ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روسیه، چین و هند صدور واکسن به ایران را متوقف کردند

سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرد روسیه و چین به وعده خود برای تحویل دو میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کرونا تا پایان سال ۹۹ به ایران عمل نکردند. تولید مشترک واکسن «اسپوتنیک وی» با ایران هم با تاخیر روبرو شده است. دادستانی هند نیز از تحویل ۳۷۵ هزار دوز واکسن به ایران جلوگیری کرد. عملا فقط ۴۲۰ هزار دوز واکسن دست ایران را گرفت.

در شبکه‌های اجتماعی خبرهایی منتشر شده بود مبنی بر آنکه در بیمارستان‌های تهران اشخاصی به جای دوز دوم واکسن اسپوتنیک وی، واکسن چینی دریافت کرده‌اند. مسئولان بهداشتی ایران این خبرها را تکذیب کرده‌اند. با این حال اکنون مشخص شده است که وعده‌ها تحقق پیدا نکرده و ایران ناگزیر است دست‌کم سه چهارم واکسن مورد نیاز را در داخل کشور تهیه کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان غذا و دارو، کیانوش جهانپور درباره دلایل کمبود واکسن کرونا گفت:

«عواملی همچون کندی تولید، کمبود جهانی برخی مواد اولیه و جانبی نظیر رزین، ژل و مدیا، موجب عرضه محدود واکسن حتی نسبت به برنامه‌های وعده داده شده تولیدکنندگان شده و عملا به تاخیر و خلف وعده در تحویل واکسن منجر شده است. چنانکه ۷۵ درصد واکسن عرضه شده فعلی تنها در ۱۰ کشور ثروتمند دنیا، مورد استفاده واقع شده و کماکان ده‌ها کشور حتی یک دوز واکسن دریافت نکرده‌اند و ده‌ها کشور نیز همچون کشور ما، واکسیناسیون محدود و با سرعتی کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی داشته‌اند.»

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو (عکس: همشهری)

قرار بود از سبد کوواکس۲۱ میلیون دوز واکسن در اختیار ایران قرار گیرد. اما عملا این وعده تحقق پیدا نکرد. روسیه و هند هم به تعهدات خود عمل نمی‌کنند. جهانپور گفت:

 «مشکلات فنی و کندی تولید و تقاضای بالای واکسن اسپوتنیک وی موجب شد که از حداقل یک میلیون دوز وعده داده شده تا پایان سال ۹۹، تحویل حدود ۴۲۰ هزار دوز عملیاتی شود، ۳۷۵ هزار دوز از ۵۰۰ هزار دوز واکسن کوواکسین هند که تا پایان اسفند ماه باید تحویل داده می‌شد به همراه سایر ثبت سفارش‌های دیگر کشورها و حتی محموله‌های واکسن های تحت لیسانس تولیدی در هند، با ممانعت دادستانی هند مواجه شده است.»

سخنگوی سازمان غذا و دارو در ادامه افزود ایران فعلا از واکسن آسترزنکا نیز محروم می‌ماند:  

«محموله اول شامل یک میلیون و ۳۰۰ هزار دوز واکسن آسترزنکا از مسیر کوواکس نیز با تاخیر در تولید و عرضه مواجه شده و عملا با تاخیر و در بازه زمانی طولانی‌تری به دست ما خواهد رسید، لذا برنامه‌ریزی واکسیناسیون حداقل یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مشمول فاز یک تا پایان سال شمسی گذشته که با لحاظ بسیاری از محدودیت‌ها پیش بینی شده بود، عملا محقق نشد.»

اکنون ایران ناگزیر است به تولید داخلی واکسن تکیه کند. جهانپور اظهار امیدواری کرد که با صدور مجوز تولید واکسن‌های تولید داخل در موسسه پاستور ایران، گروه دارویی برکت و سپس سازمان پژوهش و نوآوری‌های دفاعی و موسسه رازی واکسیناسیون از اواخر بهار و طی تابستان و پاییز به صورت تصاعدی و انبوه، مطابق برنامه قبلی محقق شود.  

