ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز بهره‌برداری از دو معدن اورانيوم و کارخانه توليد کيک زرد در ايران

محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌جمهور ايران امروز

آغاز بهره‌برداری از دو معدن اورانيوم

محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌جمهور ايران امروز دستور آغاز بهره‌برداری از دو معدن اورانيوم ساغند يزد و کارخانه توليد کيک زرد رضايی‌نژاد اردکان را صادر کرد.

منابع خبری ايران نوشته‌اند، کارخانه توليد کيک زرد رضايی‌نژاد ۶۰ تن کيک زرد در سال توليد می‌کند و بهره‌برداری از اين مجتمع، سبب افزايش کيفيت و امکان صدور کيک زرد به خارج از کشور می‌شود.

در پروژه ساغند يزد نيز اورانيوم از عمق ۳۵۰ متری استخراج می‌شود.

اورانيوم استخراجی از معادن ساغند در مجتمع رضايی‌نژاد پس از اعمال فرايندهای مختلف شيميايی و فيزيکی به کيک زرد تبديل می‌شود.

کيک زرد برای توليد گاز "يو.اف. شش" به‌کار می‌رود که در سانتريفوژها برای غنی‌سازی اورانيوم کاربرد دارد.

ايران کشف معادن ساغند را در سال ۲۰۰۰ ميلادی اعلام کرد اما به‌گفته کارشناسان غربی اين معادن حاوی سنگ‌هايی با کيفيت پايين هستند.

محمود احمدی‌نژاد که امروز در ويدئو کنفرانس به‌مناسبت گشايش اين معادن شرکت کرده بود گفت: "در گذشته ما برای توليد کيک زرد به خارج وابسته بوديم اما به خواست خدا معادن يکی پس از ديگری گشايش يافتند."

وی افزود: "ما در حال حاضر زنجيره توليدی انرژی هسته‌ای را در کنترل خود داريم."

احمدی‌نژاد با اشاره به مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ که دور اخير آن در آلماتی بدون توافقی پايان يافت خطاب به طرف‌های مذاکره گفت: "نصيحت می‌کنم بنشينيد و همکاری کنيد چرا که هيچ‌کس قادر نخواهد بود در مسير تکميل چرخه هسته‌ای شدن ملت ايران وقفه‌ای ايجاد کند."

رئيس‌جمهور ايران تأکيد کرد: "ما به يک کشور هسته‌ای تبديل شده‌ايم و هيچ‌کس نمی‌تواند مانع ما شود."

غنی‌سازی اورانيوم در حجم بالا يکی از نگرانی‌های اصلی قدرت‌های جهانی است. آن‌ها معتقدند اين فعاليت ايران در راه دستيابی به سلاح هسته‌ای است اما ايران می‌گويد برنامه هسته‌ای اين کشور در راه مقاصد "صلح‌آميز" به‌کار می‌رود.

برپايه آخرين گزارش آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در فوريه گذشته، ايران در حال حاضر در دو سايت نطنز و فردو به غنی‌سازی ۳,۵ و يا ۲۰درصد می‌پردازد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nasim

    مدير جهانی هچنان برای خليفه خوشرقصی ميکند تا دوست بازجويش به هالاف و هولوف برسد.