ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل کشتن سوخت‌بران و سرکوب اعتراض‌های مردمی در بلوچستان را محکوم کرد

کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل، کشتار سوخت‌بران غیرمسلح و معترضان بلوچ در هفته‌های گذشته با توسل به زور و قوه قهریه توسط سپاه پاسدران و نیروهای امنیتی حکومت ایران را محکوم کرد.

کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل، کشتار سوخت‌بران غیرمسلح و معترضان بلوچ در هفته‌های گذشته با توسل به زور و قوه قهریه توسط سپاه پاسدران و نیروهای امنیتی حکومت ایران را محکوم کرد.

روپرت کولویل، سخنگوی کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل، جمعه ۵ مارس ۱۵ اسفند در یک نشست خبری در ژنو کشته شدن دست‌کم ۱۲ نفر در جریان اعتراض‌های مردمی در استان سیستان و بلوچستان را به شدت محکوم کرد. سخنگوی کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل ضمن اشاره به موج تازه اعتراض‌ها و کشتن سوخت‌بران در تاریخ ۲۲ فوریه / ۴ اسفند آن را نتیجه بستن مرز سراوان با پاکستان توسط سپاه پاسدران دانسته است.

بر اساس گزارش کمیساریای سازمان ملل، دست‎‌کم ۱۲ نفر و احتمالا تا ۲۳ نفر در جریان اعتراض‌های مردمی در سیستان و بلوچستان کشته شدند، اما این سازمان گفته نمی‌تواند همه موارد را تایید کند و اختلال در اینترنت تلفن همراه را یکی از عواملی دانسته که امکان دسترسی به منابع و تایید اخبار را با مشکل مواجهه کرده است.

سازمان ملل همچنین در بیانیه مطبوعاتی خود از مسدود شدن گسترده اینترنت در چندین شهر استان سیستان و بلوچستان عمیقا ابراز نگرانی کرده و این اقدام را آشکارا در راستای جلوگیری از دسترسی به اطلاعات مربوط به آنچه در آن مناطق اتفاق می‌افتد عنوان کرده است. سازمان ملل مسدود کردن اینترنت را نقض آزادی بیان و نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر دانسته و از مقامات خواسته فوراً دسترسی به اینترنت را در مناطقی که قطع شده مجددا برقرار کنند.

نیروهای سپاه پاسداران دوشنبه چهارم اسفند به سمت جمعیت بزرگی از سوخت‌بران که دو روز در نقطه صفر مرزی اسکان شهرستان سراوان منتظر عبور از مرز بودند، آتش گشودند. به‌گفته کمپین فعالین بلوچ دست‌کم ۱۶ نفر در این حمله کشته شدند. در پی این رویداد مجموعه اعتراضاتی در سراوان و دیگر شهرهای استان سیستان و بلوچستان از جمله زاهدان و ایرانشهر شکل گرفت. اعتراض‌هایی که با سرکوب نیروهای امنیتی، تیراندازی به سمت معترضان و مسدود کردن اینترنت همراه بود.

در جریان اعتراض‌ به کشتن سوخت‌بران و سرکوب اعتراض‌ها توسط نیروهای امنیتی، شهرهای زاهدان، ایرانشهر، سراوان، سرجنگل، سرباز و سراوان اعتصاب کرده و مغازه‌ها را بستند.

در بیانیه کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل، علاوه بر سرکوب گسترده اعتراض‌ها در سیستان و بلوچستان، به سرکوب شدید اقلیت‌ها در ماه‌های اخیر از جمله به اجرا گذاشتن اعدام‌ها، بازداشت‌های گسترده و ناپدید شدن‌های اجباری، به ویژه از اواخر دسامبر اشاره شده و آنها را محکوم کرده است.

سازمان ملل به کارگیری نیروی کشنده توسط حکومت ایران در مناطق مرزی، علی‌الخصوص در رابطه با کشتن کولبران و سوخت‌بران نگران کننده خوانده و خواستار پایان دادن فوری به این اقدامات توسط حکومت ایران شد. بنا به گزارش سازمان ملل طی سال ۲۰۲۰ دست‌کم ۵۹ کولبر کُرد در مناطق مرزی غرب و شمال‌غربی ایران کشته شده‌اند و سازمان ملل خواستار تحقیقات سریع ، بی‌طرفانه و کامل در مورد همه این قتل‌ها و پاسخگویی افرادی شد که مسئول استفاده غیرقانونی از زور منجر به مرگ یا جراحت جدی شده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.