ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارگر محبوس شده در معدن ونارچ قم جان باخت

عملیات نجات کارگر معدنچی که در معدن منگنز ونارچ قم زیر آوار مانده بود، بی‌نتیجه ماند و معدن‌چ که حتی سن و سال او هم به درستی مشخص نیست جان خود را از دست داد. ۸۰ درصد حوادث معادن گزارش نمی‌شوند.

سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم جمعه یکم اسفند اعلام کرد عملیات امداد و نجات حادثه ریزش معدن منگنز «ونارچ» قم در ساعت ۱۹ شامگاه گذشته به پایان رسید. در این حادثه چهار معدنچی در عمق ۲۹۰ متری زمین زیر آوار مانده بودند که یک تن از آن‌ها جان خود را از دست داد. رسانه‌های داخلی از او به عنوان یک مرد ۴۰ تا ۴۵ ساله نام برده‌اند.

معادن منگنز «ونارچ» به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ منگنز کشور از سال ۱۳۴۱ فعالیت خود را آغاز کرده و یکی از بزرگ‌ترین معادن منگنز خاورمیانه است. این معادن در جنوب غربی قم واقع شده و راه ارتباطی از قم به معدن ۳۰ کیلومتر است که ۱۸ کیلومتر آن جاده اصلی قم - نیزار و ۱۲ کیلومتر آن راه اختصاصی معدن است.

محسن اروجی، مدیریت بحران استان قم پنجشنبه ۳۰ بهمن اعلام کرد معدن ونارچ ریزش کرده. ابتدا اعلام شده بود که یک کارگر در عمق ۲۹۰ متری زمین زیر آوار مانده، اما با اعزام تیمی از امدادگران هلال‌احمر مشخص شد که چهار کارگر معدنچی زیر آوار مانده‌اند. امدادگران موفق شدند سه تن از این افراد را نجات دهند. اما تلاش‌ها برای نجات جان کارگر چهارم به جایی نرسید و او جان خود را از دست داد. به گزارش رسانه‌های داخلی در این عملیات ۲۰ آتش‌نشان حضور داشتند.

۸۰ درصد حوادث معادن گزارش نمی‌شوند

به گزارش رسانه‌های داخلی ۸۰ درصد حوادث معادن مربوط در معادن کوچک اتفاق می‌افتد و در اغلب مواقع هم این حوادث از چشم ناظران و سازمان‌های مسئول برای ایجاد امنیت دور می‌مانند.

طبق آخرین گزارش‌های رسمی معادن سنگ تزئینی و زغال سنگ، حادثه‌ساز‌ترین معادن کشور هستند. در طول دهه‌های مختلف کشته‌شدگان معدن آمار قابل توجهی را به‌خود اختصاص داده‌اند. مهم‌ترین و بزرگ‌ترین فاجعه‌های معدنی در ایران در سال ۹۶ در انفجار معدن زمستان یورت آزادشهر استان گلستان اتفاق افتاد. در این فاجعه ۴۳ معدنچی جان خود را از دست دادند.

در سال‌های ۹۰ تا ۹۶ هر سال بین ۴۵ تا ۸۰ معدنچی جان خود را در حوادث معدن از دست دادند.  گازگرفتگی، خفگی، برق‌گرفتگی و ریزش کمربالای کارگاه‌ها و حفاری‌های غیرمجاز از مهم‌ترین عوامل وقوع این حوادث فاجعه‌بار است.

 در پنج ماه نخست ۹۹ نیز طبق بررسی اخبار حوادث منجر به مرگ معدنچیان که در خبرگزاری‌ها ثبت شده ۲۰معدنچی در ۱۳معدن جان خود را از دست دادند. در سال‌های دهه ۹۰ بیش از سه هزار حادثه در معادن کشور رخ داده که موجب آسیب‌دیدگی حدود ۱۳هزار کارگر و کشته شدن بیش از ۴۳۰ معدنچی شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.