ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عربستان گزارش آمریکا درباره پرونده قتل جمال خاشقچی را رد کرد

عربستان می‌گوید که خلاف ادعای دفتر اداره‌کننده اطلاعات ملی آمریکا، ولیعهد این کشور در دستگیری و کشتن جمال خاشقچی نقشی نداشته و دولت این کشور همان زمان قتل خاشقچی را محکوم کرده است.

به‌ دنبال انتشار گزارش دفتر اداره‌کننده اطلاعات ملی آمریکا مبنی بر موافقت محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با عملیات «دستگیری یا کشتن» جمال خاشقچی، دولت عربستان سعودی در اولین واکنش، ادعاهای مطرح شده در این گزارش را «توهین آمیز» و «غیر قابل قبول» خواند.

وزارت خارجه عربستان روز شنبه ۲۷ فوریه/ ۹ اسفندماه در رسانه حکومتی سعودی پرس بیانیه‌ای منتشر کرد و ادعا کرد که اطلاعات آمده در گزارش نهاد امنیتی آمریکایی نادرست است:

«این وزارتخانه قاطعانه آنچه را که در گزارش اطلاعاتی [یک نهاد امنیتی آمریکایی] در خصوص رهبری این پادشاهی آمده به طور کامل رد می‌کند و خاطرنشان می‌کند که این گزارش حاوی اطلاعات و نتیجه گیری‌های نادرست و تفسیرهای اهانت‌آمیز علیه رهبری عربستان سعودی است.»

وزارت خارجه عربستان همچنین با ابراز تأسف از انتشار چنین گزارشی از سوی دولت آمریکا، اعلام کرده:

«دولت عربستان همان زمان، قتل خاشچقی را محکوم کرد و البته تدابیر لازم برای تضمین تکرار نشدن چنین جنایتی را اتخاذ کرده است.»

ایوریل هینز، اداره‌کننده اطلاعات ملی آمریکا - که یک نهاد امنیتی زیرنظر ریاست جمهوری است - روز جمعه ۲۶ فوریه/ هشتم اسفندماه، با خارج کردن گزارش نحوه قتل جمال خاشقچی از طبقه‌بندی محرمانه، آن را در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

در ابتدای این گزارش آمده:

«ارزیابی ما این است که محمد بن سلمان، نقشه عملیاتی برای بازداشت یا به قتل رساندن جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی در استانبول ترکیه را تایید کرده است.»

در ادامه این گزارش همچنین آمده:

«از آنجایی که محمد بن سلمان بر همه تصمیم‌گیری‌ها در عربستان نظارت دارد، با توجه به دخالت مستقیم یکی از مشاوران اصلی و گروهی از اعضای کادر حفاظت محمد بن سلمان در عملیات مورد نظر و همچنین با در نظر گرفتن این موضوع که ولیعهد از به کارگیری اقدامات خشونت‌آمیز برای خاموش کردن مخالفان در خارج از کشور، از جمله خاشقجی حمایت کرده است، ما به این نتیجه رسیده‌ایم.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده هم ساعاتی پس از انتشار این گزارش اعلام کرد دولت این کشور ۷۶ شهروند عربستان سعودی را در فهرست محدودیت صدور روادید قرار داده است. هم‌زمان وزارت خزانه‌داری آمریکا هم از قرار گرفتن ۱۷ شهروند عربستانی در فهرست تحریم‌های بین‌المللی این کشور خبر داده است.

این رویدادها در حالی است که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا با ملک سلمان، پادشاه عربستان روز گذشته در یک مکالمه تلفنی درباره «همکاری پایدار، قوی و شفاف» آمریکا و عربستان سعودی در مقابله با تهدید ریاض از سوی گروه‌های مورد حمایت ایران گفت‌وگو کرده بودند.

از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز به‌نقل از رسانه‌های دولتی امارات متحده عربی اعلام کرد سران این کشور از موضع عربستان سعودی در مقابل گزارش اطلاعاتی ایالات متحده در مورد قتل جمال خاشقچی حمایت می‌کند.

جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سرشناس منتقد حکومت پادشاهی عربستان سعودی در مهر ماه ۱۳۹۷/ اکتبر ۲۰۱۸ پس از مراجعه به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول ناپدید شد.

با وجود بالا گرفتن گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال به قتل رسیدن این روزنامه‌نگار دولت عربستان پاسخ روشنی درباره سرنوشت او نداد. دو سال بعد یعنی در اوایل مهر ماه ۱۳۹۸/ اواخر سپتامبر ۲۰۱۹، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «پی‌بی‌اس» گفت:

«از آنجا که قتل جمال خاشقچی توسط مجموعه زیر نظر او انجام شده، مسئولیت آن را بر عهده می‌گیرد.»

او همچنین ادعا کرده بود این قتل «بدون اطلاع قبلی» او انجام شده است.

در همین زمینه: 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.