ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هفت کشته و ۵۱ زخمی در نتیجه انفجار بزرگ در هرات

همزمان با افزایش فشارها برای دستیابی به توافق صلحی که ممکن است طالبان را از جایگاه یک گروه شورشی به شریک قدرت ارتقا دهد، خشونت‌ها در افغانستان شدت گرفته است. تازه‌ترین رویداد، انفجار در نزدیکی پایگاه پلیس در هرات است که جان غیرنظامیان را گرفت.

انفجار یک ماشین بمب‌گذاری‌شده در هرات تاکنون سبب کشته شدن هفت نفر و زخمی‌شدن ۵۱ نفر دیگر شده و خسارات قابل توجهی به بار آورده است.

این انفجار شامگاه روز جمعه ۱۲ مارس/۲۲ اسفند در نزدیکی حوزه ۱۴ پلیس هرات رخ داد و گزارش شده که در اثر آن دست‌کم ۱۵ خانه نیز تخریب شده است.

سیدوحید قتالی، والی هرات وقوع این انفجار تروریستی را تایید کرد و گفت که یک ماشین پر از مواد منفجره عامل آن بوده است.

طبق آماری که بیمارستان هرات از کشته‌ها و زخمی‌های این رویداد منتشر کرده است، اکثر آن‌ها افراد غیرنظامی و شهروندان عادی هرات هستند.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را نپذیرفته است ولی مانند دیگر رویدادهای مشابه، انگشت اتهام به سوی طالبان دراز شده است.

ساعتی پس از انفجار بزرگ در هرات، در گوشه‌ای دیگر از افغانستان در شهر ترینکات در ولایت ارزگان، یک انفجار مشابه سبب کشته شدن سه نفر و زخمی‌شدم چهار نفر دیگر شد. این انفجارها احتمالا پیش‌درآمدی است برای حملات بهاره طالبان و نشانه‌ای از قصد آن‌ها برای افزایش خشونت.  

خشونت‌ها در افغانستان در یک سال گذشته و پس از دستیابی طالبان به توافق صلح با آمریکا و آزادی پنج هزار نفر از اعضای این گروه از زندان‌های افغانستان، شدت گرفته است. ترور فعالان مدنی، روزنامه‌نگاران، زنان قاضی و شهروندان عادی در یک سال گذشته به سطحی بی‌سابقه رسیده است. این درحالی است که این گروه در توافق صلح خود با آمریکا متعهد شده بود خشونت‌ها در افغانستان را کاهش دهد و گفت‌وگوهای صلح با دولت افغانستان را از سر بگیرد.

نیویورک، دعوت به آرامش

در نیویورک، همزمان با وقوع انفجار در هرات، شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای افزایش خشونت‌ها در افغانستان را محکوم کرد. در این بیانیه بدون اشاره به نام طالبان، محاکمه عاملان نا‌آرامی‌ها و توقف خشونت‌ها درخواست شده است. مشخص نیست که مخاطب این بیانیه شورای امنیت کدام گروه یا چه بخشی از دولت افغانستان است.

در گزارش دیگری که شورای امنیت در روز پنجم اسفند منتشر کرد، آمده است که حملات فجیع در افغانستان با هدف کشتن «قضات، روزنامه‌نگاران، کادر پزشکی و درمان، فعالان حقوق‌بشر و به‌ویژه زنان و اقلیت‌های قومی و مذهبی» صورت گرفته که در توسعه و دفاع از «حقوق بشر» فعال بوده‌اند.

در این گزارش بر این نکته تاکید شده که شروع مذاکرات صلح نه تنها سبب کاهش خشونت‌ها نشده بلکه حملا به صورت «فجیع و نگران‌کننده» افزایش یافته است.

در یک سال گذشته ۳۰۳۵ غیرنظامی افغانستانی کشته و ۵۷۸۵ نفر نیز زخمی شده‌اند و چشم‌اندازی برای پایان این خشونت‌ها وجود ندارد.

در بیانیه شب گذشته شورای امنیت مجددا پیگیری روند آشتی و صلح با مشارکت همه گروه‌های افغان به عنوان تنها راه‌حل کاهش خشونت‌ها و دستیابی به صلح و ثبات در این کشور اعلام شده است. اعضای شورای امنیت البته این نکته را در بیانیه گنجانده‌اند که زنان باید در این مذاکرات حضور داشته باشند و مشارکتشان «معنادار و فراگیر» باشد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.