب‌های این آتش‌ تا‌کنون در بیمارستان‌های افغانستان بستری شده‌اند. برق وارداتی کل ایالت هرات که از ایران می‌رسد قطع شده و هرات در خاموشی‌ست.

روز شنبه ۲۵ بهمن آتش انفجار یک تانکر در گمرک اسلام قلعه در خاک افغانستان و در نزدیکی مرز با ایران به بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ دستگاه کامیون سرایت کرد. آسوشیتدپرس بر اساس گزارش مقام‌های دولتی افغانستان و رسانه‌های دولتی ایران نوشت که مشخص نیست چه چیزی باعث انفجار شده است.

روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک اسلام قلعه در بخش مرزی ایران می‌گوید حوالی ظهر به وقت محلی در ایران، تانکر سوختی درست در مرز ایران و افغانستان اما در خاک افغانستان، منفجر شده است:

«در این سانحه یکی از کامیون‌های حامل گاز منفجر می‌شود. سپس این انفجار به صورت دومینویی به کامیون‌های دیگر سرایت می‌کند و آنها نیز منفجر می‌شوند.»

به گفته تلویزیون دولتی ایران، آتش به تأسیسات گمرکی دوغارون در مرز ایران هم گسترش یافته است.

وحید قتالی، والی هرات به روزنامه ۸صبح هرات گفته است که برای مهار آتش از تیم‌های آتش‌نشانی کشور ایران درخواست کمک کرده است. تیم‌های امدادرسانی و آتش‌نشانی از گمرک مرزی دوغارون و شهر مرزی تایباد در ایران برای مهار آتش به محل آتش‌سوزی فرستاده شده‌اند.

هفت نفر در بیمارستان‌های افغانستان بستری شده‌اند اما تلفات و خسارت‌های جانی این آتش‌سوزی هنوز مشخص نیست.

قتالی به آسوشیتدپرس گفته است: «در حال حاضر ما حتی نمی‌توانیم در مورد تلفات صحبت کنیم.»

محمد رفیق شیرزی، سخنگوی بیمارستان منطقه‌ای در پایتخت هرات (نام بیمارستان هم هرات است) می‌گوید:

«شدت شعله‌های آتش به حدی‌ست که آمبولانس‌ها در رسیدن به مجروحان یا نزدیک شدن به محل انفجار مشکل دارند.»

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از قول یکی از رانندگان کامیون نوشته است که بیش از ۵۰۰ کامیون حامل گاز طبیعی و سوخت، در آتش سوخته‌اند.

باقی منابع تعداد تانکرها و کامیون‌های سوخته را چیزی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ دستگاه اعلام کرده‌اند.

انفجار‌ها در گذرگاه مرزی بین ایران و افغانستان به حدی مهیب بوده که توسط ماهواره‌های ناسا از فضا مشاهده شده‌اند. آسوشیتدپرس دو انفجار مهیب گزارش کرده است: یک انفجار حوالی ساعت یک و ۱۰ دقیقه بعد‌از‌ظهر به وقت افغانستان و دیگری حدود نیم ساعت بعد در ساعت یک و ۴۰ دقیقه به وقت محلی.

آتش‌سوزی موجب خاموشی برق هرات شده است. خبرگزاری مهر نوشته است این انفجارها باعث اتصالی در خط انتقال ۱۳۲ کیلوولت برق وارداتی از ایران به افغانستان شده و جریان برق به ولایت هرات قطع شده است.

وحیدالله توحیدی، سخنگوی شرکت برشنا گفته است که خود افغانستان ناچار شده به خاطر آتش‌سوزی برق وارداتی از ایران را قطع کند.

جاده بین شهر هرات و اسلام قلعه گذرگاهی است که بارها در آن حملات گروه‌های شبه نظامی از جمله طالبان رخ داده و طالبان در این مسیر آزادانه رفت و آمد می‌کنند.

به گفته محسن نجات، مدیر کل مدیریت بحران استان خراسان رضوی، به دنبال درخواست والی هرات نیروهای امدادی و آتش‌نشانی از ایران به محل وقوع انفجار رفته‌اند.

گذرگاه مرزی اسلام قلعه در حدود ۱۲۰ کیلومتری غرب هرات واقع شده و یک مسیر اصلی ترانزیتی بین افغانستان و ایران است. ایالات متحده به افغانستان اجازه می‌دهد تا به عنوان بخشی از امتیاز ویژه سوخت و انرژی از ایران خرید کند. از این رو تانکر‌های سوخت در مرز ایران و افغانستان زیاد هستند. آسوشیتدپرس نوشته است که عکس‌های ماهواره‌ای از منطقه پیش از انفجار ده‌ها تانکر را نشان می‌دهند که در این گذرگاه مرزی پارک شده‌اند.

سخنگوی گمرگ اسلام قلعه در ایران گفته است کامیون‌های حامل گاز و سوخت را به دور از محل آتش‌سوزی هدایت کرده‌اند. او درخواست کرده که محموله‌های صادراتی را تا اطلاع ثانوی به این مرز نفرستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.