ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رویدادهای هنری در ایران و جهان

فروردین در گالری‌‌های تهران

شبنم سیفی - پس از تعطیلات نوروزی، این روزها گالری‌ها و نگارخانه‌های تهران روزهای نسبتاً پرکار و شلوغی را تجربه می‌کنند. نمایشگاه‌های زیادی برپاست.

با اینکه نوروز بسیاری از فعالیت‌های هنری و فرهنگی در تهران و شهرهای دیگر تعطیل بود، اما پس از تعطیلات طولانی، حالا گالری‌ها و نگارخانه‌های تهران روزهای نسبتاً پرکار و شلوغی را تجربه می‌کنند. در حال حاضر نمایشگاه‌های زیادی در بسیاری از نقاط شهر برپاست که تا آخر فروردین و یا در اردیبهشت ماه نیز ادامه دارند.

«نگهی گم شده در پرده رویایی دور»

اگرچه همیشه علاقه‌مندان آثار هنری برای دیدن خلاقیت‌ هنرمندان به نمایشگاه‌ها و نگارخانه‌ها می‌روند، اما این‌بار پشت صحنه زندگی نقاشان نامدار و معاصر ایران، موضوع یک نمایشگاه و ویدیو اینستالیشن شده است.

نمایشگاه ««نگهی گم شده در پرده رویایی دور» در خانه هنرمندان

خانه هنرمندان ایران در فرودین ماه میزبان نمایشگاهی بود که به ابزارآلات هنری تعدادی از نقاشان معاصر ایران اختصاص داشت. نگار رناسی و محسن فاتح‌پور دو هنرمندی بودند که به اتفاق یکدیگر این نمایشگاه را برگزار کردند. در این نمایشگاه اشیاء و ابزارآلاتی از هنرمندان نامداری همچون آیدین آغداشلو، احمد اسفندیاری، ایران درودی، نصرت الله مسلمیان، پرویز کلانتری، محمد ابراهیم جعفری، یعقوب عمامه‌پیچ، گیزلا وارگا سینایی، پریوش گنجی و هنرمندان دیگر در قالب و ترکیبی هنری به نمایش درآمده است. این نمایشگاه ترکیبی است از ویدیو اینستالیشن و همچنین اشیایی که گاه الهام‌بخش آفرینش‌‌های هنری برای نقاشان مدرنیست ایرانی بوده‌اند.

نگار روناسی، یکی از برگزار‌کنندگان این نمایشگاه اعلام کرده است عبارت «نگهی گم شده در رویایی دور» از یکی از اشعار فروغ فرخ‌زاد وام گرفته شده است. او می‌گوید در این نمایشگاه به دنبال نشان دادن آن جنبه‌هایی از زندگی هنرمندان بوده‌اند که کمتر در پیش چشم مردم قرار دارد، زیرا مردم به طور عموم تنها با آثار هنری این هنرمندان در تماس هستند و نه با پشت صحنه خلق این آثار. به گفته این هنرمند، نمایشگاه تلاش دارد بگوید در پس این آثار هنری چه چیزهایی نهفته است. سفر به درون دنیای ذهنی نقاشان ایرانی با وام گرفتن اشیایی از زندگی و محیط کاری آن‌ها میسر شده است. محسن فاتح‌پور، دیگر هنرمند این نمایشگاه، به خبرگزاری ایسنا گفته است در جریان برگزاری این نمایشگاه، فرصتی دست داد تا از احمد اسفندیاری، نقاش معاصر، پیش از درگذشتش عکاسی شود. بنابراین آخرین عکس‌های به جای مانده از این هنرمند بزرگ نیز در این نمایشگاه قابل بازدید است.

محسن فاتح‌پور : فرصتی دست داد تا از احمد اسفندیاری، نقاش معاصر، پیش از درگذشتش عکاسی کنیم.

احمد اسفندیاری از پیشگامان نقاشی مدرن ایران بود که در آخرین روز اسفندماه سال ۱۳۹۱ از دنیا رفت.

نمایشگاه «نگهی گم شده» همچنین بخشی از ابزار کار و وسایلی را که نقاشان نامدار ایرانی در آتلیه‌ها و کارگاه‌های خود به کار می‌گیرند به نمایش گذاشته است. برای بسیاری از بازدیدکنندگان دیدن وسایل کار نقاشان بزرگ ایرانی از نزدیک بسیار جالب توجه بوده است. این نمایشگاه از ۱۶ تا ۲۳ فروردین ماه در نگارخانه نامی در مجموعه خانه هنرمندان ایران برپا بود.

