ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وجه سیاسی شاهنامه فردوسی به روایت بهرام بیضایی

آیا پس از انقلاب بهمن

آیا پس از انقلاب بهمن 57 حوادثی که در ایران اتفاق افتاد با رویدادهای پس از حمله اعراب به ایران قابل مقایسه است؟ شاهنامه فردوسی از نظر سیاسی چه اهمیتی دارد؟ چگونه می‌توان «شاهنامه» را از نظر سیاسی و از «منظر حال» تبیین کرد؟

بهرام بیضایی در جلساتی که در دانشگاه استنفورد برگزار شده، درباره اساطیر در شاهنامه سخنرانی می‌کند و در بخش نخست این برنامه‌ها به وجه سیاسی شاهنامه می‌پردازد.

بهرام بیضایی

در آغاز این سخنرانی، دکتر عباس میلانی ابتدا موضوع سخنرانی را در یک فضای صمیمی و دوستانه اعلام می‌کند و سپس بهرام بیضایی با نگاهی به رویدادهای تاریخی در ایران، از هخامنشیان به این‌سو، به قیام مزدکیان، حمله اعراب به ایران، تبعیض‌های نژادی که از سوی امویه به ایرانیان اعمال می‌شد، قیام سیاه‌جامگان و شکل‌گیری تشیع در ایران، و همچنین حمله مغول به ایران و ویرانی خراسان، نومیدی مردم و دست شستن آنان از کار جهان و پناه آوردن به خانقاه‌ها و بسیاری مسائل دیگر که چه بسا تا امروز همچنان دامنگیر ماست، سخن می‌گوید.

از شما دعوت می‌کنیم سخنرانی بهرام بیضایی درباره وجه سیاسی شاهنامه در گستره تاریخ ایران را بشنوید و ببینید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.