ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اینس کالامار، دبیر کل جدید سازمان عفو بین‌الملل

اینس کالامار که از سال ۲۰۱۶ تاکنون گزارشگر ویژه در مورد اعدام‌های فراقانونی، سریع یا خودسرانه در دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد بود به دبیرکلی سازمان بین‌المللی عفو حقوق بشر منصوب شد. مقامات سعودی او را به سبب پیگیری پرونده خاشقچی تحت فشار قرار داده بودند. یکی از آخرین اقدامات او انتشار گزارشی درباره هواپیمای اوکراینی بود.

به گزارش خبرگزاری آلمان، سارا بیامیش، رئیس هیأت مدیره عفو بین‌الملل دوشنبه ۲۹ مارس/ ۹ فروردین با اعلام این خبر گفت:

«ما خوشحالیم که او این چالش را پذیرفته و امیدواریم ما را با شجاعت و درایت خود به مرحله بعدی از فعالیت‌هایمان هدایت کند.»   

رئیس هیأت مدیره عفو بین‌الملل در ادامه در ستایش شجاعت و تجربه کالامار افزود:

«آمیزه‌ای از تیزهوشی روشنفکرانه با تجربه عمیق از مشکلات حقوق بشر در سطح جهان او را به یک صدای جسور در دنیای ما تبدیل کرده است.»

کالامار به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره اعدام‌های فراقانونی و خودسرانه تحقیقاتی در بیش از ۳۰ کشور جهان انجام داده است. او همچنین مسئول تحقیق در مورد قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی بود که توسط یک هیأت مرگ در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به قتل رسید.

کالامار در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد «شواهد معتبری» وجود دارد كه نشان می‌دهد محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی و مقامات ارشد سعودی در قتل خاشقچی نقش داشته‌اند.

کالامار خواستار تحریم محمد بن‌سلمان به دلیل قتل خاشقچی شده است. ولیعهد عربستان هرگونه دخالت در این قتل را انکار می‌کند اما گفته است که مسئولیت نهایی را به عهده دارد چرا که این اتفاقات در زیر مجموعه او رخ داده است.

گاردین سه‌شنبه ۲۳ مارس / ۳ فروردین گزارش داده بود که مقامات سعودی در اجلاس حقوق بشر سازمان ملل که سال گذشته در ژنو برگزار شد، کالامار را تهدید کرده بودند که اگر به تحقیقاتش ادامه دهد «حساب» او را می‌رسند. هفته گذشته سازمان ملل گزارش گاردین را تأیید کرد. روپرت کولویل، سخنگوی سازمان ملل گفت:

«ما تأیید می‌کنیم که جزئیات گزارش روزنامه گاردین در مورد تهدید علیه اینس کالامار دقیق است.»

کالامار در سال ۱۹۶۵ متولد شده است. او به عنوان دبیرکل عفو بین‌الملل به صدای مسلط در این نهاد حقوق بشری بدل می‌شود. عفو بین‌الملل در ۷۰ کشور جهان فعالیت می‌کند و حدود ۱۰ میلیون عضو دارد. مدت دبیرکلی سازمان عفو بین‌الملل چهار سال است. کالامار گفت:

«من افتخار می‌کنم که دبیر کلی عفو بین‌الملل را به عهده بگیرم و با حامیان عفو ​​در سراسر جهان همکاری کنم با این هدف که از حقوق بشر برای همه انسان‌ها در سراسر جهان دفاع کنیم.»

کالامار در ادامه این سخنان افزود:

«وقتی دولت‌ها و شرکت‌ها قصد دارند کسانی را که علیه نقض حقوق بشر صحبت می‌کنند ساکت کنند، تحقیقات و کارزارهای عفو بین‌الملل بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا می‌کنند.»

کالامار در یکی از آخرین اقدامات خود در مقام گزارشگر سازمان ملل گزارشی از انهدام هواپیمای مسافربری خطوط بین‌المللی اوکراین که با دو موشک سپاه پاسداران ساقط شد را منتشر کرد. کالامار در گزارش ۴۵ صفحه‌ای خود درباره چگونگی ساقط شدن هواپیمای مسافربری اوکراینی تأکید کرد که توضیحات مسئولان جمهوری اسلامی ایران «تناقض‌های زیادی» دارد و این توضیحات مغایر با واقعیت‌ها و ارزیابی‌های فنی کارشناسان است. گزارشگر ویژه سازمان ملل همچنین در گزارش خود اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران به «دروغ‌گویی» متوسل شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.