ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تأکید روحانی بر واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی و با ارز نیمایی

در حالی‌که شیوع کرونا بار دیگر در کشور شدت گرفته و شهرهای بیشتری در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارند، حسن روحانی از کارنامه دولت خود در مقابله با کرونا دفاع کرد و گفت «در یک سال گذشته زحمات زیادی کشیده شد». او بر سپردن واردات واکسن کرونا به بخش خصوصی تأکید کرد و افزود حتی «اگر یک تولیدکننده بزرگ برای کارگران خودش می‌خواهد برود و با هماهنگی وارد کند و از واکسن استفاده کند».

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران چهارشنبه ۱۱ فروردین در جلسه هیأت دولت بار دیگر از شرکت بخش خصوصی در واردات واکسن کرونا حمایت کرد و گفت:

«هر بخش خصوصی با ارز نیمایی می‌تواند واکسن را وارد کند، بیاورد و در بیمارستان‌های خصوصی، دولتی و هر جا که وزارت بهداشت و درمان مناسب می‌داند تزریقات انجام بگیرد. حتی اگر یک کارخانه و یک تولیدکننده بزرگ برای کارگران خودش می‌خواهد برود و با هماهنگی وارد کند و از واکسن استفاده کند.»

روحانی پیش از این نیز اعلام کرده بود که واردات واکسن را به شرکت‌های خصوصی واگذار می‌کنند. ستاد ملی مقابله با کرونا شنبه ۷ فروردین این واگذاری را تصویب کرد.

این در حالی است که به‌گفته روحانی تاکنون تنها «۷۹۰ هزار دوز» واکسن کرونا به ایران وارد شده، واکسیناسیون کرونا به کندی پیش می‌رود و هنوز وارد مرحله اول واکسیناسیون نیز نشده است.

ستاد ملی مقابله با کرونا ۱۶ اسفند اعلام کرده بود که تا پایان سال ۹۹، یک میلیون دوز واکسن وارد کشور می‌شود. همچنین قرار بود تا اواخر اسفند یک میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن از طریق کوواکس وارد کشور شود که هنوز این محموله وارد ایران نشده است.

حسن روحانی در جلسه هیئت دولت افزود:

«واکسنی که ما وارد می‌کنیم و به صورت مجانی استفاده خواهد شد، آن حساب و برنامه دیگری دارد که طبق آن برنامه عمل می‌کنیم؛ ولی اگر کسی خواست از طریق دیگر با ارز نیمایی واکسن وارد شود و تزریق شود هیچ مشکلی نداریم.»

رئیس جمهوری ایران در حالی بر وارد کردن واکسن کرونا توسط بخش خصوصی پافشاری می‌کند که مسئولان پزشکی و دارویی کشور نسبت به پیامدهای این تصمیم هشدار داده و از «نبود شفافیت در گفتار و کردار» مسئولان در زمینه تهیه و تأمین واکسن انتقاد کرده‌اند.

عباس آقازاده، رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی در این باره گفته است «دلالان و واسطه‌ها در شرکت‌های خصوصی، همیشه به دنبال سود بیشتر هستند» و «با این وضعیت سازمان غذا و دارو و نظام درمان باید واکسن‌ها را به قیمت‌ بیشتری از شرکت‌های خصوصی بخرند و رایگان تزریق کنند».

حسن روحانی در جلسه هیئت دولت از این مصوبه چنین دفاع کرد:

«چرا یک ایرانی برای زدن واکسن برود در کشور دیگر پول بلیط هواپیما، هتل بدهد و یک ماه بماند تا واکسن را تزریق کنند. این را مصوب و ابلاغ کردیم و وزارت بهداشت دنبال می‌کند و هر دستگاه بیاورد، مشکلی در این زمینه نداریم.»

او کمبود واکسن کرونا را هم به گردن آمریکا انداخت و با بیان این‌که «شما (آمریکا) مشکل درست کردید و نمی‌گذارید واکسن به دست ما برسد»، گفت:

«ما از کشوری خواستیم که واکسن در اختیار ما بگذارد و آن‌ها این کار را نکردند و گفتیم چرا این کار را نمی‌کنید گفتند بعضی از قسمت‌های این واکسن را از بیرون تهیه می‌کنیم آمریکایی‌ها به آن‌ها گفتند که اگر آن‌ها بخواهند به ایران واکسن بدهند ما آن قسمت را نمی‌دهیم. یعنی این‌ها روی واکسن و زندگی مردم دست گذاشتند.»

روحانی کارنامه دولت خود در مقابله با کرونا را مثبت ارزیابی کرد و با اشاره تهیه ماسک، دستکش، مواد ضدعفونی و کیت تشخیص گفت:

«در یک سال گذشته زحمات زیادی کشیده شد. از پایان بهمن سال ۹۸ تا الان که فروردین سال ۱۴۰۰ است خیلی تلاش شد.»

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی چهارشنبه ۱۱ فروردین در آخرین آمار خود اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته ۹۶ نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۲ هزار و ۶۶۵ نفر رسید.

همچنین از دیروز تا امروز ۱۱ فروردین ۱۰ هزار و ۳۳۰ بیمار جدید مبتلا به کوویدـ۱۹ در کشور شناسایی شد و مجموع بیماران آن به یک میلیون و ۸۸۵ هزار و ۵۶۴ نفر رسید.

براساس آمار دولتی، در آخرین روز سال ۱۳۹۹ در ۲۴ ساعت هفت هزار و ۵۴۰ نفر مبتلا به کوویدـ۱۹ ثبت شده بود.

در حال حاضر وضعیت ۳۲ شهرستان قرمز و ۸۵ شهرستان نارنجی است. سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در این‌باره گفت:

«علاوه بر جنوب، غرب و مرکز کشور، شهرستان‌هایی از شمال و شرق کشور نیز درگیر افزایش تعداد مبتلایان شده‌اند.»

حسن روحانی چهار روز پیش گفته بود:

«به نظر من پیک کرونا پایان یافته است. مقابله با این بیماری از ۱۴ ماه تا الان سهل‌تر و آسان‌تر شده است. من امیدم این است که تا پایان این دولت به‌طور کامل این بیماری مهار شود و تا آخر سال ۱۴۰۰ همه مردم واکسینه شوند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.