ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شراب شراب است چه در زمین چه در فضا

پژوهشی بر روی شراب فضایی

طعم شرابی را می‌چشند و قلمه‌های تاکی را بررسی می‌کنند که یک سال را در فضا گذرانده‌اند.پژوهشگران به دنبال چه هستند؟

نتیجه چشیدن یک بطری شراب ۵۰۰۰ یورویی «پتروس پومرول» که یک سال را در فضا گذرانده چه بود؟ طعمی به لطافت گلبرگ گل‌سرخ، رایحه‌ای آتشین ورنگی درخشان. 

پژوهشگران در بوردو ۲۰ بطری شراب و ۳۲۰ شاخه انگور مرلو و کابرنه ساوینیون را که از فضا به زمین آورده شده بود آزمایش می‌کنند.

نتیجه آزمایش‌های اولیه که روز چهارشنبه ۲۴ مارس اعلام شد، این بود که بی‌وزنی موجب فساد شراب نشده و حتی به نظر می‌رسد که به شاخه‌‌های انگور نیز قوت بخشیده است.

بطری شراب ۵۰۰۰ یورویی پتروس که به فضا فرستاده شد ( عکس از خبرگزاری فرانسه)

سازماندهندگان این پژوهش می‌گویند این بخشی از یک تلاش درازمدت برای مقاوم‌تر کردن کره زمین نسبت به تغییرات آب و هوایی و بیماری‌ها است، آنها همچنین امیدوارند که به واسطه این پژوهش بتوانند درک بهتری از روند جا افتادن  و تخمیر شراب برسند.

آزمایش بر روی این شراب‌ها در انستیتوتحقیقات شراب و انگور بوردو صورت می‌گیرد. تشریفات آزمایش شراب (چشیدن شراب) این گونه است: بوکردن، نگاه کردن و در نهایت مزه کردن آن. 

نیکلاس گام، مدیراجرایی و از موسسان کمپانی که ترتیب فرستادن این بطری‌ها را به فضا داده بود به آسوشیتدپوس گفت: «اشک در چشمانم حلقه زده است». او گفت که بی‌وزنی معمولا فشار و استرس زیادی بر روی موجودات زنده وارد می‌کند و پژوهش فعلی بر شراب و انگور تمرکز دارد.

گام افزود که هرچند در ابتدای راه هستیم اما نتایج اولیه امیدوارکننده بوده است.

الکل و شیشه معمولا اجازه ورود به ایستگاه فضایی بین المللی را ندارند، برای این آزمایش هر بطری شراب داخل یک استوانه فولادی ویژه بسته بندی شده بود.

جین آنسون متخصص شراب می‌گوید بطری‌های شرابی که روی زمین مانده بودند در مقایسه با بطری‌های فرستاده شده به فضا طعمی کمی جوانتر داشتند.

قلمه‌های تاکی که به فضا فرستاده شده بودند، نه تنها از سفر جان سالم بدر بردند بلکه به رغم محدودیت‌ نور و آب، رشدی سریعتر نسبت به زمین داشتند.

وقتی دانشمندان به دلیل سریعتر بودن رشد این قلمه‌ها پی ببرند، ممکن است بتوانند راهی برای تقویت درختان انگور بر روی زمین بیابند و شاید روزی در فضا شاهد تاکستان‌های فضایی و ساخت شراب باشیم. البته تا رسیدن به چنین صنعتی ممکن است چندین دهه فاصله داشته باشیم.

سوال اصلی برای زمینی‌ها این است: شراب فضایی چه طعمی خواهد داشت؟

در مورد بطری‌های به فضا فرستاده شده ۱۲ نفری که این شراب‌ها را چشیدند واکنش‌های متفاوتی داشتند، برخی به تفاوت بسیار اندک در رنگ اشاره کردند، برخی به رایحه‌ای متفاوت  و یک نفر نیز بر جوانتر ماندن شراب زمینی تاکید داشت.

در نهایت اما شراب همچنان شراب مانده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.