ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هیأت دولتی افغانستان برای شرکت در نشست پیشبرد مذاکرات صلح رهسپار روسیه شد

هیأت دولتی افغانستان به ریاست عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه‌ ملی این کشور برای شرکت در نشست مسکو، رهسپار روسیه شد. در این نشست نمایندگان گروه طالبان، روسیه، پاکستان، چین و آمریکا نیز حضور دارند. نشست مسکو به‌منظور سرعت‌بخشیدن به مذاکرات متوقف‌شده دوحه میان دولت افغانستان و طالبان برگزار می‌شود.

شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان چهارشنبه ۱۷ مارس / ۲۷ اسفند اعلام کرد که هیأت دولتی افغانستان به ریاست عبدالله عبدالله، رئیس این شورا به دعوت رسمی روسیه به مسکو رفت تا در نشست یک روزه درباره‌ تسریع روند مذاکرات صلح، تقویت مذاکرات دوحه، کاهش خشونت و تقویت یک افغانستان مستقل، خودکفا و به‌دور از تروریسم و مواد مخدر بحث و تبادل نظر کنند.

در این نشست که فردا پنج‌شنبه ۱۸ مارس / ۲۸ اسفند آغاز می‌شود افزون بر هیئت دولتی افغانستان و هیأت ۱۰ نفری طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی و رئیس دفتر این گروه در قطر، نمایندگانی از روسیه، پاکستان، چین و آمریکا نیز شرکت خواهند کرد و قطر هم به آن دعوت شده است. زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ ویژه‌ آمریکا در امور صلح افغانستان نیز در نشست مسکو شرکت خواهد کرد. گفته می‌شود که ایران و هند نیز برای شرکت در این نشست نماینده می‌فرستند.

نشست مسکو در واقع از سوی آن‌چه «تروئیکای توسعه‌یافته» خوانده می‌شود برنامه‌ریزی شده است. کشورهای «تروئیکای توسعه‌یافته» روسیه، آمریکا و چین به‌علاوه پاکستان هستند.

عبدالله عبدالله پیش از سفر به روسیه تلاش‌های صلح و نقش روسیه و کشورهای منطقه در برقراری صلح در افغانستان را مهم دانست و گفت نشست مسکو در حمایت از مذاکرات دوحه و پیش‌زمینه‌ای برای نشست ترکیه است.

قرار است نشست دیگری هم در ارتباط با مذاکرات صلح افغانستان شنبه ۲۷ مارس / ۷ فروردین ۱۴۰۰ در استانبول ترکیه با نظارت سازمان ملل برگزار شود.

در ترکیب هیأت دولتی افغانستان در مذاکرات مسکو حامد کرزی رئیس‌جمهوری پیشین، عبدالرشید دوستم معاون پیشین رئیس‌جمهوری، میررحمان رحمانی رئیس مجلس نمایندگان، سیدسعادت منصور نادری وزیر دولت در امور صلح، محمدکریم خلیلی معاون پیشین رئیس‌جمهوری و گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی حضور دارند.

قرار است محمدمعصوم استانکزی رئیس هیأت مذاکره‌کننده‌ افغانستان در دوحه، متین بیک، احمدنادر نادری و حبیبه سرابی اعضای هیأت مذاکره‌کننده، محمدعلم ایزدیار نایب اول مجلس سنا نیز برای شرکت در نشست مسکو به روسیه بروند.

با این حال حضور نداشتن حتی یک نماینده زن در ترکیب هیئت دولتی افغانستان مورد انتقاد فعالان حقوق زنان و نهادهای مدنی در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. این موضوع از آن رو حائز اهمیت است که زنان افغانستان نسبت به نادیده گرفتن حقوق خود در مذاکرات با طالبان نگران هستند.

دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان در توئیتر نوشته است که نگرانی‌ها از حضور کم‌رنگ زنان در این هیأت، بر جای است و اعضای آن به‌شکل شخصی دعوت شده‌اند. او گفته است که دولت به مشارکت فعال زنان در تمامی بخش‌ها متعهد است.

احتمال می‌رود که کشورهای حاضر در نشست مسکو، دیدگاه طرف‌ها در مورد طرح اخیر آمریکا را بررسی کنند. دولت آمریکا طرح تشکیل دولت انتقالی و برگزاری انتخابات را به مقامات افغانستان تسلیم کرده اما این طرح با مخالفت‌هایی در بین رهبران سیاسی افغانستان مواجه شده است.

زلمی خلیل‌زاد روز دوشنبه ۱۵ مارس / ۲۵ اسفند وارد کابل شد و با محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و عبدالله عبدالله جداگانه دیدار و گفت‌وگو کرد. ارگ ریاست جمهوری در اطلاعیه‌ای گفت خلیل‌زاد در جریان این دیدار «در مورد سفرها و فعالیت‌های اخیر خود به رئیس‌جمهوری اطلاعاتی داد» و دو طرف درباره روند صلح و اقدامات بعدی در این مورد گفت‌وگو کردند.

مذاکرات صلح دوحه قطر بین دولت افغانستان و طالبان به بن‌بست رسیده و در همان حال از یکم مه/ ۱۱ اردیبهشت سال جاری خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان آغاز می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.