ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مقاوم نبودن خانه‌ها در مناطق زلزله‌خیز

در خبرها آمده بود که

در خبرها آمده بود که کانون زلزله در استان بوشهر در شهر کاکی قرار دارد. با این‌حال شهر شنبه در استان بوشهر بیشتر خسارت را متحمل شد و بیشترین تلفات و بیشترین مجروحان این حادثه هم از اهالی این شهر بودند.

اندک تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که خانه‌ها در شهر شنبه از حداقل استانداردها در معماری برخوردار نبودند.

خانه‌هایی که از کمترین «شناژ» برخوردار بودند، آسیب ندیدند یا آسیب‌ها به آن حد نبود که جان ساکنانش را به خطر بیندازد.

«شن» به زبان فرانسه به معنای «زنجیر» و «شناژ» به معنی زنجیر کردن است. این قسمت از ساختمان از روی کرسی‌چینی و معمولاً در یک تراز ساخته می‌شود برای متصل کردن کلیه‌ پی‌ها به یکدیگر ایجاد می‌گردد در اثر وجود «شناژ» کلیه قسمت‌های ساختمان به‌طور یکپارچه عمل می‌کند و کلیه‌ی نشست‌ها یکنواخت بوده و نیروهای وارده‌ اتفاقی مانند زمین‌لرزه و باد به یک نقطه ساختمان به تمام قسمت‌های ساختمان منتقل می‌شود، در نتیجه از شدت نیروی وارده در یک نقطه کاسته شده و مانع خرابی ساختمان می‌گردد.

در همین زمینه گزارشی هم در گروه جامعه زمانه با عنوان «خشت و گل و زلزله» منتشر شده است.

نعیمه دوستدار در فرازی از این گزارش می‌نویسد: «کارشناسان زلزله‌شناس در ایران معتقدند که اگر زلزله شش ریشتری آذربایجان که ۳۰۰ کشته و هزاران زخمی به جای گذاشت در جای دیگری اتفاق افتاده بود، حداکثر شش زخمی به جای می‌گذاشت، اما به دلایل متعدد که یکی از مهمترین آنها مقاوم نبودن خانه‌هاست، تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها زیاد بوده است.»

به تصاویری از خانه‌های ویران‌شده و یکی از اندک خانه‌های پا بر جا در شهر شنبه نگاه می‌کنیم. (منبع تصاویر)

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.