ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش‌ها به حمله راکتی به منطقه سبز بغداد

به‌دنبال حملات به منطقه سبز بغداد، آمریکا ایران را مسئول حملات راکتی به نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عراق دانسته و گفته است نیروهای آمریکایی حق دفاع از خود را دارند. شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران دست داشتن‌ در این حملات را انکار می‌کنند. در این میان مقتدی صدر شبه‌نظامیان را مسئول این حملات می‌داند و گفته است چنین اقداماتی موجب تضعیف دولت خواهد شد.

شامگاه دوشنبه ۲۲ فوریه / ۴ اسفند منطقه حفاظت شده سبز در بغداد که سفارت آمریکا و ساختمان‌های حکومتی و مقرهای دیپلماتیک در آن قرار دارند هدف سه راکت قرار گرفت.

واحد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق اعلام کرد که دو راکت به منطقه سبز و یک راکت به منطقه الحارثیه اصابت کرده و چهار خودروی غیرنظامی آسیب دیدند. به‌گفته این نهاد نظامی، سکوی پرتاب راکت نیز از سوی فرماندهی ستاد عملیات بغداد کشف شد.

سرلشکر تحسین الخفاجی، سخنگوی فرماندهی ستاد عملیات مشترک عراق نیز گفت حمله راکتی دوشنبه شب کار «گروه‌های غیرمنضبط» بود.

سرهنگ واین ماروتو، سخنگوی ائتلاف بین‌المللی در عراق اعلام کرد که این حمله خسارت جانی در پی نداشت.

در پی این حملات و حمله هفته گذشته در اربیل اقلیم کردستان عراق، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت:

« ما ایران را مسئول اقدامات گروه‌های نیابتی آن می‌دانیم که به آمریکایی‌ها حمله می‌کنند.»

حمله راکتی به فرودگاه اربیل ۱۵ فوریه / ۲۷ بهمن رخ داد و در آن حدود ۲۴ راکت ۱۰۷میلیمتری به پایگاه نظامی آمریکا در فرودگاه اربیل شلیک شد که نزدیک به ۱۴ عدد از آن‌ها به هدف اصابت کرد. رسانه‌های محلی گفتند یک گروه تازه‌تأسیس شیعه به نام «اولیاء دم» مسئولیت حمله به اربیل را بر عهده گرفته است. ایران اما با محکوم کردن این حمله، «تلاش‌های مشکوک» برای انتساب آن به تهران را محکوم کرد.

سخنگوی پنتاگون با بیان این‌که امنیت، سلامتی و رفاه کارکنان و شهروندان ما در بالاترین اولویت‌ها قرار دارد، تأکید کرد که «هر واکنشی در هماهنگی با عراق خواهد بود».

پرایس درباره پاسخ آمریکا گفت:

«کاری که آمریکا نخواهد کرد حمله و تنشی است که به سود ایران تمام شود و ثبات عراق را به خطر اندازد.»

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز تأکید کرد که نیروهای آمریکا حق دفاع از خود را در خاک عراق دارند. او گفت:

«ما به دعوت دولت عراق برای مقابله با داعش در آن‌جا حضور داریم و فرماندهان ما مانند فرماندهان عراقی حق دفاع از خود را دارند.»

کربی با تأکید بر این‌که در گذشته این «شبه نظامیان شیعه» بوده‌اند که علیه مواضع آمریکا در عراق دست به حملاتی زده‌اند افزود هنوز در مورد حملات راکتی به اربیل و حمله شامگاه دوشنبه به منطقه سبز بغداد، تحقیقات در حال انجام است و «در حال حاضر نمی‌توان حمله‌های اخیر را به گروه خاصی نسبت داد».

واکنش گروه‌های شیعه عراقی

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق، در واکنش به حمله راکتی به منطقه سبز بغداد، در توئیتر نوشت: «می‌بینم که استفاده از سلاح، حمله و هدف قرار دادن مقرهای دیپلماتیک در عراق افزایش می‌یابد و جان شهروندان عراقی نیز بیش از پیش در معرض خطر قرار می‌گیرد اما اعتبار حکومت بیشتر و بیشتر کاهش می‌یابد.»

او با اشاره به گروه‌های شبه‌نظامی افزود:

«هیچ مانعی در برابر آن‌ها و اقداماتشان وجود ندارد؛ آیا ایجاد رعب و وحشت در میان شهروندان و به خطر انداختن جان آن‌ها با رویکرد مقاومت سازگاری دارد؟ یا به اعتبار آن لطمه می‌زند و از محبوبیت آن در میان ملت عراق می‌کاهد.»

مقتدی صدر از دولت عراق خواست نسبت به این حملات بی‌تفاوت نباشد و دست به اقدامی بزند.

هادی العامری، رئیس ائتلاف فتح نیز در بیانیه‌ای حمله راکتی به مقرهای دیپلماتیک را محکوم کرد و گفت این حملات «هیچ‌گونه توجیهی ندارد».

العامری از دولت عراق خواست که به مسئولیت خود در حفظ اقتدار دستگاه‌های امنیتی عمل کند.

گروه کتائب حزب‌الله عراق هم حمله راکتی به منطقه سبز بغداد را «کار دست‌های پلید» دانست که به‌گفته این گروه قصد ایجاد آشوب در فضای کشور را دارند.

گروه شیعه «الصادقون» نیز حمله راکتی دوشنبه شب به منطقه سبز بغداد را تلاشی برای خدشه وارد کردن به وجهه شبه‌نظامیان حشدالشعبی عنوان کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.