ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توقف اجرای پروتکل الحاقی: دست‌یابی به توافقی جدید امکان‌پذیر است؟

خروج احتمالی ایران از پروتکل الحاقی چه تبعاتی دارد؟ آیا بازگشت به برجام و یا توافقی دیگر شبیه به آن امکان پذیر است؟ گفت‌وگوی زمانه را با جمشید برزگر، روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی، بشنوید.

مجلس یازدهم شورای اسلامی که اکثریت کرسی‌های آن در اختیار نمایندگان اصول‌گرا و نزدیک به هسته اصلی قدرت در حاکمیت است، آذر ماه سال جاری طرح دو فوریتی «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» با شعار «صیانت از حقوق ملت ایران» را به تصویب رساند. بر اساس این طرح به کشورهای حاضر در توافق برجام مهلت داده شده تا تاریخ ۲۳ فوریه برابر با پنجم اسفند به تعهدات خود در قبال ایران ازجمله لغو تحریم‌ها بازگردند، در غیر این صورت ایران نیز از تعهدات هسته‌ای خود مانند پایبندی به معاهده ان‌پی‌تی (پروتکل منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) عدول خواهد کرد.

طرح اقدام راهبردی مشخصا خواستار بازگشت روابط بانکی ایران در اروپا و میزان خرید نفت آنها از ایران به شرایط «عادی و رضایت‌بخش» و دولت مکلف است در صورت عدم برآورده شدن خواست‎‌های ایران، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند. در صورت توقف پایبندی به پروتکل الحاقی، به احتمال زیاد نخستین گام دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تأسیسات هسته‌ای ایران محدود یا از بین خواهد رفت.

کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شامگاه دوشنبه ۱۵ فوریه/ ۲۷ بهمن اعلام کرد نامه «توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران تحت برجام از تاریخ ۲۳ فوریه / ۵ اسفند» به رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحویل داده شد. تنها یک روز پس از تحویل این نامه به آژانس، کاظم غریب‌آبادی، از سفر رافائل گروسی به ایران خبر داد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در پیامی به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب بهمن ۵۷ اعلام کرده بود که فرصت، یا به تعبیر او «پنجره»‌ای که برای حصول توافق با دولت جدید آمریکا گشوده شده به زودی بسته می‌شود. علیرضا زاکانی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز یک‌شنبه ۲۶ بهمن گفته بود اگر تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران به سرعت لغو نشوند، ایران با پروتکل الحاقی «خداحافظی می‌کند.»

در تازه‌ترین واکنش در این باره، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، چهارشنبه ۲۹ بهمن گفت:

درباره برجام زیاد گفته‌ایم و سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی را گفته‌ایم. حرف‌هایی زده می‌شود و وعده‌هایی داده می‌شود. امروز همین یک کلمه را می‌خواهم بگویم که ما حرف و وعده خوب زیاد شنیده‌ایم که بعد نقض شده است. حرف و وعده فایده ندارد. این دفعه فقط عمل.

با نزدیک شدن به مهلت تعیین شده، واکنش‌ها و اقدام‌های جمهوری اسلامی شکل جدی‌تری به خود می‌گیرند. ایران دقیقا به دنبال چیست و خروج احتمالی از پروتکل الحاقی چه تبعاتی به همراه خواهد داشت؟ آیا بازگشت به برجام و یا ایجاد توافقی دیگر شبیه به آن امکان پذیر است؟ زمانه در این رابطه با جمشید برزگر، روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی گفت‌وگو کرده است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

جمشید برزگر به زمانه می‌گوید دست‌یابی به توافق جدید امکان‌پذیر است، اما حصول چنین توافقی به پیش‌شرط‌های بسیاری نیاز دارد، چرا که شرایط مانند پنج سال پیش نیست. به گفته جمشید برزگر اغلب تعهدات مندرج در توافق برجام از جانب دو طرف نقض شده است به همین دلیل بازگشت به توافق برجام دشوار است.

جمشید برزگر به زمانه می‌گوید:

حتی اگر ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ هم از برجام خارج نمی‌شد، با به‌پایان رسیدن برخی از محدودیت‌هایی که در برجام برای جمهوری اسلامی پیش‌بینی شده بود، به‌علاوه اتفاقات دیگری چون تداوم سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی، یا تشدید برنامه‌های موشکی و نارضایتی کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی و اسرائیل، به هر حال باید در برجام تجدیدنظر صورت می‌گرفت.

جمشید برزگر ضمن اشاره به پیچیدگی شرایط موجود به سبب خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام، وضع تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی، شدت گرفتن فعالیت‌های جمهوری اسلامی از جمله حرکت به سمت غنی‌سازی و تولید اورانیوم فلزی و درنهایت تهدید به خروج از پروتکل الحاقی، معتقد است در میان همه طرف‌های درگیر در برجام یک خواست فراگیر برای حل‌وفصل بن‌بست موجود نه از طریق جنگ، بلکه از راه سیاسی وجود دارد.

جمشید برزگر معتقد است شدت گرفتن فشارهای جمهوری اسلامی برای خروج از پروتکل الحاقی بیشتر در حرف است تا عمل، زیرا قصد ندارند با سرعت به سمت آخرین مرحله رویارویی پیش بروند. به گفته او با توجه به این‌که جمهوری اسلامی در تنگنا قرار دارد، تنها بحث زمان مطرح است و اقدام‌های اخیر را ناظر بر روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا می‌داند، دولتی که به رفع تحریم‌ها و حصول یک توافق مؤثر بی‌تمایل نیست.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آچمز خرمهره

    جمهوری اسلامی ایران، دیگر تثبیت کرده است: 1- بودنش برای نسلهای فراتر از قرن حاضر و چه بسا عمر غرب و شرق سکولار تمام شود و همچنان جمهوری اسلامی بماند 2- جمهوری اسلامی ایران، در همه زمینه هیا سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و علمی، زیرساخت های یک ابرقدرت و امپراتوری ایجاد کرده است، طبقات فرادستی از سران و نیروهای مسلح و کارمندان حکومتی و حتی طبقه فرودست (منبع تامین نیرو دون پایه) خودی اش درست کرده است. 3- توانایی سلاحهای کشتار جمعی- بعنوان بازدارنده- دارا شده است. سیستمهای پرتابگر موشکی ایجاد و توانایی استفاده پرتابگر هسته ای از هوا و زمین و دریا و زیردریا بدست آورده است. زیرساخت لازم های فرامزی قدرت و عملیات نیابتی و ضربه مهلک به دشمنانش دارد از تحریم سازی تا برجام بازی، دیگر بیفایده است. از آنجا که غرب و شرق سکولار جربزه و زهره حمله نظامی به جمهوری اسلامی ندارد، دیلی هم نیست نظام ایران تن به سازش احمقانه ای بدهد. حتی اگر بایدن و دموکراتهای بازاری بخواهند بازی برجام کنند، چیزی عایدشان نمیشود. جمهوری اسلامی در نهایت اهداف غرب و اسرائیل نابود میکند حتی در ظاهر کاری مستقیم نکند. این عاقبت باخت غرب و شرق سکولار و متحدانشان در سال 1357 است. آنها چهل سال پیش باختند و الان دارند هزنیه باختهایشان میدهند. برای هیمن سران و صاحبان اصلی حکومت ایران، چنین بی پروا میزنند تو دهن غربیان و متحدانشان! ***

  • Ali

    دنیا زیبا می شد ،اگر قدرتهای هسته ای وجود نداشتند؛ملتها که باهم خصومتی ندارند. ارکان شورای امنیت بر تبعض بناشده. (مثل آنها مثل دزدان سر گردنه هست.)