ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تورم در ۱۵ استان از ۵۰ درصد فراتر رفت

در ۱۵ استان میانگین قیمت کالاها بیشتر از ۵۰ درصد افزایش یافته و در ۱۱ استان هزینه خانوار برای مواد غذایی و آشامیدنی حداقل ۷۰ درصد از یک سال قبل بیشتر شده است.

نرخ  رسمی تورم در مرز ۵۰ درصد است. روند افزایشی قیمت کالا و خدمات در یک‌سال گذشته میانگین هزینه خانوار برای کالاهای مشابه را به میزان ۴۸,۲ درصد افزایش داده است. این افزایش برای گروه کالاهای خوراکی و آشامیدنی ۶۶,۸ درصد است.

در ۱۵ استان نرخ تورم کل افزون بر ۵۰ درصد است. استان کردستان با ۵۸,۳ درصد بیشترین نرخ تورم در بهمن ماه را داشته است.  چهارمحال و بختیاری (۵۷)، ایلام (۵۶,۴ )، خراسان شمالی (۵۶,۱)، آذربایجان شرقی(۵۴,۹)، همدان (۵۴,۸)، کرمانشاه (۵۴,۷)، زنجان (۵۴,۱)، اردبیل(۵۳,۷ )، لرستان (۵۲,۸)، خراسان رضوی و فارس (۵۲)، گلستان (۵۱,۳)، خوزستان (۵۰,۷)، کهگیلویه و بویر احمد (۵۰,۴) و خراسان جنوبی (۵۰,۱) درصد، دیگر استان‌هایی هستند که میانگین هزینه‌ها بر اساس برآوردهای رسمی در مقایسه با بهمن یک سال قبل بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.

هزینه مواد غذایی و آشامیدنی خانوارها در ۱۱ استان نیز در بهمن امسال نسبت به یک سال قبل بیش از هفتاد درصد افزایش یافته است. کرمانشاه (۷۵,۷)، لرستان (۷۵,۳) و خراسان (۷۵) بالاترین نرخ تورم در گروه مواد غذایی و آشامیدنی را تجربه کردند. شاخص کل تورم در این سه استان نیز فراتر از ۵۰ درصد برآورد شده است.

علاوه بر این سه استان ساکنان استان‌های کردستان (۷۴,۸)، خراسان شمالی (۷۳,۱)، همدان (۷۲,۴)، چهارمحال و بختیاری (۷۱,۹)، فارس (۷۰,۹)، ایلام (۷۰,۴)، اردبیل (۷۰,۲) و یزد (۷۰) هم در بهمن ماه امسال حداقل هفتاد درصد بیشتر از بهمن سال قبل برای مواد غذایی و آشامیدنی هزینه کردند.

روند افزایشی قیمت کالاهای اساسی که از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ آغاز شد در دو سال گذشته شتاب بیشتری گرفت. حذف ارز با نرخ مرجع و ناکارآمدی دولت در تامین کالاهای ضروری از اصلی‌ترین علت افزایش چشمگیر قیمت کالاهای اساسی و مواد غذایی است.

در پی افزایش قیمت مواد غذایی در ماه‌های اخیر مسئولان دولتی و صنفی از کاهش سرانه مصرف و حذف برخی اقلام غذایی از سفره خانوارهای کم‌درآمد خبر داده‌اند. با این حال شورای عالی کار که در غیاب نمایندگان واقعی کارگران حداقل دستمزد سالانه را تعیین می‌کند، در تازه‌ترین برآورد که شامگاه دوشنبه چهارم اسفند منتشر شد، سبد معیشت خانوار که در برگیرنده هزینه‌های ضروری یک خانوار سه نفره است را کمتر از هفت میلیون تومان اعلام کرد.

به نظر می‌رسد در آخرین ماه سال نیز همانند گذشته روند صعودی قیمت‌ها ادامه یابد و نرخ رسمی تورم به بالاترین رقم در سه دهه اخیر برسد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.