نیاوران میزبان نگاه‌های شرقی و غربی به ایران

نیاوران میزبان نگاه‌های شرقی و غربی به ایران

شما اگر خوش‌‌شانس باشید و پله‌های ترقی را در وزارت امورخارجه کشور خود طی کنید می‌توانید امیدوار باشید روزی سفیر کشورتان شوید. اما در بین تمام سفیران موفق، تعداد کمی از آن‌ها هستند که ذوق هنری خود را در کشورهای محل مأموریت‌شان نیز بروز می‌دهند. سفیریان اندونزی و بوسنی و هرزگوین در ایران از جمله سفیرانی هستند که در کنار کار پرمشغله دیپلماتیک دوربین عکاسی را نیز در دست گرفته و از گوشه و کنار ایران عکاسی کردند. حالا حاصل کار این دو سفیر در نمایشگاهی با عنوان «ایران از نگاه شرق و غرب» در نگارخانه شماره یک فرهنگسرای نیاوران در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.

عکس‌های «دیان ویرنجوریت» سفیر اندونزی و «امیر هادزیکادونیچ» سفیر بوسنی و هرزگوین، نشان‌دهنده بخشی از آداب و رسوم، تنوع فرهنگی و همچنین طبیعت ایران است.

در این نمایشگاه مجموعا ۹۰ عکس از این دو سفیر به نمایش درآمده است. امیر هادزیکادونیچ در مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت گرچه خود را عکاس حرفه‌ای نمی‌داند اما عکاسی از ایران برای او یک علاقه واقعی بوده و امیدوار است این‌کار توانسته باشد زمینه مناسبی برای گسترش همکاری‌های فرهنگی و هنری و همچنین نزدیک‌تر شدن ملت‌‌ها به یکدیگر فراهم کند. هر دوی این سفیران تاکنون در کشورهای دیگر نیز نمایشگاه عکاسی برگزار کرده‌اند. نمایشگاه «ایران نگاه شرق و غرب» از ۱۹ تا ۲۴ فروردین ماه در فرهنگسرای نیاوران ادامه داشت.

سونامی ژاپن در ایران

۱۰۰ پوستر از ۱۰۰ طراح گرافیک از ۴۰ کشور جهان در تهران

با آن که حدود دو سال از سونامی مرگ‌بار در ‍ژاپن سپری شده است، اما همچنان یاد و خاطره این رویداد تلخ نه تنها در ذهن مردم ژاپن بلکه برای بسیاری از مردم دیگر جهان نیز زنده است. تاکنون تعداد زیادی از طراحان و هنرمندان در کشورهای مختلف نسبت به این فاجعه طبیعی که جان بسیاری را گرفت واکنش نشان داده و تأثرات خود را در قالب آثار هنری بیان کرده‌اند.

اکنون نمایشگاهی شامل 100 پوستر از صد طراح گرافیک از 40 کشور جهان در تهران به نمایش درآمده است. این آثار توسط مانا رهنما گردآوری شده و توسط «انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران» و در حاشیه برگزاری «هفته طراحی گرافیک ایران» به نمایش در‌خواهند آمد.

هفته طراحی گرافیک ایران از روز ۲۷ فروردین تا ۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ در خانه هنرمندان ایران برقرار خواهد بود.

به گفته مانا رهنما، پس از وقوع سونامی در ژاپن، مسابقه‌ای اینترنتی برای طراحی پوستر با نام «پروژه آفتاب برای ژاپن» برگزار شد. هدف این پروژه این بود که هنرمندان با رنگ‌های خود امید را دوباره در سرزمین خورشید تابان زنده کنند و حس همدردی خود را به مردم ژاپن نشان دهند. از میان صدها پوستر طراحی‌شده، در نهایت ‌100 پوستر توسط هیئت داوران بین‌المللی انتخاب شد. مجموعه پوسترهای «آفتاب برای ژاپن» پیش از ایران در نقاط دیگری از جمله بنیاد ژاپن در شهر کلن آلمان، مرکز طراحان در شهر ازاکا و در توکیو نیز به نمایش درآمده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.