ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سعدی افشار درگذشت

سعدی افشار (سعدالله رحمت‌خواه) که

سعدی افشار (سعدالله رحمت‌خواه) که از او به عنوان آخرین هنرمند نمایش‌های سیاه‌بازی یاد می‌کنند، جمعه ۳۰ فروردین ماه به دلیل بیماری مزمن ریوی در ۷۹ سالگی درگذشت.

او در گفت‌و‌گویی با «نگاه پنجشنبه» درباره هنر رو به زوال سیاه‌بازی گفته است: «از میان فعالان و پیشکسوتانی که سال‌های سال عمر خود را در راه سیاه‌بازی گذاشتند و از هم‌دوره‌ای‌های من بودند، تنها من زنده هستم. با این وجود هنرمند باتجربه‌ای نیست که حال‌وهوای گذشته را در نمایش‌ها بازسازی کند.»

و در ادامه به گرفتاری‌هایی که به خاطر هنرش برایش پیش آمده اشاره می‌کند و می‌گوید: «در قدیم همه خانه‌ها حیاط‌دار بود و در مراسم شادی و عروسی بازیگران نمایش‌های تخت‌حوضی و سیاه‌بازی را دعوت می‌کردند که نمایش اجرا کنند. ولی مراسم‌ عروسی و شادی امروزه به شکل دیگری برگزار می‌شود. در آپارتمان سیاه‌بازی کردن پر دردسر است و به دلیل سروصدای آن همسایه‌ها آزرده‌خاطر می‌شوند. ما چند بار در آپارتمان اجرای برنامه داشتیم اما دو یا سه بار موجب دستگیری و به زندان افتادن گروه ما شد. البته خیلی زود آزاد شدیم ولی با این اتفاق تصمیم گرفتیم دیگر به سراغ اجرا در آپارتمان و دردسر‌هایش نرویم.»

ایسنا گزارش داد که گله‌های زیادی از عدم توجه و حمایت از این هنرمند قدیمی مطرح می‌شد و سرانجام در روزهای پایانی سال گذشته جمعی از هنرمندان تئاتر و سینما با حضور در برج میلاد کمک‌های مردمی برای حمایت از سعدی افشار را گردآوری کردند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.