ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مکرون در تماس تلفنی با روحانی: ایران برای احیای برجام اقدام مشخصی انجام دهد

انتظار می‌رود که شورای حکم تا جمعه همین هفته درباره توقف تعهدات ایران در برجام بر اساس مصوبه اقدام راهبردی لغو تحریم‌های مجلس شورای اسلامی به تصمیم برسد. امانوئل مکرون، رئیس جمهوی فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی با حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی بر لزوم بازگشت ایران به تعهداتش در برجام تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کاخ الیزه شامگاه سه‌شنبه ۲ مارس/ ۱۲ اسفند با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی با حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی خواهان یک اقدام مشخص از طرف ایران برای احیای برجام شد. مکرون در این گفت‌وگو بر لزوم اجرای تعهدات ایران در توافق هسته‌ای و همچنین همکاری کامل ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد.

نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی دوشنبه یکم مارس/۱۱ مارس با حضور نمایندگان ۳۵ کشور به صورت مجازی آغاز شد.

بریتانیا، فرانسه و آلمان با وجود هشدارهای ایران و روسیه، قصد دارند از پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه فعالیت‌های هسته‌ای تهران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت کنند. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنانی در آغاز این اجلاس اعلام کرد با تعلیق پروتکل الحاقی، آژانس از فعالیت‌های ایران در مراکز هسته‌ای‌اش بی‌اطلاع مانده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) روحانی نیز در این گفت‌وگو اعلام کرد کاهش مرحله‌ای تعهدات ایران در توافق هسته‌ای به دلیل خروج آمریکا از برجام و ناتوانی سه کشور اروپایی از عمل به تعهدات خود در توافق انجام شده و فورا قابل بازگشت است.

روحانی اعلام کرد ایران در چارچوب قانون مصوب مجلس پروتکل الحاقی را لغو کرده و با این حال به همکاری خود با آژانس ادامه می‌دهد.   

همزمان ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد که این کشور به‌زودی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی برای محکوم کردن تهران ارائه خواهد کرد. به‌گفته لودریان در این قطعنامه اقدام ایران برای توقف بازرسی‌ برخی مراکز هسته‌ای محکوم خواهد شد.

روحانی تاکید کرد: هرگونه اقدام یا موضع غیرسازنده در شورای حکام ممکن است به بروز چالش‌های جدید و پیچیده شدن وضعیت جاری منجر شود.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران قبل از این هشدار داده بود که پیگیری قطعنامه علیه ایران در شورای حکام باعث «به هم ریختگی» شرایط کنونی می‌شود. روسیه هم در بیانیه بیش و کم مشابهی هشدار داده که تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا روند احیای برجام را دشوار می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.