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    جمهوری اسلامی بیسواد فاسد و دارای رذیلانه ترین صفات است. اما در دراین کارها اول است وقتی که او روشنفکران را هم فریب می دهد درد انسان طاقت فرسا می شود هم میهنان محترم : اینهمه کشور در جهان سوم از شمال آفریقا بگیر تا ترکیه و افغانستان و ... واکسیناسیون را ازمدتها پیش شروع کرده اند.اینان اغلب واکسن چینی و روسی دارند همه اینان در واکسیناسیون از میهن اشغال شده ما بدست آخوندهای ضد ایرانی, جلوتر و بسیار جلوترند, برخی ازآ نان از ژانویه شروع کرده اند, واکسیناسیون منظم . شما با فر وشنده واکسن(روسیه , چین,هند ) یا قرار داد بسته اید یا نه , اگر بسته اید خوب فروشنده (روسیه, چین, جند ) از پیش برای شما تولید کرده و سرقرارداد بطور مرتب و پیوسته محموله به محموله به شما تحویل می دهد کاری که کشورهای همسایه ما و بسیاری دیگر در جهان سوم کرده اند و مرتب دا رند تحویل می گیرند. حقیقت این است که جمهوری اسلامی هیچ کاری نکرده هیچ قراردادی نبسته. فقط در آخرین لحظات وزیر خارجه اش به روسیه می رود و خواهش تمنا می کند (واقعا با ذلت خواهش تمنا می کند) و آنها هم اشانتیونی چند صد دوز می دهند. وزارت بهداشت دروغ می گوید که هند نمی دهد. اینان شارلاتان هستند , آرتقائشان در پستهای دولتی شان به نسبت شارلا تانگریشان است هند یکی دوروز است که اعلام کرده, صادرات ممنوع, اینها تا اینرا شنیدند گفتند ها! ها! ما خریدیم پولشم دادیم به هند ولی دادستان هند نمی گذارد. ممنوعیت هند برای خرید های جدید است و نه قراردادها و تعهدات پیشین. مگر شما یادتان نمی اید که چند ماه پیش رییس بانک مرکزی رژیم آمد به تلویزیون و گفت ما می خواهیم برای خرید واکسن فا یزر و ااستروزنکا پول بفرستیم اما ترامپ نمی گذارد! دوسه روز بعد روحانی آمد پشت تلویزیون با شارلاتان بازی تمام دادو فریاد کرد که ای ملت هرچه لعنت دارید به ترامپ بفرستید که جلوی ارسال پول برای خرید واکسن را گرفته و...خب از اول معلوم بود که اولا رسما تحریم شامل دارو نبود , دوم؛ ازسال دوسال قبل دولت سویس کانال انتقال پول و دارو برای ایران را راه انداخته بود اما مهمتر از همه یکی دوماه بعداز این شارلاتان بازی ریس بانک مرکزی و روحانی ودیگر اعضای ضد ایرانی حکومتش , خامنه ای آمد پشت تلویزیون گفت فایزر و استرونکا ممنوع ..او تاکید کرد که مدتی پیش همین ممنوعیت را به دولت ابلاغ کرده است. سرانجام برای کسانی که باز شک دارند عرض میکنم که روزی که وزارت بهداشت رژیم ضد ایرانی جمهوری اسلامی اعلام کرد که هند جلوی واکسن را گرفته ! فردایش آری فردایش! افغانستان !آری افغانستان هفتصد هزار آری هفتصد هزار دوز واکسن از هند دریافت کرد. مگر چین رفیق جان درجانی اینان نیست(؟!) مگر اینان دستکم سی میلیارد دلار در چین, ارز بلوکه شده , ندارند. خب چرا چین(وروسیه) به ترکیه انقدر واکسن داده که اکنون ۱۵ تا ۲۰ درصد مردمش را واکسینه کرده ولی به اینها ۲۰۰ هزار دوز (با خواهش تمنا ! عزت , حکمت , مصلحت ). حقیقت این است که رژیم ضد ایرانی می داند که دشمن اصلی اش مردم ایرانند , حقیقت این است که رژیم کرونا را امداد غیبی میداند که الله پس از قیام آبان ۹۸ بسوی مردم ایران فرستاده . این دولت به رهبری رحمانی فضلی و روحانی دستور شرعی دارند که جلوی این عقوبت الهی (کرونا) علیه ایرانیان (مجوس) نیستند.

  • ایرانی

    تهیه واکسن مسابقه ای است که هر کشور تونست زودتر اقدام کند برد امروز و فردا کردند در تولید مشترک واکسن روسی حالا که تقاضا زیاد داره دیگه به ما نمی دهند نمیدانم کسانی که یک خط کتاب پزشکی نخوندن گفتند واکسن تائید شده نیست چطور زمانی که بهترن موقع برا برنامه ریزی برای خرید و تولید با روسیه بودند میتوانستند فاز سه واکسن روسی رو با روسیه انجام دهند نه واکسن کوبایی که اگر بیاید هم من خودم نخواهم زد خاک

  • احمد

    وقتی تعدادی دزد و شیاد و اخوند دو زاری مملکت را در اختیار چین و روسیه گذاشتند و از ان کشورها می خواهند تآمین مردم ایران کنند کشور چین با جمعیتی پیش از یک و نیم میلیادر انسان هر چه هست اول مردم خود را وکسن می کند روسها هم غیر از فریب و بد قولی ان خصلتهای کمونیستی و استالینی خود را حفظ کردنند و اخوندها خود و فامیلهای دور ونزدیکشان توسط متخصصان المانی و انگلیسی واکسن شدنند از اول کرونا تا کنون تعداد انگشت شماری از اخوندها بر اثر کرونا به *واصل شدنند *

  • جواد

    بهترین واکسن برای جمهوری اسلامی همان روغن بنفشه و پنبه همره کاکتوس است،بعلاوه دعای سجادیه،نه آنکه خواص و سران رژیم تمرّد کردند و دور از چشم حضرت آقا ازنوع آمریکایی و اروپایی زدند.