ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طالبان خواهان برگزاری نشست ترکیه بعد از ماه رمضان شدند

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان برای تدارک نشست سرنوشت‌‌ساز استانبول برای صلح به ترکیه سفر کرده است. در همان حال طالبان در تلاش‌اند نشست را به بعد از ماه رمضان موکول کنند.

روزنامه هشت صبح به نقل از منابع آگاهی که در اختیار دارد از بروز اختلاف نظرها بین طرفین شرکت‌کننده در نشست استانبول در مورد زمان برگزاری این نشست خبر داده‌ است. نشست استانبول قرار بود در ۱۵ آوریل سال جاری زیر نظر سازمان ملل برگزار شود. منابع هشت صبح می‌گویند گروه طالبان پیشنهاد کرده که این نشست پس از ماه رمضان برگزار شود.

وزارت خارجه آمریکا شنبه گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در صلح افغانستان  به ترکیه سفر کرده با این هدف که طرف‌های افغانستانی را برای تسریع روند صلح در کشورشان تشویق کند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده است که خروج نیروهای آمریکایی بر اساس توافق دوحه تا یکم ماه مه به «دلایل تاکتیکی» دشوار است. گروه طالبان جمعه ۶ فروردین / ۲۶ مارس با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به سخنان بایدن اعلام کرد اگر تمامی نیروهای خارجی بر اساس توافق‌نامه دوحه در زمان تعیین‌شده از افغانستان خارج نشوند، افراد این گروه به مبارزه‌ مسلحانه خود در برابر قوای خارجی ادامه خواهند داد.

۳۵۰۰ سرباز آمریکایی و ۷ هزار نفر نیروی نظامی ناتو در افغانستان مستقرند.  

منابع هشت صبح که بر روند صلح نظارت می‌کنند، گفته‌اند اختلاف‌ بر سر برگزاری زمان نشست استانبول، امریکا و فرستاده ویژه این کشور را در شرایط سختی قرار داده است. احتمال این‌که برگزاری نشست استانبول با تأخیر همراه شود، دور از تصور نیست.

قرار بود محمد اشرف غنی، رپیس جمهوری افغانستان با پیشنهاد برگزاری انتخابات زودهنگام در نشست استانبول شرکت کند، اما طالبان با شرکت او نیز مخالفت کرده‌اند.  زلمی خلیل‌زاد، نماینده آمریکا طرح تشکیل دولت انتقالی با مشارکت طالبان را پیشنهاد داده است.

نشست استانبول به مدیریت سازمان ملل و با حمایت امریکا برگزار می‌شود. عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی، گفته است که این نشست سرنوشت افغانستان را رقم خواهد زد.

طالبان هم‌اکنون بر ۵۲ درصد از خاک افغانستان مسلط است و دولت ائتلافی اشرف غنی تنها کنترل ۴۸ درصد از کشور و همچنین شهرهای بزرگ را در اختیار دارد. نهادهای اطلاعاتی آمریکا به دولت بایدن هشدار داده‌اند که با عقب‌نشینی کامل نیروهای آمریکا، طالبان در تنها دو سال می‌تواند بر کل افغانستان مسلط شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.