ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نماینده مجلس: ترک تحصیل ۳۰ تا ۴۰ درصدی دانش‌آموزان در برخی از شهرستان‌های کشور

به سبب زیرساخت‌های ضعیف اینترنت در مناطق دورافتاده و محروم ایران، با همه‌گیری ویروس کرونا و تعطیلی مدارس کشور، بسیاری از دانش‌آموزان از تحصیل بازمانده‌اند. مجلس شورای اسلامی در نظر دارد به جای شبکه شاد، آموزش از طریق تلویزیون را تقویت کند. مشکل این است که در برخی مناطق دورافتاده حتی تلویزیون هم آنتن نمی‌دهد.

بهروز محبی ، نماینده مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) اعلام کرد که ۳۰ تا ۴۰ درصد از دانش‌آموزان ایرانی به دلیل عدم دسترسی به فضای آموزشی و نبود امکانات لازم ترک تحصیل کرده‌اند.

هر سال در ایران بیش از ۱۴ میلیون دانش‌آموز در مدارس کشور ثبت نام می‌کنند. ترک تحصیل ۳۰ تا ۴۰ درصد از جمعیت جوان کشور به دلیل محرومیت از امکانات تحصیلی تبعیض‌های اجتماعی را نهادینه‌تر می‌کند. محبی درباره دلایل ترک تحصیل دانش‌آموزان گفت:

«زیرساخت‌های مناسب جهت استفاده از نرم‌افزار شاد و فضای اینترنتی برای آموزش مجازی در برخی نقاط دوردست و شهرستان‌ها آماده نبود، از این رو متأسفانه عده زیادی از دانش‌آموزان فرصت تحصیل را از دست دادند که مسأله حائز اهمیتی است.»

قرار است که شبکه‌های تلویزیونی به ویژه شبکه یک و شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی ایران بیشتر روی آموزش متمرکز شود. اما در برخی مناطق دورافتاده حتی تلویزیون هم آنتن نمی‌دهد. وزیر آموزش و پرورش فروردین سال گذشته اعلام کرده بود که اولویت وزارت آموزش و پرورش در دوران همه‌گیری کرونا استفاده از شبکه شاد است. بر این اساس  ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز، ۱۱۲ هزار مدیر و ۵۰۰ هزار معلم به این شبکه دسترسی دارند. در آن زمان آموزش و پرورش استفاده از تلویزیون‌های مداربسته را به عنوان بدیل شبکه شاد معرفی کرده بود.  

بهروز محبی، نماینده مجلس یازدهم در ادامه مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت:

«آموزش و پرورش تلاش خود را در این زمینه کرده است، ولی زیرساخت‌ها آماده نیست. حتی برقراری یک تماس معمولی در بسیاری از روستاها ممکن نیست و شبکه تلویزیونی به شکل کامل دیده نمی‌شود. نکته قابل تأمل این است که زیرساخت اینترنت هنوز در برخی از استان‌ها به شدت با ضعف جدی مواجه است و هنوز اینترنت در بسیاری از روستاهای ما به صورت G۲ است و هنوز G۳ یا G۴ نیست که دانش‌آموزان یا دانشجویان بتوانند فیلم یا صدایی که برای آموزش ارسال می‌شود را ارسال یا بارگیری کنند.»

محبی درباره راهکار مجلس برای جلوگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان گفت:

«نکته‌ای که اکنون همکاران ما در مجلس مطرح می‌کنند، این است که تلویزیون باید در این مسأله نقش برجسته‌تری را ایفا کند. همچنین باید در بحث زیرساخت‌ها کارها و اقدامات تکمیلی‌تری انجام شود، از این رو ضرورت دارد برای اینترنت و زیرساخت‌ها هزینه بیشتری شود.»

پیش از این برخی کارشناسان  «توقف در یادگیری» را «بارزترین اثر» تعطیلی مدارس دانسته و گفته بودند دانش‌آموزانی که در تحصیل چندان موفق نیستند، بدون فشار معلم، از مدرسه فاصله می‌گیرند و دچار توقف یادگیری می‌شوند.   

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.