ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پلیس میانمار بار دیگر به سوی تظاهرکنندگان مخالف کودتا آتش گشود

شورای امنیت سازمان ملل قرار است در باره وضعیت میانمار جلسه‌ای تشکیل دهد. مخالفان کودتای نظامی در این کشور بار دیگر در شهرهای مختلف به خیابان‌ها آمدند. پلیس در ماندالای به سمت آن‌ها شلیک کرد و دست‌کم یک نفر کشته شد.

به‌گزارش رویترز، جمعه ۵ مارس / ۱۵ اسفند، پلیس میانمار در شهر ماندالای، دومین شهر بزرگ این کشور به روی تظاهرکنندگانِ مخالف کودتای نظامی یکم فوریه آتش گشود و یک نفر را کشت. هزاران نفر در این تظاهرات به‌شکل مسالمت‌آمیز علیه کودتا دست به اعتراض زده بودند.

به‌گفته شاهدان عینی، مرد جوانی که کشته شد از ناحیه گلو هدف گلوله قرار گرفت. یک نفر از کادر پزشکی گفت این جوان حدود ۲۵ سال سن داشت.

به گفته شاهدان، در یانگون، پایتخت اقتصادی میانمار نیز پلیس از گلوله‌های لاستیکی و نارنجک‌های کرکننده برای پراکنده کردن تظاهرکنندگان استفاده کرد. حدود ۱۰۰ پزشک با روپوش‌های سفید خود به این تظاهرات پیوستند.

در شهر پاتین، واقع در غرب یانگون نیز تظاهرات مشابهی برپا شد.

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از نیروهای امنیتی میانمار خواسته است تا به «سرکوب وحشیانه معترضان مسالمت‌جو» پایان دهند. به گفته او از زمان کودتا تاکنون بیش از یک هزار و ۷۰۰ نفر، از جمله ۲۹ روزنامه‌نگار بازداشت شده‌اند.

آمریکا روز گذشته، پنج‌شنبه ۴ مارس / ۱۴ اسفند، تحریم‌های جدیدی علیه ارتش میانمار اعمال کرد و دو وزارتخانه دفاع و کشور میانمار و همچنین افراد مرتبط با حکومت نظامی را در «لیست سیاه» خود قرار داد.

سخنگوی شورای نظامی حاکم در میانمار به درخواست‌ها برای اظهار نظر در این‌باره پاسخ نداد.

روز جمعه برق بسیاری از مناطق میانمار قطع شد. از ساکنان مییتکینا در شمال تا مردم ماولامی‌ین در جنوب و یانگون و نایپیداو، پایتخت این کشور در اوایل بعد از ظهر جمعه برق قطع شده بود.

دولت نظامی دلیل قطع برق را «نقص فنی» اعلام کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل قرار است امروز جمعه به درخواست بریتانیا، مسئول پرونده میانمار در سازمان ملل، جلسه‌ غیرعلنی برای بحث و گفتگو در مورد وضعیت این کشور برگزار کند.

معلوم نیست که این جلسه بتواند منجر به تصویب قطعنامه از سوی ۱۵ عضو شورای امنیت شود یا بیانیه جدیدی در مورد اوضاع میانمار صادر شود.

آخرین نشست شورای امنیت درباره میانمار دوم فوریه، یک روز پس از کودتای نظامی پشت درهای بسته برگزار شد.

روز گذشته پنج‌شنبه ۴ مارس / ۱۴ اسفند نیروهای ارتش و پلیس میانمار در چهار شهر به سمت تظاهرکنندگان آتش گشودند و دست‌کم ۳۸ معترض را کشتند و ده‌ها نفر را زخمی کردند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.